Szeged és környéke

2007.06.07. 16:19

Apasztani akarják a Tiszát

Noha már építik a Szegedtől nyolcvan kilométerre lévő vajdasági Adán az új Tisza-hidat, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban hivatalosan semmit sem tudtak tegnap még arról, hogy ez hogyan érint bennünket. Vagyis: mekkora lesz a vízszintcsökkenés a Tisza magyarországi alsó szakaszán, Szegednél.

Szabó C. Szilárd

Noha már építik a Szegedtől nyolcvan kilométerre lévő vajdasági Adán az új Tisza-hidat, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban hivatalosan semmit sem tudtak tegnap még arról, hogy ez hogyan érint bennünket. Vagyis: mekkora lesz a vízszintcsökkenés a Tisza magyarországi alsó szakaszán, Szegednél, ha a beruházás megkönnyítése miatt kinyitják a törökbecsei duzzasztó zsilipkapuit.

2003-ban 94 centis volt a Tisza

A szakmai anyagok szerint az 1977-ben átadott hét billenőtáblás duzzasztómű hatása Csongrádig érzékelhető, ami az Alsó-Tisza vízszintjét, vízminőségi állapotát is észrevehetően befolyásolja. Az emlékezetes aszályos évben, 2003. augusztus 25-én Szegednél 94 centimétert mutatott a vízmérce. Lapunkban akkor azt írtuk, hogy a törökbecsei duzzasztó átadása óta csupán négyszer fordult elő, hogy tartósan 100 centiméter alatti volt a Tisza vízállása Szegednél.

Az adai Tegnap, ma, holnap névre keresztelt új tiszai híd alapkövét tavaly év végén rakta le Vojislav Kostunica szerb kormányfő. Akkor azt mondták, hogy optimális esetben háromszáz nap alatt végeznek a beruházással: állni fog a 250 méter hosszú és 10 méter széles közúti híd, amelynek elemeit Németországból szállították uszályokon a bácskai kisvárosba, amely nyolcvan kilométerre van Szegedtől. Innen Törökbecse még húsz kilométer. A betonozási munkálatok nemrégiben kezdődtek el az adai Tisza-parton, de az építők szerint így is végeznek időben.

– Nemrégiben jártam a Vajdaságban, ahol halászokkal, vízi emberekkel is találkoztam, akik azt mondták, hogy az adai híd építésének megkönnyítésére két hónapra megnyitják a törökbecsei duzzasztó zsilipkapuit. Mindez várhatóan Szegeden is érezteti majd hatását, csökkenni fog másfél-két méterrel a Tisza vízszintje – mondta lapunknak Makrai László biológus, volt önkormányzati képviselő. A zöldpolitikus szerint érthető, ha kis vízben szeretnék lerakni a mederpilléreket, de erről illene tájékoztatni bennünket.

Kicsi volt, rossz helyen rakták le az alapkövet

A német Vilshoffen városa Újvidéknek ajánlotta fel a balkáni háború után a hídját, ami Németországban a Duna két partját kötötte össze. Az ajándékba adott hídelemek azonban rövidnek bizonyultak, így azok átkerültek Újvidékről Adára. Így lett, lesz a dunaiból tiszai híd, amely Bácskát köti majd össze a Bánsággal. A Tegnap, ma, holnap névre keresztelt hidat nem oda építik, ahová tavaly decemberben Vojislav Kostunica lerakta az alapkövet, hanem attól a ponttól hetven méterre délre, mert a korábban kijelölt hely Csókáé volt. Most viszont már mindkét oldal Adához tartozik.

Az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságon (Atikövizig) azt mondták megkeresésünkre, hogy ilyen esetben az államközi egyezménynek megfelelően tájékoztatniuk kell(ene) a feleknek egymást a beruházásról, így hivatalos tájékoztatást kérnek az ügyben déli szomszédainktól. Ezt hangsúlyozva kérdeztük tegnap a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumtól, hogy tájékoztatta-e őket a szerb vízügyi minisztérium, egyáltalán tudnak-e az adai hídépítésről és a duzzasztás esetleges csökkentéséről, amely a Tisza magyarországi alsó szakaszára is kihat. A minisztérium sajtóosztályától a következő választ kaptuk elektronikus levélben: „Az Atikövizig tud a hídépítésről. Elképzelhető, hogy az építés megkönnyítésére a duzzasztást csökkenthetik, ezért tájékoztatást kértek a szerbektől, melyet jelenleg még nem kaptak meg."

Hosszas telefonálgatás után jutottunk el Knézi Péterhez, a Vajdasági Vízgazdálkodási Vállalat igazgatótanácsának elnökéhez, aki azt mondta, ő is hallott a duzzasztás csökkentéséről, majd szabadkozott, erről nem tud túl sokat, mert ő csak egy jogász, s nemrégiben került a tanács élére. Később visszahívott bennünket azzal, hogy beszélt a technikai emberekkel, akik azt mondták, hogy az építkezés ideje alatt hajózható lesz a Tisza.

Vágás István elmondása szerint a Tiszán akkor is lehetne hajókázni Szegednél, ha a legnagyobb mértékben csökkentenék a duzzasztást Törökbecsénél, és aszályos nyarunk lenne. A vízügyi szakma szegedi doyenje szerint a fentiek esetén mínusz 50 és 100 centiméter között lenne a Tisza Szegednél. (Tegnap 236 centiméter volt – a szerk.) A szakember szerint ez azt jelentené, hogy kicsit hosszabban kellene bejárni a strandra a Laposnál. Vágás István elmondta: amikor a szegedi Bertalan hidat építették, mi kértük, hogy ne duzzasszanak a törökbecsei vízlépcsőnél.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!