Szeged és környéke

2008.04.25. 00:50

Már megint megszámoltak minket

Szeged - Majdnem ezer diák számolta az utasokat tegnap Szegeden. Mindenkit feljegyeztek. Volt, akivel egy utas a nőkről alkotott elméletét osztotta meg, mástól azt kérdezték: mennyit keres. 2005-ben volt utoljára teljes körű forgalomszámlálás a csongrádi megyeszékhelyen.

Gonda Zsuzsanna

Teljes körű, egész napos utasszámlálást végeztek tegnap Szegeden, minden jármű minden fel- és leszálló utasát regisztrálták. Összesen majdnem ezer nappali tagozatos diák számolta az utasokat, egyszerre körülbelül négyszázan dolgoztak. Az elsők a szolgálati járatokkal mentek munkába, így már a hajnali járműveken strigulázni kezdtek. Hasonló felmérést legutóbb 2005-ben végeztek Szegeden.

– Mekkora a legnagyobb utasszám, milyen a kihasználtság, hol kell kapacitást növelni, és hol tudjuk kiváltani a csuklós buszt szólóval – sorolta Draskóczy István, a Tisza Volán helyi közlekedésért felelős divízióigazgatója, mit tudnak meg a felmérésből. Utóbbi például azért nem mindegy a vállalatnak, mert a csuklós busz üzemeltetése drágább. Nemcsak több üzemanyagot igényel és több amortizálódó alkatrésze van, de a „dupla" buszt vezető sofőr magasabb fizetést kap szimplát hajtó társánál.

Tapodi Tünde és Miklóssy Ákos a négyesen körözött és számolt. Fotó: Karnok Csaba

Tapodi Tünde és Miklóssy Ákos a négyesen körözött és számolt.
Fotó: Karnok Csaba

Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója elsősorban arra kíváncsi, hogyan reagáltak az utasok a 8-as útvonalának meghosszabbítására, az 1-es és a 4-es vonal járműcseréire. A villamos nagyprojektet a mostani felmérés már nem befolyásolja, a tervekbe a 2005-ös számlálás eredményeit kalkulálták.

Egyelőre a 90F-es vezet

A 2005-ös felmérés kimutatta, hogy a Tisza Volán járatai közül a legtöbb utast a 83-as és a 83A-s, a 2-es, valamint a 90F-es busz viszi. Utóbbi a csúcstartó: három éve naponta 12 ezer 300 ember fordult meg rajta. Draskóczy István nem számít jelentős eltérésre, bár leszögezte: a napi utasszám csökken, a csúcsidőszakban utazók száma azonban nem lesz kevesebb.

Háromkor kelt, fél ötkor kezdett dolgozni Bágyi Evelina Laura. A nyolcas trolin utazott – ezzel jár egyébként is. Forgalomszámlálástól független, privát megfigyelése szerint szerdánként a legzsúfoltabb a járat. Ezt azzal magyarázza, hogy mielőtt a Sing-Singben buliznának, a fiatalok elugranak a Tescóba némi alkoholért. Evelinától tegnap néhány utas megkérdezte, hogy biztosan felírta-e őt is, illetve egy idősebb férfi megosztotta vele a szegedi nőkkel kapcsolatos megfigyeléseit (szépek, de negyven fölött kicsit elhagyják magukat). Evelina és barátnője, Dávid Aliz Orsolya különben élvezte a munkát, szerintük „az utasok és a sofőrök is jó fejek voltak".

A négyes villamoson körözött tegnap déltől Tapodi Tünde. Az egyetemistát gyakran megszólították alkalmi útitársai, érdeklődtek például, hogy mennyit keres a forgalomszámlálással. Mi azt kérdeztük tőle, nem fárasztó-e órákon át utazni, de Tünde szerint abban, hogy ül és számol, semmi fárasztó nincs. Tettünk egy kört mi is a villamossal. Egy utas a végállomáson arról elmélkedett: mi történik akkor, ha az összesítéskor a leszállók száma nem egyezik meg a felszállók számával. Újraszámolják?

Nos, nem ezért, de vasárnap tényleg újra számolnak. A közlekedési társaságok ugyanis kíváncsiak a hétvégi forgalomra is. Ez a felmérés azonban már nem lesz teljes körű.

Az adatokat feldolgozó COWI Magyarország Kft. júniusra ígért eredményt.

Címkék#Szeged
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!