Szeged és környéke

2007.11.06. 21:51

Szerdán újra állnak a vonatok

Szeged - Szerda reggel hattól nyolc óráig ismét sztrájkot hirdettek meg – ezúttal vasutas-szakszervezetek. Akárcsak két hete a mozdonyvezetők, most a másik két szakszervezet is a vasútvonalak bezárása miatt tiltakozik.

Kunstár Csaba

Szerda reggel 6 és 8 óra között teljes bizonytalanság lesz a MÁV pályaudvarokon. Míg két hete, amikor a mozdonyvezetők sztrájkoltak, biztosra lehetett venni, hogy a személyszállító vonatok nem indulnak el, most ez nem biztos, viszont azt sem lehet előre tudni, esetleg melyik indul el mégis, illetve eljut-e a célig, vagy valahol leáll... A sztrájkot hirdetett két vasutas szakszervezet vezetői szerint a MÁV dolgozóinak 80 százaléka tagja a szervezeteiknek – tehát nagy valószínűséggel megbénul a vasút. Vagyis: ne induljon el senki, mert lehet, hogy nem indul egyetlen vonat sem reggel 6 és 8 óra között.

Csongrád megyében most két vonalon szüntetnék meg a személyszállítást, az egyik az Újszeged–Makó–Mezőhegyes, a másik a Szentes–Orosháza vonal. A minisztérium fölajánlotta az érintett önkormányzatoknak, járuljanak hozzá a vonalak fenntartásához. – A szaktárca zsákbamacskát játszik velünk – nyilatkozta a Délmagyarországnak a mezőhegyesi polgármester. Csanádi István, aki a 140 tagot számláló Vasúti Települések Szövetségének elnöke úgy véli: az állam nem passzolhatja át a vasúti vonalak fenntartását az önkormányzatoknak. De meg sem szüntetheti a vonalakat, mert a rossz állapotban lévő közutak nem terhelhetőek tovább.


Kovács Sándor csanádpalotai, valamint [namelink name="Buzás Péter"] makói polgármester és szocialista országgyűlési képviselő levélben tiltakozott a minisztériumnál az Újszeged–Mezőhegyes szárnyvonal megszüntetése miatt. Úgy vélik, a közeljövőben ez a vonal jelentősen felértékelődik, mert a dél-alföldi térség bekapcsolódhat a romániai gazdaság vérkeringésébe. A személyszállítás Szeged és Makó között egyfajta elővárosi forgalom lebonyolítását is szolgálná.

Szeged már korábban is jelezte, hogy a jelenlegi vasútvonalak fenntartásában érdekelt – közölte lapunkkal Szentgyörgyi Pál. A város gazdasági alpolgármestere szerint Szeged, a fővároshoz hasonlóan, az elővárosi közlekedés megteremtésében gondolkodik elsősorban.

– Egyetlen adat sincs a birtokunkban, nem tudjuk mekkora veszteséggel működött a Szentes–Orosháza vonal és azt sem lehet tudni, hogy a későbbiekben az állam biztosít-e valamiféle forrást – közölte [namelink name="Németh Béla"], Orosháza polgármestere. Felelősen csak a részletek ismeretében lehetne dönteni – tette hozzá. Hasonlóan vélekedik erről [namelink name="Szirbik Imre"] szentesi polgármester is.


A településeknek a mai napig kell szándéknyilatkozataikat megküldeniük a GKM-nek, amelyek alapján pályázatokat írnak ki a térségi vasutak üzemeltetőinek kiválasztására.

– A hazai települések döntő többségében, kétharmadában a helyközi személyszállítást eddig is az autóbuszos forgalom biztosította – állítja Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára, aki szerint nem állami feladatot kívánnak áthárítani az önkormányzatokra.

A települések egyelőre bizalmatlanok. Szombat reggelre figyelmeztető demonstrációt tartanak Mezőhegyesen az érintett falvak és városok politikusainak és lakosainak részvételével.

Sztrájk

A szerda reggel 6 óra és 8 óra közötti sztrájkot meghirdető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) vezetői szerint a tagságuk 90-100 százaléka hajlandó a munkát beszüntetni. Lapzártánkig nem sikerült megegyezni a szervezeteknek és a MÁV-nak arról, hogy mi az elégséges szolgáltatás. Ezért elképzelhető, hogy némelyik vonat elindul, de nem lehet tudni, melyik, és hogy meddig megy. A MÁV szegedi regionális igazgatóságának sajtószóvivője, Szentes Bíró Ferenc azt mondta, az utasok ne induljanak el, mert nem lehet garantálni, hogy célba érnek.

Címkék#Szeged

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!