Hallgassa élőben!

Hajótemető a Boszorkányszigetnél

Egy jogi kiskapu miatt akár örökre ott rohadhatnak uszályok, hajók a szegedi Boszorkánysziget oldalában. A mintegy harminc vízi jármű kívül van a tiszai hajózóúton, és így az „ahol nem tilos vesztegelni, ott szabad" szabály értelmében addig maradnak, amíg a tulajdonosoknak jólesik.

„Magánterület, belépni tilos” – állít meg a tábla a Boszorkánysziget északi részén. A Máglya sor felől érkeztünk, át a töltésen, és ott tilt a felirat, meg van egy sorompó is. Kikerüljük. A következő akadály láncos, a hozzá tartozó táblán egy kutya képe is látható. Mivel kerítés nincs, így a kutyás őrzés alig valószínű – gondoljuk, és tovább megyünk. A harmadik tábla után érkezünk a partra, a rozsdás, rothadó hajókhoz. A legközelebbi uszályra palló visz. Egyik hajóról a másikra lépve a hatalmas és kísérteties Tisza királynőjére is feljuthatunk. Itt „nyugszik” az egyes, a kettes és a hármas királynő, úgy tudjuk, a négyes még működik, a folyót járja. A döglött hajók kajütjeiben áll a víz, a folyóban körülöttük rengeteg műanyag flakon, némi béka. Legalább 20-30 jármű áll itt. Kiabálunk, de senki nem válaszol. Visszafelé egy kutyáját sétáltató fiúval találkozunk, aki ugyanolyan természetességgel kerüli ki a sorompót, ahogy az előbb mi. – Ki van írva, hogy magánterület, nem zavar? – kérdezzük, mire így válaszol: persze, hogy nem.

Játszanak a roncsoknál

Az „uszálytemetőt” a Geocaching egyesület is felfedezte. Ők azok, akik GPS-szel vagy térképpel keresnek elrejtett kincsesládákat. A Boszorkányszigeten az egyik uszály tatjánál egy fűzfát jelöltek ki rejtekhelyül. Az egyesület honlapján olvasható kincsvadász bejegyzésekből idézünk: „brutál ez a sok vas”, „jó hely, bár kicsit nyomasztó a boszorkányos történet, az uszályroncsok és a gizgaz miatt”, „félelmetes egy környék, igyekeztünk a lehető leghamarabb elhagyni”. Van ellenvélemény is: „tetszettek az uszályok”.

A magánterületre azért léptünk be, hogy megtudjuk: mennyire nehéz felmászni a roncsokra. Semennyire. Egy gyerek is meg tudja csinálni.
Az Atikövizignél megtudtuk: a hajók ügye nem hozzájuk tartozik, azok nem hajózó úton vesztegelnek. Ennek ellenére szinte mindenkit zavarnak. Úgy tudjuk, a katasztrófavédelem, az Atiköfe, a vízirendészet évek óta szeretné, ha történne valami a lerobbant járművekkel. Legutóbb 2006 végén tartottak összehangolt ellenőrzést a területen, a zöldkommandó kiszabott valamennyi bírságot, de többet nem tehettek. Jogszabály szerint ugyanis ahol nem tilos vesztegelni, ott szabad. Márpedig ezen a területen – mivel nem hajózóút – nem tilos. Roncsok egyébként nem csak a felszínen vannak. Körülbelül két évvel ezelőtt elsüllyedt itt egy úszómunkagép, de azóta sincs akkora daru, amivel kiemelnék, vagyis még mindig a víz alatt van. A hajók egy része élőfához kikötve „parkol”, ami tilos és balesetveszélyes.

Kardos Sándortól, az Alsó-Tisza Vidéki Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség igazgatójától megtudtuk: az általunk roncsnak titulált hajók hivatalosan nem roncsok, és „környezetvédelmi közveszélyt” nem okoznak. Ennek ellenére folyamatosan érkeznek hozzájuk panaszok, bejelentések – ezeket Kardos Sándor nem részletezte – a járművekkel kapcsolatban, melyeket kivizsgálnak.

Egy ember megsérült

A hajóprobléma nem új: – 2000-ben vagy 2001-ben jártam a hajóknál, egy barátom vizsgafilmet forgatott, neki segítettem – mesélte egy 28 éves Szegeden élő fiatalember. A fiúk felmásztak a hajókra, „hősünk” közben telefonált, rosszul lépett, és belezuhant egy tartályhajó rakterébe. A két karjánál és az egyik lábánál akadt fönn. Az egyik lába úgy megsérült, hogy a csontja is látszott, a fiú többször elvesztette az eszméletét. A sebhely ma is megvan. A roncsoknál egyébként akkor nem csak ők voltak, találkoztak egy ott bulizó társasággal is.

Több megszólalónk is utalt arra, hogy a magántulajdonban lévő „rossz állapotú úszóművek” olyanok, mint a garázsban rozsdásodó autók, melyeket csak azért, mert bántják a szomszéd szemét, a hatóságok nem szállíthatnak el.

Úgy tudjuk, az itt álló hajók, uszályok nem egy kézben, hanem legalább négy-öt cég vagy magánszemély tulajdonában vannak. Olyan jármű is akad, amit állítólag roncsként már eladtak volna, de a tulajdonos még mindig lízingeli, így nem jöhetett létre az adásvétel. A tulajdonosokat – úgy tűnik – senki nem ismeri, pedig érdeklődtünk a vizet felügyelő szerveknél és az önkormányzatnál is.

Szerettünk volna beszélni a Tisza Port Kft. igazgatójával, de Orosz Tibort négy napon keresztül hiába hívtuk. Tudomásunk szerint a kft. tulajdona az a terület, ahol a hajókat kikötötték. Meg akartuk tudni, a kft. tulajdonosa-e egy vagy több hajónak, ha igen, mi a terve velük. Ha pedig nem, akkor miért tűri el, hogy azok az ő területén vesztegeljenek.

A Balatonba fulladt egy fiatal testvérpár – szüleik a partról nézték végig a tragédiát
Hihetetlen tragédia történt Alsóbélatelepen, a strandon. Egyszerre vesztette életét vasárnap délután a Balatonban egy testvérpár. A 13 éves fiút nem tudták újraéleszteni, 17 éves testvérének este találták meg a holttestét.
Extrém dekoltázst villantott Palvin Barbi, mindenki megleshette a melleit
Fürdőruhás fotót posztolt a szépséges modell.
Több mint ezer hektárnyi erdő és szántőföld égett le Spanyolországban
Az erdőtüzekből származó hamut már Barcelona egyes részein is észlelték.
Közeledő tájfun miatt töröltek minden sanghaji repülőjáratot
Csöcsiang tartományban a legmagasabb szintű riasztás van érvényben.
A SpaceX hordozórakétáját választotta a NASA
A 178 millió dolláros szerződés az amerikai űrkutatási hivatal bizalmát jelzi a kaliforniai székhelyű cégben.
Izraeli légitársaságok először indítottak kereskedelmi járatokat Marokkóba
Az El Al tájékoztatása szerint hetente öt járatot terveznek.