Természetes serkentő a ginszeng és a csoki is, de óvatosan pörögjünk! - egészséges tippeket adunk

Az iskolában és a munkahelyen gyakran előfordul, hogy élénkítőszerek után kell nyúlnunk, hogy jobban menjen a tanulás, hatékonyabban dolgozzunk vagy meg tudjuk oldani a feladatunkat. Azonban nem mindegy, milyen serkentőt használunk.

Köztudottan a koffein az egyik legdivatosabb élénkítőszer, amelyre főleg azoknak van szükségük, akiknek a tanulás vagy a munka miatt kell ébernek maradniuk. Egészen addig nem is okozunk vele problémát, amíg mértékletesen, odafigyeléssel fogyasztjuk, a lehető legtermészetesebb formában.

Segít a tea

A tea szerelmeseinek sem kell lemondani kedvencükről. Az úgynevezett Assam fekete teának igaz, hogy a megszokottnál erősebb íze van, de a kávéhoz hasonlóan nagyon jó élénkítő hatással bír. Aki nem bírja az erős ízeket, annak ajánlott még a jázmintea. De ezekből sem szabad túl sokat meginni, itt is fontos a mértékletesség.

Nyugodtan, de hatékonyan

Olyan anyagok vannak benne, amelyek növelik az agysejtek és az izmok oxigénfelvevő képességét, így javítják a koncentrációt. A stresszt is csökkenti, ami még inkább hozzásegít ahhoz, hogy nyugodtabban végezzük el a feladatainkat. Teaként és kapszulaként egyaránt hozzájuthatunk a csodaszerhez.

Óvatosan az energiaitallal - kis mennyiségben még nem káros.
Óvatosan az energiaitallal – kis mennyiségben még nem káros.Fotó: Dreamstime

Energiaital nélkül

Nem elég, hogy a természetestől a legmesszebb áll és tele van mindenféle anyaggal, amelyekre a szervezetünknek nincs szüksége, még veszélyes is lehet.

Sokan, főleg a fiatalok szeretik, kis mennyiség még nem okoz bajt, de felelőtlenül fogyasztva halálhoz is vezethet. Szapora szívverés, mellkasi fájdalom, remegés és magas vérnyomás a túl sok koffeinfogyasztás első tünetei, de súlyosabb esetben előfordulhat stroke is, így érdemes mértéket tartani.

Csak feketén!

Nem, a tejcsokoládé nem hatásos. Itt is ugyanaz a szabály, mint a kávénál: csak feketén – vagyis az étcsoki a legjobb választás. Nem éri meg túl sokat enni belőle, már csak azért sem, mert az emberre gyorsan felszaladnak a pluszkilók, ha ezt használja élénkítőnek.

A kávé, a ginszeng, az étcsokoládé és a guarana is élénkítő hatású. Fotó: Dreamstime
A kávé, a ginszeng, az étcsokoládé és a guarana is élénkítő hatású. Fotó: Dreamstime

Guarana a legjobb

Az egyébként Dél-Amerikából származó növény egyre elterjedtebb hazánkban is, nem véletlenül. A kúszónövény hatása hasonló a kávééhoz, de akár 6–8 órán keresztül is eltarthat, sőt, a testi és szellemi teljesítőképességet is javítja. Igazi természetes élénkítőszer, amely még a fogyást is segíti.

Gyorsít, élénkít

A kávé csak akkor igazán jó a szervezetünknek, ha sem tejet, sem tejszínt nem rakunk bele, de még a cukrot is kerüljük. Fekete Boglárka táplálkozás-szakértő szerint feketén gyorsít és élénkít a legjobban, ezért felesleges minden mást hozzáadni.

Szapora szívverés, mellkasi fájdalom, remegés és magas vérnyomás a túl sok koffeinfogyasztás első tünetei, de súlyosabb esetben előfordulhat stroke is.

Kerülnünk kell az instant fajtákat is, mivel ezeknek csak ízük van, ám élénkítő hatásuk nincs. Napi 2–3 kávénál többet viszont ne igyunk!