Elállási kisokos – Vásárlás után is meggondolhatjuk magunkat 14 napig

2020.01.14. 17:07

Visszaküldhetjük a neten megrendelt terméket

Mit tehetünk, ha vettünk valamit, és utólag meggondoltuk magunkat? Internetes vásárlás esetén elállási jog illet meg bennünket. Kérdés-felelet formájában összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.

K. A.

Egyre többet vásárolunk a neten. FOTÓ: KARNOK CSABA

Fotó: Karnok Csaba

– Mit jelent az indokolás nélküli elállási jog?

– Az elállási jog alapján akkor is visszaléphetünk a szerződéstől, ha a termék nem hibás, csupán az nem tetszik, vagy úgy gondoljuk, hogy nincs rá szükség. Ez alapján a vállalkozás az áru visszaküldése után köteles annak ellenértékét visszafizetni.

– Ha egyéni vállalkozó rendel terméket, megilleti-e az elállás joga?

– Nem. Netes vásárlás esetén az elállás joga csak a fogyasztókat illeti meg – vagyis az „önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró személyt”.

– Milyen időn belül gyakorolhatjuk az elállási jogot?

– Termék rendelésénél az átvétel napjától, míg szolgáltatás igénybevétele esetén a szerződéskötés dátumától számított 14 naptári napon belül élhetünk elállási jogunkkal. Nem is kell megindokolnunk! Az áru átvételének időpontját nyugtával tudjuk igazolni, ha nem küldenek, akkor az átvételi elismervényről célszerű másolatot készíteni.

Egyre többet vásárolunk a neten. FOTÓ: KARNOK CSABA

– Visszatarthatja-e a vállalkozás a termék ellenértékének egy részét arra történő hivatkozással, hogy a fogyasztó kipróbálta, és ezért annak értéke csökkent?

– A vevő a terméket annak kézhezvételét követően kipróbálhatja, csak az áruban bekövetkező olyan mértékű értékcsökkenésért felel, mely „tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladja”.

– Milyen esetekben nem illet meg minket az elállási jog?

– Egy 2014-es kormányrendelet több kivételt is meghatároz. Például olyan nem előre gyártott terméknél, amelyet a fogyasztó utasítása alapján vagy kifejezett kérésére készítettek el, vagy olyannál, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak – vagyis ha az ajándéktárgyakat, pólókat, bögréket a megrendelő egyedi kívánsága, az általa biztosított fotók alapján készítenek el. Olyan zárt csomagolású terméknél sem gondolhatjuk meg magunkat, amely egészségvédelmi vagy higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza. Például golyósdezodor, fehérnemű, masszázsolaj, kozmetikumok vagy étrend-kiegészítők.

Mire figyeljünk a síutaknál, a biztosításnál

Járt már úgy, hogy kölcsönözte a léceket, a felszerelést, de azok önhibáján kívül tönkrementek? Síelésnél melegen ajánlott az utasbiztosítás. Előfordult, hogy ráfizetett, mert biztosítója nem olyan mértékben állta a számlát, ahogy ön gondolta? Ossza meg velünk panaszát, mi pedig megkérdezzük fogyasztóvédelmi szakértőinket. Sorozatunk partnere a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda – leveleiket a [email protected] címre várjuk.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!