Szeged és környéke

2008.04.11. 00:43

Újszeged: mindennapos a reggeli forgalmi dugó

Szeged - Miközben Szeged összlakossága háromezer fővel csökkent, Újszeged egy kisebb falu népességével gyarapodott az utóbbi években. Emiatt reggelente óriási dugók alakulnak ki a Belvárosi híd újszegedi hídfőjénél.

Szabó C. Szilárd

Többek szerint már tarthatatlan a helyzet, pedig még csak most jön a java: a kertvárosban telekkialakítási boom van, és gigantikus bevásárlóközpont is épül a kendergyár helyén. Mivel a déli hídról jó pár évre lemondhatunk, a városvezetés a tömegközlekedés fejlesztésével próbál úrrá lenni a helyzeten.

Munkanapokon reggelente Újszegeden iszonyatosan lelassul a közlekedés, hosszú kocsisorok kígyóznak a Belvárosi hídon, valamint a Székely és Népkert soron és a Vedres utcán. Mindenki Szegedre tart – a munkahelyére vagy valamelyik oktatási intézménybe, hiszen az 51 városi óvodából hat, a 20 általános iskolából pedig három működik Újszegeden. A tizenhat szegedi középiskolából is csak egy található az újszegedi oldalon. Ha a Bertalan hidat baleset miatt lezárják, mint történt az március 19-én, órákra bedugul az egész város.

A Belvárosi hídon naponta húszezer autó halad át. Az újszegediek többsége ugyanis személygépkocsival jár át dolgozni Szegedre. Emiatt reggelente a hídon kialakuló torlódásban vesztegelnek az utasokkal teli járművek. Sokszor egy-két buszban, troliban több ember vár az átjutásra, mint a torlódás összes személygépkocsijában együttvéve. Ehhez még hozzájön, hogy míg Szeged összlakossága 2001 óta háromezer fővel csökkent (168 ezerről 165 ezerre), addig Újszeged népessége közel 1200 fővel gyarapodott (24 ezer 118-ról 25 ezer 300-ra). Olyan ez, mintha Mártély minden lakója beköltözött volna a kertvárosba. Bár szerettük volna, korábbi adatokat nem tudtak adni sem a városházán, sem a Központi Statisztikai Hivatalban.

Nő a közlekedési zűrzavar. Fotó: Karnok Csaba

Nő a közlekedési zűrzavar. Fotó: Karnok Csaba
A déli híd talán 2013 után épülhet meg

Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester szerint a déli híd megépítése jelentené a megoldást a helyzetre, de erről jó pár évre lemondhatunk, ugyanis ebben az uniós ciklusban, 2013-ig biztosan nem kap forrást hídépítésre az önkormányzat. Hogy akkor mit tehet a város? – Egyrészt fejlesztjük a közösségi közlekedést, buszsávokat, illetve speciális, forgalomfüggő lámparendszert alakítunk ki a Belvárosi híd hídfőjében, másrészt nem vonunk be újabb mezőgazdasági területeket lakóterületbe, mert amíg nem épül meg a déli híd, nem szabad újabb lakóterület-fejlesztéseket végezni – magyarázza az alpolgármester. Nem véletlen – mondja –, hogy nem nyitották meg a Fő fasort Deszk felé, ugyanis az út mentén újabb területeket építettek volna be, ami tovább növelte volna a forgalmat.

Gigantikus bevásárlóközpont több ezer parkolóval

Ha a Fő fasor városból kivezető szakasza mellett nem is, máshol egymás után alakítják ki a telkeket a kertvárosban. Bátyiné Mester Zsuzsanna, a Limit ingatlaniroda vezetője szerint telekkialakítási boom van Újszegeden. A több száz telekre – melyeket Marostőn, a Kállay ligetben, a Hársfa és Lövölde utcán, a Derkovits fasoron, valamint a lőtéren alakítottak, alakítanak ki – családi házakat, sorházakat, társasházakat építenek a beruházók. Az irodavezető elmondta: a telekvásárlástól számított 4 éven belül fel kell húzni a házat, és használatbavételi engedélyt kell kérni, máskülönben ki kell fizetnie a tulajdonosnak a telekátírási illetéket, ami a vételár 10 százaléka. Ez nem csekély összeg, ha húszmilliós telekkel számolunk. Márpedig ilyenből számtalan található Újszegeden, ahol négyzetméterenként 10 ezertől 30 ezer forintig kínálnak telkeket, attól függően, hogy közművesített vagy sem a terület.

Forgalomfüggő lámparendszer szabályozna. Fotó: Karnok Csaba

Forgalomfüggő lámparendszer szabályozna. Fotó: Karnok Csaba
Az ingatlanszakértő szerint mindenképpen kell valamit kezdeni a közlekedéssel, mert pár éven belül komoly problémát okoz majd a megnövekedett lakosságszám Újszegeden. És akkor még nem is beszéltünk a megújuló újszegedi fürdőről, az Aqualandról és az egykori kendergyár helyén épülő Interspar bevásárlóközpontról, amelyek szintén hatalmas forgalmat generálnak majd. Utóbbi a maga 70 ezer négyzetméterével és több ezer parkolójával olyan hatalmas lesz, hogy abban együtt elférne a Metro, a Cora és a Tesco. „Itt a délutáni időszak lesz kritikus, de hogy mennyire, azt még nem tudjuk, nem látjuk. Erre akkor kapunk választ, ha majd tudjuk, mennyien mennek át Szegedről Újszegedre vásárolni" – fogalmazott az alpolgármester.

A torlódást hátrahúzzák a Temesvári körút felé

– Az elektromos közösségi közlekedésfejlesztési projekt részeként a Székely sor teljes hosszán, valamint a Népkert sor és a Vedres utca egy részén autóbuszsáv épül, a hídfőben, illetve az említett utcák csomópontjaiban pedig speciális, forgalomfüggő lámparendszer biztosítja majd a buszok és trolik átjutását a Belvárosi hídon – magyarázta Tapasztó Sándor projektigazgató. A lámparendszer nem enged majd több járművet a hídra, mint amennyi azt elhagyni képes. A Székely sori és a Vedres utcai, belváros irányú megállókat összevonják a Torontál tér melletti új, közös megállóba. A cél, hogy a buszok és trolik gyorsabban tudjanak átkelni a hídon, ne ragadjanak benn a sorban. A megállók járdaszigeten lesznek, úgy, mint a Tisza Lajos körúton. A projektigazgató szerint ezzel a megoldással megszűnik a sor a Belvárosi hídon, hiszen a torlódást hátrahúzzák a Temesvári körút felé. A buszsávok és a lámparendszer kialakításával három-négy hónap alatt végeznek. A jelenlegi ütemezés szerint a rendszer üzembe helyezése három év múlva történik meg.

Címkék#Szeged
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!