2008.09.10. 20:56
Gyerekuralomtól nyögnek a szülők?
Szeged - Havi tízezer forint zsebpénzt költhet el az egyik kiskundorozsmai nyolcadikos. Nincs ilyen bevétele a többségnek, de a gyerek befolyásolja a családi költségvetést: minden harmadik beteheti a kosárba a kedvenc márkájú cikkeket.
Nagyberuházásként az ottani 19 gyerek közül 2 az autóról, 17 a mobiltelefonról is dönthetett. Gyerekeket, szülőket kérdeztünk arról, hogy a családban „ki viseli a kalapot".
– Ha nem lennék ott, anyuék nem tudnák, melyik márkájú sampon a legjobb – jelenti ki Adri. A kiskundorozsmai Jerney általános iskola 19 nyolcadikosa közül – a csevegő lánnyal egyetemben – 6 gyerek jelzi: ő a családi vásárlások egyik döntéshozója. – Mondjuk a porszívóról nem mondanék véleményt, de az már nem mindegy, milyen márkájú a tévé vagy a ruhám – jelzi érdeklődési és döntéshozói mozgásterét Adri.
– Anyukám azt veszi meg a boltban még tízóraira is, amit szeretek – fűzi tovább a szót Tamara, aki kakaós csigát falatozik, hozzá dobozos Sprite-ot iszik. – Ha kérek, kapok pénzt is. Legutóbb meg, mikor egy olyan mobilt néztem ki magamnak, ami 13 ezerbe került, otthon nem szóltak semmit. Megkaptam ajándékba.
Érzik vásárlóerejüket a kiskundorozsmai Jerney általános iskola nyolcadikosai is
Fotó: Miskolczi Róbert
Gyerekuralomról árulkodik a statisztika. A mobil vásárlásakor felerészben, tévé és autó vételekor egyharmad arányban adnak a gyerek véleményére a szülők – a Szonda Ipsos friss felmérése szerint. A reklámok java a gyerekeknek szól: élelmiszer vásárlásakor hetven, ruha választásakor több mint nyolcvan százalékban a 8-14 éves családtagé a döntő szó.
A három leányt nevelő, szegedi Móró családban mikor régi Zastavájukat lecserélték, a döntéshez hozzájárult, hogy a kicsik röstelltek az öreg kocsiba ülni, de Éva, a biztonságot szem előtt tartó és „pénzügyminiszteri" szerepkörű feleség gyűjtött autós adatokat a világhálón, aztán Tamással, a férjjel közösen határoztak arról, hogy a Ford-szalonban kezdik a szemlét. Tetszett is a konstrukció, s „jókedvükben" megengedték, hogy az új kocsi színéről a lányok határozzanak. Ezért aztán narancsos-pirosas „tangóban" utaznak. De például az informatikai és elektronikai cikkekről mindig a férj mondja ki, mi a családtagoknak a legjobb.
– A ruha és minden, ami illatos – így például a testápoló, a mosópor, a dezodor – a lányok ízlése alapján kerül a kosárba a nagybevásárláskor – avat be szokásaikba a szegedi Móró Tamásné Éva. – Havi egyszeri akcióban mindannyian részt veszünk. Kedvenc csemegéjüket is levehetik a polcról: újabban Petra a snackért, Csilla a feta sajtos salátáért, Zsuzsi a kávékülönlegességekért rajong. Ugyanakkor hallják, ahogy a férjemmel megbeszéljük, miért az ár, a minőség vagy egyéb szempont alapján választunk ki egy-egy árut. Így, vásárláskor tanulják meg a gyerekek, hogyan születik az ésszerű döntés és a kompromisszum.
Zsebpénz, a milliárdos erő
A 19 kiskundorozsmai nyolcadikos közül 5 kap zsebpénzt is. Gergő kéthetente 5 ezer forintot költhet – „az éppen aktuális" kiadásaira; Zsanett havi 2 ezerrel, Ádám heti ötszázzal gazdálkodhat. A Móró lányok közül Petra havi 5500 forint zsebpénzét mindig kiegészíti a nagymamájától a takarításért és bevásárlásért cserébe kapott „fagyipénzzel". Ennyiből futja a mozi, a smink és egyéb „lányos" kiadásokra. A statisztika szerint egy átlagos 8-14 éves gyerek havonta 3300 forintot költ el, így e korosztály évi 33 milliárd forint fölött rendelkezik – tudatosan, reklámoktól vezérelve. Nagyobbak a számok és arányok Amerikában, ott már arról beszélnek, hogy a szülők nem döntenek és nevelnek, hanem szolgaként egyengetik gyerekeik útját.