Szeged és környéke

2014.09.17. 21:38

Majdnem 100 milliárd kellene a rossz utakra

Szeged - Négy év alatt csökkent a jó és a rossz utak hossza is. Felújításra épp csak csordogál a pénz, az elmúlt időszakban 40 kilométernyi alsóbbrendű útra futotta. <br>

Segesvári Csaba

A 70-es évekből megmaradt utak

A vizes makadámutak aszfaltozása az 1960-as években kezdődött, a ma ismert megyei hálózatból a zúzottkő az 1980-as évek második felére tűnt el. Gardi József Csongrád megyei utak című írásából kiderül, az aszfaltozott úthossz 25 év alatt 7,5 kilométerről 1112 kilométerre nőtt.

A magyar utakra csak az nem panaszkodik, aki vonatozik vagy éppen repül: őket nem rázza a sokszor évek át csak foltozgatott hálózat. Az autópályákat leszámítva siralmas a helyzet, noha  az aszfaltot 15 éves használatra tervezték, a felújításnak nyoma sincs.

A nagy forgalom a megyében már több helyen kikezdte az utakat, egyre több a burkolati hiba, a nyomvályú. A Magyar Közút NZrt. minden évben felméri az általa kezelt utakat, a nyilvános adatok nem adnak okot bizakodásra.

Az 1350 kilométeres teljes Csongrád megyei úthálózatból a burkolat minősége szerint 2010-ben 83 kilométer volt jó, a 2014-es felmérés már csak 76 kilométerről számol be. Jó hír, hogy nemcsak a jó, a rossz utak hossza is csökkent: 738-ről 721 kilométerre. Az elmúlt években 40 kilométernyi mellékútra 5,2 milliárd forint Regionális Operatív Programban (ROP) elnyert forrást fordított a Magyar Közút NZrt.

Az új és a régi út találkozása Ruzsára tartva. Fotó: Segesvári Csaba

Az új és a régi út találkozása Ruzsára tartva. Fotó: Segesvári Csaba
Megírtuk: a Királyhegyes és Makó közötti 3,9 kilométeres összekötőre 436, a Hódmezővásárhely–Földeák–Makó közötti 6,9 kilométeres szakaszra 994 millió forint jutott. A közút számai szerint egyetlen kilométer alsóbbrendű út aszfaltozása 130 millió forintba került, így számításaink szerint csak Csongrád megyében 93,7 milliárd forint kellene a 721 kilométernyi rossz út feljavítására.

Az állami közútkezelő idén 61,8 milliárd forintot kapott úthálózat-karbantartásra. A pénztelenséget jól mutatja, 2010-ben országosan 134 kilométer, 2011-ben 24, 2012-ben 279, 2013-ban 304 kilométert alsóbbrendű utat tudtak felújítani. A Népszabadság tegnapi cikkében megjegyezte, az elmúlt évek munkálatait a 2015-ben kifutó uniós programokból finanszírozták.

A törvény ugyan lehetővé teszi, hogy az évi közel 160 milliárd forintos útdíjból a felújításokra is jusson, de ebből a keretből fizetik a koncessziós autópályák üzemeltetését is. Az M5-ösre évente 25 milliárd forintot költenek – ami ötszöröse a felújításra fordított forrásnak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!