2009.08.05. 22:45
Névben él tovább a cipőgyár, a Délép
Szeged - A törzsutasoknak sem mindegy, minek hívják a megállóhelyet „Sajtóház" lehetne a „Kecskéstelep végállomás" neve! Ez tükrözi a hely és a kor szellemét. Több mint húsz megállóhely máig őrzi már nem létező létesítmény nevét. A változtatás önkormányzati hatáskör.
„Cipőgyár" – figyelmeztet a buszsofőr a következő megállóhelyre, ahogy járművével a Szilléri sugárútról a Római körútra befordul. A törzsutas persze tudja: a cipőgyár már rég bezárt, helyén a Szeviép építkezett. Ám például az augusztusban albérletre vadászó gólyát mint alkalmi utast megtévesztheti a valóságnak nem megfelelő, legfeljebb „hagyománytisztelő" elnevezés. Számára fontos, hogy egy adott megállóhely elhelyezkedése egy városi térképen egyértelműen beazonosítható legyen.
– Panasz nem érkezett hozzánk amiatt, hogy egyes megállóhelyek elnevezése fölött eljárt az idő, de nem zárkózunk el a változtatásoktól – mondja Fejes Miklós. A Tisza Volán Zrt. forgalomszervezési szakmai vezetője elismeri: hivatalos menetrendjükben valóban szerepel például a Dorozsmai úton a „Délép Központ" elnevezés, holott a cég rég megszűnt, ott ma társas telephely működik. A Fonógyári úti „Ikarus-gyár" megállóhely is inkább a város ipartörténetét föltáró könyv egyik fejezetcíme lehet, mert a gyártelep egy részén fémtechnika kft. dolgozik. Hasonlóan zavaró, hogy máig Védőnőképző az újszegedi Népkert sori „állomás", holott a patinás épület immár a szegedi universitas egészségtudományi és szociális képzési karának központja.
A már nem létező cipőgyár nevét naponta bemondják az autóbuszokon.
Fotó: Miskolczi Róbert
Sajtóház megálló – végállomás.
Fotó: Miskolczi Róbert
Nyitott a változásra az SZKT: a bezárt konzervgyár helyén viruló Szilánk immár az ottani villamos-megállóhely neve is. Az SZKT ügyvezetője, Dózsa Gábor hangsúlyozza: partnerek lennének abban is, hogy a kecskéstelepi végállomást ezentúl hívjuk inkább Sajtóház megállónak.
Utastájékoztató
Az öregeken nem, de az új és felújított trolikon és villamosokon többnyire mindig írják és mondják is a közelgő megállóhely nevét. Hasonló a helyzet a volános buszokon. A közlekedési nagyprojekt eredményeként három év múlva már minden SZKT-járművön lesz akusztikus és vizuális utastájékoztatás, illetve a forgalmasabb megállóhelyeket is „intelligenssé", vagyis információs ponttá fejlesztik.