2007.01.08. 15:19
''Tégy egy próbát, és ne félj!''
A kínosan csetlő-botló önjelöltektől a döbbenetesen tehetséges fiatalokon át a közismert profikig sokféle jelentkező énekelt tegnap a Szegedi Nemzeti Színházban, ahol Frank Wildhorn musicalje, A Vörös Pimpernel hazai bemutatójához kerestek szereplőket.
Brunner Márta férjével, Ács Bálinttal énekelt duettetMintha futószalagon szállítanák őket, úgy váltották egymást tegnap a szegedi nagyszínház színpadán azok a jelentkezők, akik az őszi megaprodukcióban, A Vörös Pimpernelben szerettek volna szerepet kapni. A dzsungel könyve díszletében léptek a világot jelentő deszkákra – többen életükben először. Sokat próbált profik is akadtak, például Kiss Zoltánt operettekből a szegedi publikum is jól ismeri. A TV 2 Mindent vagy semmit vetélkedőjének egykori háziasszonya, a Playboy-címlap színésznő, Brunner Márta férjével, a Shy Guys énekeséből lett színésszel, Ács Bálinttal együtt jött el Szegedre.
– Bálint fedezte fel a meghallgatást az interneten. Amikor meghallottam, elfogott a nosztalgia: itt kezdtem a zeneiskolát, édesanyám, Vajda Márta évekig ebben a színházban játszott, mielőtt abba kellett hagynia a pályát. Tizenkét éve a székesfehérvári társulat tagja vagyok, nem szoktam meghallgatásokra járni, de most szívesen dolgoznék vendégként az ország egyik legszebb színházában. Furcsa érzés volt, hogy ismerős kollégák hallgattak a nézőtérről. Nem izgultam, hiszen nem ezen múlik a pályám – mondta Márta miután férjével elénekelte az Elisabeth egyik duettjét. Azt is elárulta: az utolsó pillanatban estek be, mert Szeged határában gyorshajtásért lekapcsolták őket a rendőrök.
– Ilyenkor nem az a legfontosabb, ki milyen ügyes, mennyire felkészült, inkább az, hogy a karaktere, hangszíne mennyire felel meg a rendező elképzeléseinek. Sokszor álltam már színpadon, de bevallom: most iszonyatosan izgultam. Már kívülről megéreztem azt az igazi, régi színházszagot, amit ma már csak nagyon kevés teátrumban érezni – tette hozzá Bálint, aki a jövő heti veszprémi Egressy-ősbemutatója előtt lógott el Szegedre.
A döntéshozó alkotógárda: jobbról elöl Molnár László, a produkció rendezője, mellette Turcsán András zenei vezető, mögötte Bal József társrendező, balról Rácz Márton karmester. Fotó: Frank Yvette„Tégy egy próbát, és ne félj!" – biztatta magát is a Rudolf betétdalával Kojsza Linda. Róla többen is azt hitték, profi musicalszínész, pedig csak egy 17 éves, érettségire készülő gimnazista. – Záhonyban lakom, Nyíregyházán járok gimnáziumba, hetedik éve tanulok énekelni. Az interneten bukkantam rá a felhívásra. Gondoltam, szerencsét próbálok – mesélte Linda. Színésznő szeretne lenni, de ha nem sikerülne, akkor valamilyen „polgári diplomát" akar szerezni. A Hang-Szín Tanoda tagjaként több musicalprodukcióban közreműködött már. Amikor a „zsűri" vezetője, Molnár László megkérdezte tőle, el tudna-e jönni, ha kiválasztanák, rögtön rávágta: „Akkor igen!"
– Sajnos nagyon pocsékul festek – felelt a nagy mesterrel való rokonságát firtató kérdésre Munkácsy Anita, a másik nyíregyházi gimnazista. A színművészetire vagy a kaposvári teátrumba készül, és olyan pazarul énekelt, hogy tőle is megkérdezték: jönne-e Szegedre, ha mellette döntenének. Persze kínosan gyenge önjelöltek is akadtak – a zsűri tapintatosan megköszönte a produkciójukat.
A menetrend
A meghallgatások második fordulóját február végén tartják, arra már A Vörös Pimpernel slágereit kell megtanulni. A most kiválasztottakon kívül arra már meghívják a szegedi társulat néhány kiszemelt tagját és más színházak musicalsztárjait is. A produkció próbáit augusztus 21-én kezdik, a magyarországi bemutatót pedig október 19-én tartják a Szegedi Nemzeti Színházban.
– Az ilyen meghallgatásokon mindig akad példa mindkét végletre: jól ismert profikkal éppúgy találkozhatunk, mint „első bálozókkal". A kifogástalan, torokhangos, profi éneklés az alapkritérium. Aki ennek nem felel meg, azzal szóba sem tudunk állni. Ma már bárki meghallgathatja ezeket a musicaleket eredetiben DVD-n, van összehasonlítási alap, ezért senkit sem engedhetünk színpadra perfekt énektudás nélkül – hangsúlyozta Rácz Márton, a produkció vezető karmestere, akit az elmúlt években a Hegedűs a háztetőn dirigenseként ismerhettek meg a szegediek.
– A jelentkezők negyedét sem hallgattuk még meg, de máris értek meglepetések, két-három fantasztikus hangot is hallottam. A szerda estig tartó első fordulóban elsősorban a hangra és a fizimiskára figyelünk. Nekünk jobban remeg a lábunk ilyen szituációban, mint ezeknek a fiataloknak, akik már beleszülettek ebbe a világba, ahol már meghallgatásokra kell járni, és állandóan bizonyítani kell, ha munkát akarnak kapni – összegezte az első nap tanulságait a musicalt rendező Molnár László, aki szerint a színházi meghallgatás semmiben sem hasonlítható a tévés tehetségkutató versenyekhez. – Itt azért küzdenek, hogy a pályán maradhassanak, munkát kapjanak. Ez nagyobb tét.