2008.09.19. 10:50
Reszkessetek biciklitolvajok!
Szeged - Várhatóan több százan fognak együtt demonstrálni a kerékpáros- és gyalogosbarát közlekedési infrastruktúráért szeptember 22-én. A szegedi biciklisek aláírás gyűjtésbe kezdenek, mert szerintük tarthatatlan és balestetveszélyes, hogy a kerékpárutakat több helyen a járdára tervezték.
A Magyar Kerékpárosklub Szegedi Alapszervezete és a Critical Mass Szeged szervezői az eddigi szokással szakítva, a Critical Mass szeptember 22-i demonstrációján és az azt megelőző Európai Mobilitási Hét (Széchenyi téri) Kerékpáros Utca programjain külön aláírás gyűjtő akcióval kívánják a nyilvánosság figyelmét felhívni arra, tarthatatlan, hogy a kerékpárosok – követve a „közlekedés tervezőinek utasítását" – rendszeresen a járdán kénytelenek közlekedni, zavarva ezzel a gyalogosokat.
Szeged kerékpáros útvonalainak nagy része a járdán vezet. A szervezők szerint ennek az az oka, hogy a tervezők és a közlekedésért felelős politikusok is úgy vélték korábban, hogy a kerékpár „zavarja a közlekedést", mármint a gépjárművek közlekedését, ezért menjenek a járdán. Hogy ezzel veszélyeztetjük a gyalogosokat, azokat, akiknek ugyancsak egyre kevesebb tér áll rendelkezésükre, mivel a járdán is autók parkolnak, az nem számít, és az sem, hogy – a vizsgálatok szerint – a járdán való közlekedés a kerékpárosnak sem biztonságos - áll a Critical Mass közleményében.
A tervezett útvonal
Szegeden, a civil szakmai nyomás ellenére sem változik ez a nézet. Újabb és újabb helyeken terelik járdára, elszeparált külön utakra a kerekezőket. A korábbi „sárga csíkok" is maradnak a járdákon, pedig a kerékpárosok száma rohamosan nő, és a kerekezőket is nehéz meggyőzni arról, hogy amit eddig jó megoldásnak mondtak, az nem jó, változtassanak a szokásaikon. Marad a „tervezők" által keltett konfliktus folytatja a közlemény.
A korábbi évekhez hasonlóan több százan fognak együtt demonstrálni a kerékpáros- és gyalogosbarát közlekedési infrastruktúráért.
A demonstráció kezdési időpontja: 2008. szeptember 22. 17 óra
Az esemény helyszíne: Dóm tér és a következő oldalon részletezett útvonal.
Az Autómentes Nap hétfőre esik, így várhatóan jelentősebb fennakadások lesznek a város forgalmában a felvonulás útvonalán:
Dóm tér - Aradi Vértanúk tere - Boldogasszony sugárút - Bécsi körút - Petőfi Sándor sugárút - Dugonics tér - Kálvária sugárút - Londoni körút - Kossuth Lajos sugárút - Bocskai utca - Szent István tér - Csongrádi sugárút - Rózsa utca - József Attila sugárút - Tisza Lajos körút - Takaréktár utca - Széchenyi tér (kerékpáremelés)- Híd utca - Népkert sor - Temesvári körút - Székely sor - Belvárosi híd (kerékpáremelés)- Dózsa György utca - Tisza Lajos körút - Huszár Mátyás rakpart - Aradi Vértanúk tere - Dóm tér (Az Anna-kúti felújítás előrehaladtától függően alternatív útvonal-korrekcióként a Bocskai utca helyett Szilágyi vagy Vadász utca és Madách utca kerüléssel).
További részletes információ a Critical Mass honlapján.
Reszkessetek biciklitolvajok!
Szegeden a városi rendőrkapitányság és a helyi kerékpárosklub a biciklilopások csökkentése, megakadályozása és az ellopott kerékpárok felkutatása érdekében szombat délelőtt elindítja „Szegedi Kerékpár Regisztrációs Programját".
– Arra biztatok minden szegedi kerékpár-tulajdonost, hogy szombaton, a Széchenyi téren, a fél tízkor kezdődő közlekedésbiztonsági napon vagy később, valamelyik szaküzletben regisztráltassa a kerékpárját – nyilatkozta lapunknak Zélity László ezredes, a Szegedi Rendőrkapitányság vezetője.
A Magyar Kerékpárosklub helyi szervezete a rendőrkapitánysággal együttműködve azt szeretné elérni, hogy a mintegy 50-60 ezerre becsült szegedi kerékpár nyilvántartásba kerüljön. Az akció az országban egyedülálló.
– A kezdeményezés célja a kerékpárlopások megelőzése, csökkentése, illetve a megkerült kerékpárok beazonosítása – mondta Zélity László.
A nyilvántartásba vétel önkéntes, az adatokat (a tulajdonos nevét, címét, elérhetőségét, a kerékpár vázszámát, típusát és a beazonosítást segítő egyéb információkat) a kerékpárosklub tárolja.
A szaküzletekben vásárláskor, az adatfelvétellel együtt, egy 4 centiméter átmérőjű biztonsági matricát „ragasztanak" a kerékpárokra, a régi bicikliket ugyancsak az üzletekben lehet nyilvántartásba vetetni.