Szeged és környéke

2008.04.10. 00:10

Zebránál, esős úton lassítana az új KRESZ

Szeged - Elkészült a KRESZ új tervezete, amely társadalmi vitát követően jövő év elején léphet hatályba. Minden zebra előtt 30-ra kellene lassítani, de vizes úton is mérsékelni kellene a sebességet. Ismét a vezetőt büntetnék, ha az utasnak nincs becsatolva a biztonsági öve.

R. Tóth Gábor

Az autónk sebességét 30-ra kell csökkenteni a közlekedési lámpával nem védett zebrák előtt 20 méterrel – olvasható a KRESZ új, várhatóan januárban életbe lépő tervezetében, amelyet tegnap hozott nyilvánosságra a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). A jelenlegi, 1975-ben bevezetett közlekedési szabályrendszer mára minden szempontból elavult: sokszorosára nőtt a forgalomban lévő gépjárművek száma, s olyan új gépek – quadok, városi terepjárók – jelentek meg, amelyekre nehezen alkalmazhatók a mostani szabályok. Ezért lép hatályba – társadalmi vitát követően – az új KRESZ.

A zebra előtt 30-ra kellene lassítani. Fotó: Karnok Csaba

A zebra előtt 30-ra kellene lassítani.
Fotó: Karnok Csaba

Az NKH elnöke, Horváth Zsolt Csaba főként közlekedésbiztonsági megfontolásokkal indokolta a döntést. A magyarországi balesetek harmadát ugyanis gyorshajtás okozza: az út-, a forgalmi és az időjárási viszonyokhoz nem igazodó sebesség megválasztása. Ezért az új KRESZ egyik célja, hogy csökkentse az autósok sebességét. Például esőben, vagy ha bármilyen oknál fogva vizes az útburkolat, 20 kilométerrel csökkenne a most megengedett legnagyobb sebesség. A tervezetből egyelőre nem derül ki, mi számít majd esős útnak: néhány csepp csapadék vagy szakadó eső kell-e a korlátozás életbe lépéséhez.

Érdeklődtünk erről a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányságon, ám azt a választ kaptuk: tervezeteket nem minősítenek vagy bírálnak nyilvánosan.

Új szabályok

Az új KRESZ is az autóvezetőt büntetné akkor, ha utasai nem használják a biztonsági övüket. A kerékpárosoknál a 12 év alattiaknak, valamint az óránként legalább 30 kilométeres sebességgel közlekedőknek kötelező lenne a fejvédő viselése. Csökkenteni kellene a megengedett sebességet keskeny utakon: 90 helyett 70-re.

Ezért erre a feladatra autósokat, szakembereket kértünk. Jakab Ernő taxis a sebességcsökkentést logikusnak tartja. – Ettől azonban nem fog változni a helyzet a közlekedésben – mondja. A zebra előtti sebességcsökkentés szerinte a teljesen belátható szakaszokon nem indokolt. – Olyan szabályokat nem szabad hozni, amik nem életszerűek – vallja, ám kiemeli: az alapszabályokat mindenkinek ismernie kellene, például a gyalogosok is sokszor hiányos tudásuk miatt bizonytalanok. – Az általános iskola alsó tagozatától tanulniuk kellene a közlekedést a gyerekeknek, hiszen nem foghatja mindig felnőtt a kezüket – fogalmaz Jakab Ernő, aki jogosnak tartja, hogy az autósok belássák: megváltozott tapadási és látási viszonyok között csökkenteni kell a sebességet.

– Mi, autósok örülünk, hogy a fényvisszaverő mellény kötelező viselet lett az utak mentén, s hogy az arra alkalmas utakon magasabb sebességgel haladást engedélyező táblákat helyeznek ki. Komoly eredményre számíthatunk a büntetési díjak felemelése miatt is. Ami viszont még mindig nagyon sok vitát vált ki az autósok, motorosok körében: az objektív felelősséggel kapcsolatos jogszabály-értelmezés és a végrehajtásával kapcsolatos tudnivalók – fogalmaz Ábrahám Zsolt, a Rádió 88 Parkoló 88 című autós műsorának szerkesztője, utalva egy másik társadalmi vitára, amely arról szól, az autó üzembentartója feleljen-e a közlekedési kihágásokért akkor is, ha nem ő ül a volánnál.

1926 óta szabályoznak

Az első hazai, összefoglaló jellegű szabálykönyvet 1926-ban hozták létre, maga a KRESZ 1929-ben keletkezett, majd az 50-es években módosult. Mostani formájában 1975 óta létezik – tudtuk meg Mák Lászlótól, egy budapesti autósiskola vezetőjétől.

Címkék#Szeged
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!