Délmagyar logó

2019. 07. 19. péntek - Emília 17°C | 27°C Még több cikk.

Repülőjegynél is fontos az apró betűs rész: sokba kerülhet a spórolás - szakértőink válaszoltak

Csongrád megye - A fogyasztóvédők régi témájában vártuk kérdéseiket, észrevételeiket sorozatunkban - ezúttal a légi utasok jogairól, az olcsó járatokról, a panaszkezelésről kérdezhették szakértőinket. Kiderült, érdemes odafigyelnünk a rejtett költségekre.
– A központi helyett egy külvárosi repülőtérre érkezett a gépünk. A légitársaság megoldotta az átfoglalásunkat, segítőkész volt, de a jogaimról szeretnék többet tudni.
– Ha az átfoglalt járat néhány kilométerrel távolabbi repülőtérre érkezik, a légitársaságnak kell kifizetnie az átutazás költségét. Ezt abban az esetben tudjuk követelni, ha igazoljuk a költségeinket, például bemutatjuk az utazáskor használt jegyet. A repülőterek közötti távolságról a hítt://www.airportcitycodes.com/calcform.aspx oldal ad tájékoztatást. Ez az információ sokszor hasznos lehet, de a légitársaságnak kell a változásról értesíteni az utast. Indulás előtt ennek ismeretében lehet dönteni az átfoglalás vagy a jegyvisszatérítési igény között.

– Több mint 2 órás késéssel érkeztünk egy uniós országba. Azért ez túlzás, mert rendkívüli időjárásról szó sem volt. A kártérítésről szeretnék pontos információt kapni.
– A légitársaság kötelezettsége jelentős késénél áll fenn. Ennek meghatározásánál az objektív időkorlát alapozhatja meg az utasok kártérítési igényét. Ilyen például, ha 1500 kilométeres útra a gép legalább 2 órás késéssel indul. Fontos, hogy a segítségnyújtást már akkor meg kell kezdeni, amikor valószínűsíthetővé válik, hogy késik a járat. Ennek megfelelően – a várakozási időtől függően – étkezést, frissítőt kell biztosítani. Ha valószínűsíthető, hogy a célállomás felé már nem indul járat, akkor a szállás díját és a fuvarozást is a légitársaság állja. Más a helyzet, ha a késés a csatlakozási állomáson történik. Ekkor választhatjuk azt is, hogy a légitársaság az eredeti kiindulási pontra biztosítson visszautat.
Minden légitársaságra ugyanazok a szabályok vonatkoznak. Illusztráció
Minden légitársaságra ugyanazok a szabályok vonatkoznak. Illusztráció
– Babakocsinkat nem adtuk le csomagként, a repülőgépig vittük, mégis olajos folttal vettük át leszállás után. Egyértelműen ráléptek, később egy alkatrésze is leesett – ezt hogyan tudom bizonyítani?
– A légitársaságot akkor terheli a kárért a felelősség, ha a csomag – ellenőrzött poggyász – megsemmisülése, elvesztése vagy megrongálódása a fedélzeten, vagy akkor történt, amikor az a fuvarozó felügyelete alatt állt. Az olajos folt esetén könnyebb a bizonyítás, érdemes a panaszt fotókkal alátámasztani. Az alkatrész kiesésénél a babakocsi „állapotának közrehatását" is vizsgálni fogják.

– Akciós repülőjegy-hirdetést többször láttam a közösségi médiában. Szinte minden lépésnél újabb költség kapcsolódott az árhoz, így az akció követhetetlenné vált. Szabályos ez így?
– A hirdetés fő üzenetéből kell kiindulni, az ott feltüntetett árból, mert a leendő utasok ezt fogják összehasonlítani a versenytársak ajánlatával. Ha ez egy „nettó ár", amelyhez rejtett költségek kapcsolódnak, az összevetés sokszor lehetetlenné válik. Az összes körülmény részletes vizsgálata szükséges annak megállapításához, megtévesztették-e a fogyasztókat. Ha például az ár nem tartalmazza a reptéri illetéket vagy a hitelkártya-kezelési díjat, és erre csak az apró betűs szöveg hívja fel a figyelmet, felmerül a tisztességtelen piaci magatartásról és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény megsértésének gyanúja. Ilyen az is, amikor a meghirdetett akciót a repülőjegy árának csak egy részére alkalmazzák, de erre a tájékoztatás nem utal.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Járt már pórul olcsó repülőjeggyel? Panaszkodjon szakértőinknek!

Járt már pórul olcsó repülőjeggyel? Panaszkodjon szakértőinknek!
A fogyasztóvédők egyik régi témájában várjuk kérdéseiket, panaszaikat, észrevételeiket online sorozatunkban - ezen a héten a légi utasok jogairól, a rejtett költségekről, a fapados járatokról kérdezhetik szakértőinket. Tovább olvasom