Délmagyar logó

2018. 12. 14. péntek - Szilárda -3°C | 3°C Még több cikk.

Hasznos néha ránézni a plombára - Van segítség, ha sokalljuk a számlát

Hasznos néha ránézni a plombára - Van segítség, ha sokalljuk a számlátA fogyasztó is felelős lehet, ha sérül a plomba. Illusztráció: Karnok Csaba
Csongrád megye - Fogyasztóvédelmi sorozatunk újabb részében a közszolgáltatással kapcsolatos kérdésekre, felvetésekre válaszoltak a szakemberek. Fontos, hogy jobban járunk, ha mi vesszük észre a sérült plombát, és nem a szolgáltató. Vita esetén pedig akár ingyenes segítséget is adhat a Békéltető Testület.
Mit tehetünk, ha sérül a plomba, s így áram- vagy gázlopással vádol bennünket a szolgáltató? Hogyan járjunk el, ha vitázunk a teljesítésen vagy sokalljuk a számlát? A delmagyar.hu portálon lehetett a kérdéseket, észrevételeket beküldeni – ezúttal is a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai válaszoltak.

– Lépcsőházunkban a szolgáltató rendszeresen az utolsó pillanatban jelzi, hogy gázmérő-leolvasás lesz. Lehet azt kérni, hogy idejében tájékoztasson az időpontról?

– Felhasználóként lehetővé kell tennünk a mérő leolvasását, ellenőrzését. A szolgáltató pedig köteles legalább ötnapos időtartam megjelölésével a figyelmet felhívni a leolvasás várható időpontjára, az utolsó számla mellékleteként vagy egyéb módon. Ha a leolvasó nem tudja ekkor rögzíteni a mérőóra állását, köteles erről értesítést hagyni. Ebben meg kell jelölni egy időpontot a második kísérletre. Ha a szabályok ellenére sem sikerül a leolvasás, a szolgáltató a korábbi átlag alapján állapíthatja meg a fogyasztást. Az órát legalább évente egyszer le kell olvasni, de kérelemre ez negyedévente is megtörténhet.

– A gázosok a mérőóra ellenőrzésénél sérülést észleltek, és erről jegyzőkönyvet vettek fel. Szerintük szabálytalanul vételeztem, ezért kötbért kell fizetnem. Mit tegyek, ha nem loptam a gázt? Hogyan kellett volna eljárnom, ha én észlelem a sérülést?

– A felhasználó szerződésszegését, például szabálytalan vételezést a szolgáltató köteles bizonyítani, a fogyasztásmérőt szakértővel meg kell vizsgáltatni. Az ügyfélnek érdemes ellenőrizni a dokumentumokat, amelyek
a plomba hitelesítéskori sérülésmentes átvételére vonatkoznak.

Szabálytalan vételezésnél kötbért kell fizetni, ennek mértékét az üzletszabályzat határozza meg. Ha a felhasználó ezt vitatja, írásban, igazolható módon jelezze a szolgáltatónak – és ha nem boldogul, a Békéltető Testülethez is fordulhat.

Ha a plomba sérülését mi észleljük, akkor 2 munkanapon belül be kell azt jelentünk. Ha ez elmarad, és a szolgáltató észleli, akkor szabálytalan vételezés miatt szerződésszegésnek minősülhet.

Az óraellenőrzés során végig legyünk jelen, figyeljünk arra, hogy jegyzőkönyv készüljön – és ha vitatunk valamit, írassuk bele. Ha az órát leszerelik, arról fényképet kell készítenie a szolgáltatónak. Jó tudni, hogy részt vehetünk az igazságügyi szakértői vizsgálaton is.

– A februári fűtésszámlám magasabb volt, mint szokott. Sokallom, gyakran heteket nem vagyok otthon. Hogyan történik a tényleges hőfelhasználás elszámolása?

– A hődíjat az előző 3 fűtési idény átlagos felhasználásából kiindulva 12 vagy 6 egyenlő részletben lehet megfizetni. A szolgáltató a lakóépület hőközpontjában mért fogyasztás alapján évente egyszer vagy a lakóközösséggel kötött megállapodás szerint havonta elszámol.

Az elszámoló számla tartalmazza az adott időszakban kiszámlázott részteljesítést, majd ugyanolyan bontásban a tényleges fogyasztást, végül a számla fizetendő vagy jóváírandó összegét. Azoknak, akik külön megállapodás alapján a havi elszámolást választották, a számlát a szolgáltató minden hónap 10. napjáig elkészíti. Ha az elszámoló számla magasabb, mint az időszakban részteljesítésként kiszámlázottat, a fogyasztónak az összeget határidőn belül meg kell fizetni. Ha a mért hőmennyiség kevesebb a korábban kiszámlázottnál, akkor a szolgáltató köteles a különbözetet a felhasználónak visszatéríteni.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Volt már vitája közszolgáltatóval?

Volt már vitája közszolgáltatóval?
Ezen a héten a közműszolgáltatásokkal kapcsolatos felvetésekre válaszolnak a fogyasztóvédők online sorozatunkban. Mit tehetünk, ha sérül a plomba, vitázunk a teljesítésen, vagy sokalljuk a számlát? Tovább olvasom