2007.01.23. 15:19
Hangok és furcsaságok
Béketelepre és Szőregre bizonyosan nem jutott volna ki az a turista, aki az általunk is tesztelt 2-es vagy 83-as jelzésű autóbuszra száll fel. A buszok és trolik hangosbemondójára, információs sávjára teljes biztonsággal még nem hagyatkozhatunk.

Nemcsak információs tábla, hanem bemondó is tájékoztatja az utasokat a járműveken. Fotó: Gyenes KálmánÖnkormányzati szabályzat írta elő, hogy a Tisza Volán helyi járatain hangos belső utastájékoztatót, és a vonal következő megállóhelyét jelző információs berendezéseket szereljenek fel január 1-jétől. A cél többek között a kényelmesebb és nyugodtabb utazás elérése lenne, de találomra kiválasztott járatokon több furcsasággal is találkoztunk.
Hiányos tájékoztatás
A SZKT járatai közül egy 4-es, egy 8-as és egy 9-es jelzésű járatra ültünk fel. A hangosbemondó csak a következő megállóhelyet hozta az utasok tudtára, átszállási lehetőségekről a pilótafülke feletti információs sávból lehetett tájékozódni. A 9-es Skoda ezt is hiányosan közölte: a Bartók téren a betűk és számok szerint csak a 74, 74A, 76, 83, 83A jelzésű buszokra lehetett volna átszállni. A 2-es, 5-ös, 7-es, 60-as és 60Y-os járatokról – amelyek szintén megállnak a téren – az információs rendszer nem tett említést.
A rendszer tesztjét a Centrumnál kezdtük, ahol egy Makkosház felé tartó Ikarus típusú 2-esre szálltunk fel. A gázzal üzemeltetett járaton a felbőgő motor zajától egyáltalán nem hallottuk, melyik megálló következik, pedig az egyik hangszóró alatt foglaltunk helyet. A megálláskor, amikor a hang újra bemondta a megálló nevét, a motorzúgás elhalkulása után tudtuk meg: a Mars téri kenyerespavilonnál járunk. „Mars tér, autóbusz-pályaudvar következik" – hallottuk ugyancsak a Centrumnál felszállva egy 83-as jelzésű, Mercedes Citaro hangszóróiból. Utóbb kiderült, az Ikarusba más programot telepítettek, ezért fordulhat elő, hogy jelen pillanatban egy megállóhelynek két neve van a városban. Nemcsak különbséget, hasonlóságot is felfedeztünk a Citaro és az Ikarus között: hiába eltérő a program, egyikben sem hallani, olvasni a 78A-s járatról, pedig a Mars tértől jó pár kilométeren át ugyanazokban a megállókban áll meg, mint tesztelt járataink. Aki Béketelepre szeretne átszállással kijutni Újszegedről vagy a nagyállomástól, annak bizony hiba lenne kizárólag a buszok hangosbemondójára hagyatkozni.
Türelmi idő
Szabó János, a Tisza Volán helyi járatainak műszaki vezetője elmondta: mint minden indulásnál, itt is vannak problémák. Véleménye szerint az információs rendszer a járatok 95 százalékánál kiválóan működik, az esetleges hiányosságokat pedig mihamarabb pótolják. Az első három hónap egyébként türelmi időnek számít – a rendszer tényleges élesítése előtt.
Visszafelé előbb egy 2-essel, majd egy 83-assal a Bartók térig utaztunk. Ikarusok voltak, elvileg tehát ugyanazzal a beépített programmal. Különbségeket azonban itt is tapasztaltunk. A 2-es busz hangosbemondójából a Bartók tér előtt mindössze a megálló nevét tudtuk meg, valamint azt, hogy átszállási lehetőségeink a Dugonics tér felé tartó járatokra vannak. A 83-as bemondója már közlékenyebbnek bizonyult: ugyanezen megálló előtt az utasoknak a Móraváros felé közlekedő 16-ost, a Gyálarétre tartó 74-est, valamint az Újszegedre igyekvő troli- és buszjáratokat ajánlotta fel útjuk folytatásához. Az a városunkba látogató, aki a Rókusi pályaudvarról erre a buszra szállva Szőregre szeretett volna eljutni, még a bővebb információ birtokában is bizonyosan a Vadkerti téren, a 83-as másik végállomásán találta volna magát. Ez a járat még egy meglepetést tartogatott: a Damjanich utcai megállóban a hangosbemondó a 83-asra való átszállás lehetőségét is megemlítette az utazóközönségnek.