2008.08.22. 23:51
Szigorítanák a jogosítványszerzés feltételeit
Szeged - A balesetek tíz százalékát a 17 és 20 év közötti fiatalok okozzák hazánkban – a statisztikák szerint. A tervek szerint éppen ezért emelnék a jogosítványhoz jutás életkorának határát, az újdonsült autóvezetőknek pedig először próbajogosítványt adnának.
Változhat a jogosítvány megszerzése a közeljövőben. Politikusok és szakmai szervezetek is egyetértenek abban: túl fiatalon lehet Magyarországon vezetői engedélyhez jutni.
Hazánkban a statisztikák szerint a balesetek tíz százalékát a 17 és 20 év közötti fiatalok okozzák – ezért emelnék a jogosítványhoz jutás életkorának határát. De nem ez az egyetlen újító ötlet: bevezetnék az úgynevezett próbajogosítványt, amelyet csak azok válthatnának valódira, akik biztonságosan és szabályosan vezetnek. Akik több szabálytalanságot is elkövetnek, azoknak új vizsgát kellene tenniük. Bevezetnék a pszichológiai alkalmassági ellenőrzést is: így próbálnák távol tartani a közlekedéstől a veszélyes sofőröket.
A megyei rendőr-főkapitányságon nem vezetnek külön statisztikát arról, hogy milyen korosztály okozott balesetet, vezetett szabálytalanul a megye útjain. Szenti Szabolcs rendőrségi szóvivő általánosságban azt mondta: a kezdő vezetők tapasztalatuk szerint rutintalanok, néha meggondolatlanok. – Gyakran olyan helyzeteket vállalnak be, amelyek megoldásához nem rendelkeznek kellő tapasztalattal – mondta a szóvivő.
Könnyen elképzelhető, hogy a szokásos vizsgákon túl ezentúl a pszichológiai alkalmasságot is felmérnék a tanuló vezetőknél. Fotó: Segesvári Csaba
– Tizenhét évesen még nagyon gyerek az ember a vezetéshez. Ráadásul ha balesetet okoz, enyhébb büntetést kap – mondta Seres János. A negyven éve gépkocsioktatóként dolgozó férfi szerint ezért a jogosítványhoz jutás életkorának határát legalább egy évvel meg kellene emelni. Azt mondta, hogy évente négyszázötvenen akarnak jogosítványt szerezni iskolájukban: a tanulók hatvan-hetven százaléka tizenhét és húsz év közötti. A tapasztalt oktató véleménye szerint a mai fiatalok sokkal felelőtlenebbül vezetnek, mint néhány évtizeddel ezelőtti kortársaik.
– Léteznek pályaalkalmassági laboratóriumok, ahol pszichológusok vizsgálják: egy megkülönböztető jelzést használó jármű vezetője, egy buszsofőr, egy taxis alkalmas-e feladata betöltéséhez. Ezeket a módszereket a sima sofőröknél is alkalmazni lehetne. A kevésbé jól vezetők, vagy akiknek például szelektív a figyelme, kiszűrhetők lennének a forgalomból – tudtuk meg Fodor Sándor pszichológustól.
Tinédzserbalesetek
Három tinédzser halt meg abban az autóbalesetben, ami tavaly november 4-én történt Makó határában. A fiatalok a mezőhegyesi diszkóból tartottak hazafelé, amikor az Alfa Romeo, amiben öten ültek, egy fának csapódott. Idén májusban öten sérültek meg abban a balesetben, ami Szegeden, a Temesvári körút és a Bérkert utca kereszteződésében történt. A Bérkert utcából egy Lada Niva elsőbbségadás nélkül hajtott a Makó felől közlekedő Opel Zafira elé. A balesetben a Lada két utasa – egy 18 éves férfi és egy 19 éves nő – súlyos sérüléseket szenvedett, míg a kocsiban ülő további három személy könnyebben sérült. A baleset feltétezett okozója, a Niva szegedi sofőrje 19 éves volt.