2007.01.31. 15:19
A plakát nem csak hatalmas, hamis is
Az óriásplakátok, a nagy felületen elhelyezett képek megragadják a tekintetet akkor is, ha már rég lejárt programot népszerűsítenek, vagy ha helyesírási hibától hemzsegnek. Szegeden több aktualitását vesztett hatalmas hirdetmény miatt is bosszankodhatunk.
Vicces felszólítás a Mikszáth Kálmán utcai óriásplakáton. Fotó: Karnok CsabaA Szegeden is elszaporodó óriásplakátok közt akad ruházati reklám, választási kampányos, filmpremier- és program ajánló. Ám sok esetben nem időszerű a felhívás, mert hónapokkal korábbi eseményre utal az óriásplakát.
– Nagyon unom már, hogy munkába menet a Makkosházi körúton, még mindig a már rég lecsengett „Topmodell leszek" plakátján a csont sovány lányok bájvigyorát kell néznem – dohog Betti. A lányt egyébként is érzékenyen érinti a topmodell-téma, hiszen jelentkezett a műsorba, de nem válogatták be.
A Petőfi Sándor sugárúton viszont a tavaly októberben bemutatott Szabadság és Szerelem című mozifilm ajánlója ragadja meg a tekintetet. Kicsivel mellette, a túloldalon a kecskeméti nyári fesztivál reklámja kelthet nosztalgiát az előtte elvillamosozó utasokban a hideg, téli napokon.
– Nézd, a „Tibi vagyok, de hódítani akarok" második részét játsszák a moziban! – mutat a Tesco előtti plakátra egy diáklány.
– Dehogyis! Ez már egy éve kitették. Szó sincs második részről – legyint nevetve barátnője.
Hanyag ügynökségek
Az óriásplakátokat különböző, budapesti reklámügynökségek bérlik a Városkép Kft.-től, közterület használati díj fejében. „Az ügynökségek megbízottjai ragasztják fel a plakátokat és ők is szedik le. A bérleti szerződésben kikötött időtartam alatt a reklámügynökségek felelnek a plakátokért" – magyarázza Szélpál Gábor, a szegedi Városkép Kft. ügyvezetője.
Az ilyen, aktualitásukat vesztett plakátok közül sokat megtépázott a szél, vert az eső. A Cserepes sori piacnál felállított hirdetőtábláról cafatokban lógnak az óriásposzter maradványai. Siralmas kép.
Akad olyan plakát is, ami mosolyt csal a nézelődő arcára. E csoportba tartozhat a Szeged több pontján is elhelyezett Görögországot népszerűsítő reklám. A képen a lebukó nap aranyló fénye világítja meg a tengert, a bal felső sarokban a festői tájat egy szem figyeli. A reklámszlogen pedig a következő: „Görögország, fedezd fel érzékeided".
Többeknek is szemet szúrt már a hibás felszólítás. Egy szemfüles ismeretlen értékelte is, mint ahogyan a tanárok szokták a kisdiákok helyesírási dolgozatát: „Láttam, 1-es". Megjegyzésként pedig odabiggyesztette: „Fedezd fel helyesírásodad!"
B. B. A.