2008.06.10. 23:36
Szegedi aluljárók - a nagyvárosi hangulat jegyében
Szeged - A nagyvárosi lét jelképe az aluljáró. Így született a 70-es években Szeged akkori két új városrészét összekötő, a 47-es főút forgalmának leküzdését segítő aluljáró.
– Mi 1974-ben költöztünk az Űrhajós utcába, aztán néhány év múlva – nyilván a környék forgalmának növekedése miatt – megépítették Szeged első (azóta is egyetlen) aluljáróját – emlékszik Révész Mihály. Tarján önkormányzati képviselője az Olajbányász tér és a József Attila sugárúti villamos-végállomás közelében lakik, így gyakran átmegy az aluljárón.
Az olvasó szava
NTK: "Szerintem a legfontosabb a Mars téren, Mikszáth Kálmán utca - Mérey utca közötti szakaszon lenne. Egy olyan jellegű aluljárót lehetne ott kialakítani, mint Budapesten a Nyugati téren. Tele üzletekkel. A forgalomszervezést is nagyban megkönnyítené a későbbiekben."
– Mindkét tér szépen megújult – mutat a díszkutas, rendőrőrsös Olajbányász térre, ahogy az uniós pénzből megfiatalodott villamos-végállomás felé sétál Bajdacsi András –, de a szocializmusból itt maradt aluljáró változatlanul össze van firkálva, gyakran szemetes és vizeletszagú.
Közterület az aluljáró is – takarítása az önkormányzati cég, a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. feladata. Gondot a falfirkások, illetve az aluljáró két torkolatánál nyíló tér szintkülönbsége, az időnként ide csorgó esővíz jelent.
Nagyvárosi hangulat – Makkosház és Tarján, Baktó és Újpetőfitelep határán. Fotó: Segesvári Csaba
– Előbb megnézem, kik tartanak az aluljáró felé, és csak akkor megyek át én is itt, ha bizalomgerjesztőek az emberek – árulja el Havrancsák Dóra. A középiskolás diák szerint sok erre a hajléktalan vagy gyanús alak – talán a közeli népkonyha és a 101-es épület melletti, szűk, bújóhelynek használt lépcsősor miatt. Ha e rövidítést nem tartja biztonságosnak a fiatal lány, akkor a József Attila sugárúti, tízemeletes házakig kerül, aztán kivárja, míg a zebrán átengedik az autósok.
Festék és bura
Kimaradt a Tarjánt rehabilitáló, és a villamos-végállomást korszerűsítő uniós projektből is a szegedi városrészeket összekötő aluljáró. Ezért a két helyi képviselő – Révész Mihály és Kónya Gábor – összefog, hogy előteremtse azt a 3-4 millió forintot, amiből legalább tisztára meszeltethetnék a betonfalakat, és korszerűsítenék a lámpaburákat Szeged egyetlen aluljárójában.
Nincs panasza a Baktó felől Újpetőfitelepre kerekező, a 47-es úti átkelést errefelé biztonságosabbnak gondoló Mezei Gábornénak. A fürge, idős asszonynak sietős az útja, ezért csak annyit mond: szereti és használja az aluljárót.
– Szegeden a forgalmas sugárutak és a vasútvonal kereszteződésébe szinte mindenhol indokolt lenne alul- vagy felüljárót építeni – jelenti ki Rigó Mihály. Az ugyancsak a József Attila sugárút végi aluljáró környékén élő közlekedési mérnök, a Magyar Közút Kht. Csongrád megyei igazgatóságának osztályvezetője elárulja: a Bajai úti temető közelében megépíthető aluljáró terve is kész, de megvalósításához hiányzik a pénz.