2007.01.28. 15:19
A matekkal küszködtek a felvételizők
A végzős általános iskolás diákok a hét végén írták meg azt a központi feladatsort magyar nyelvből és matematikából, amely alapján felvételt nyerhetnek a középiskolákba. A gimnáziumok maguk dönthetnek arról, hogy milyen százalékban veszik figyelembe az egységes írásbelit.
Nyolcadikosok a felvételi teszt előtt a Tömörkény gimnázium folyosóján. Fotó: Segesvári CsabaA végzős általános iskolás diákok a hét végén írták meg azt a központi feladatsort magyar nyelvből és matematikából, amely alapján felvételt nyerhetnek a középiskolákba. A gimnáziumok maguk dönthetnek arról, hogy milyen százalékban veszik figyelembe az egységes írásbelit. Bizonyos tagozatokon a szóbeli vizsgát és az általános iskolából hozott jegyeket is jobban súlyozzák. Mi a szegedi Tömörkény gimnáziumban lestük meg a továbbtanulni szándékozó diákokat.
A nyolcadik évfolyamos általános iskolás diákok szombaton írták meg azokat a központilag kiadott, egységes követelményeket tartalmazó feladatlapokat, amelyekkel a középfokú iskolákba jelentkezhetnek.
A Tömörkény gimnáziumban szombaton reggel tíz óra előtt néhány perccel majd háromszáz végzős általános iskolás lurkó zajongott az épület folyosóin. A szülők még elmondták gyermekeiknek hasznosnak vélt tanácsaikat, hogy aztán a nagy zsibongás mintegy varázsütésre abbamaradjon: a vizsgázók elfoglalták a helyüket a tantermekben, és megkezdődhetett a nagy visszaszámlálás. Kétszer negyvenöt perc. Ennyi idejük volt a gyerekeknek, hogy bizonyítsák rátermettségüket, számot adjanak tudásukról. Előbb a magyar, majd tizenöt perc szünet után a matematika feladatlapnak hasaltak neki.
A két írásbeli között a nulladik két tannyelvű spanyolra jelentkező Imrényi Eszter boldogan tudatta a barátnőivel, hogy minden feladatot időben sikerült befejeznie. – Nekem az „Olvasd el te is!" könyvajánló tetszett a legjobban. Három érvvel kellett meggyőznöm másokat, hogy vegyék a kezükbe kedvenc könyvemet, Szabó Magda Abigéljét – mondta el Eszter. Érdekesnek tűnt az a feladat is, amikor egy teafőző idegen nyelvű tükörfordítását kellett helyes magyarsággal megfogalmazniuk a lurkóknak: „Megnyit teteje készüléknek. Tartály bele víz, jel pirosig. Filter bele tesz tea egy, azután főzőt teát kapcsol be."
A felvételi procedúrája
Az általános felvételi eljárás időszaka március 9-éig tart. A felvételt hirdető középfokú iskolák április 25-éig küldik meg a felvételről vagy az elutasításról szóló értesítést a jelentkezőknek és az általános iskoláknak. A rendkívüli felvételi eljárás időszaka május 3-ától kezdődik. Azok a tanulók, akik február-márciusban nem nyernek felvételt, ebben az eljárásban találhatnak maguknak helyet a középfokú iskolákban.
Alig volt hátra néhány minutum a vizsga végéig, amikor az előtérben várakozó szülők meghallották az iskolacsengő hangját – gyermekük túl volt élete egyik fontos megmérettetésén. Az egyik anyuka, Erdősné Gyöngyi bízott abban, hogy a magyar nyelvi versenyeken már bizonyított kislánya, Blanka most is megállta a helyét: – Mint a legtöbb hozzá hasonló tini, kicsit szétszórt a lányom, de most biztosan összekapta magát, és sikerülni fog a felvételije a spanyol vagy az angol speciális képzésre.
A Deszkről érkezett Brczán Nityifor elmélyülten ballagott le a lépcsőn, még a feladatlapokon járt az esze: – A magyar lényegesen könnyebb volt, mint a matematika. Azt hiszem, a diagramot meg tudtam csinálni, a többi nagyon nehéz volt, de azért bizakodom – mondta el a fiúcska.
Hogy egy gimnázium milyen mértékben veszi figyelembe az egységes írásbelit, az saját hatáskörébe tartozik. A legtöbb szegedi gimnáziumban a szóbeli vizsga, sőt az általános iskolákból hozott jegyek is nagyobb százalékkal számítanak bele az összeredménybe, mint a központi feladatsor.
A Tömörkényben az általános tagozaton fele-fele arányban számítják a hozott pontokat és a központi írásbelit. A humán szakon a hozott pontok, a magyar és a saját történelmi teszt 30-30, míg a központi matek 10 százalékot számít a felvételinél. A speciális nyelvi tagozatokon a hozott pontok és a saját nyelvi írásbeli 30-30, míg a szóbeli és az írásbeli 20-20 százalékot számít. – A túljelentkezés miatt fontos, hogy a sorrend megállapításakor ne csak az általános iskolai eredményekre hagyatkozzunk. Tavaly 858 diák jelentkezett az iskolánkba, közülük 240-et vettünk fel. Az elmúlt évben hozzávetőleg 200, idén 270 tanuló írta nálunk a központi felvételit – árulta el a Tömörkény igazgatója, Kühn János.
A központi útmutató alapján kiértékelt dolgozatok eredményeiről az írásbelit tartó középfokú iskola február 9-éig, közvetlenül tájékoztatja a vizsgázókat. A továbbtanulásra jelentkezésnek február 16-a a határideje, így a diákoknak és a szülőknek egy hetük marad, hogy az írásbeli eredményének ismeretében átgondolják továbbtanulási szándékukat, és a megjelölt iskolák és tagozatok sorrendjét megváltoztassák.