Szeged és környéke

2015.06.02. 22:12

100 milliós költséggel spórolt a Volán, csak hogy Dakk legyen

Csongrád megye - Számításaink szerint legalább 100 millió forintba került a Volánok dél-alföldi összevonása, a buszok átírása. Azt, hogy ezzel azóta mennyit spórolt az állam, és valójában mennyibe került az átszervezés, nem lehet tudni - konkrét számokról nem beszél a vagyonkezelő.

Segesvári Csaba

Az üzemanyag sem lett mindenkinek olcsóbb

A közbeszerzési értesítő szerint az összevonással az üzemanyag sem lett olcsóbb, sőt: egy 2014-es értesítő szerint a Volánok literenként nettó 5,3 forint kedvezményt kapnak a Moltól. Összehasonlításképp, 2011-ben a Bács Volán 5,6 forint engedményt kapott literenként, igaz, a Körös Volán csak 5,2 forintot kapott 2012-ben.

Átlátható, a társadalom és a költségvetés teherbíró képességét figyelembe vevő közlekedési társaság az új Volán Egyesülés – áll a Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. (DAKK) honlapján. A négy busztársaságot – a Tisza Volánt, a Körös Volánt, a Kunság és a Bács Volánt – tömörítő intézményről 2012-ben döntött a kormány, a megyei társaságok helyét 7 regionális vette át. Az átalakításról azt kommunikálták, ezzel csökkennek a kiadások, hatékonyabb lesz a működés.

Az átalakítás pénzzel jár, a DAKK esetében óvatos becsléseink szerint is százmillióról beszélhetünk. Ez akkor derült ki, amikor munkatársunk a napokban egy műszaki érvényesítő címke nélkül közlekedő autóbuszt fotózott Szegeden. Megkérdeztük a közlekedési hatóságot és a DAKK-ot is, hogy miért hiányzik a kötelező matrica. Elmondták, az autóbusz tulajdonosváltással a Tisza Volántól a DAKK-hoz került. Az új forgalmit Székesfehérváron állították ki, a címkézés viszont elmaradt. Hangsúlyozták, a busz ettől még szabályosan közlekedett.

Az autó vétele költséges – ezt a hétköznapi ember is tudja. Az átírás, az eredetvizsgálat, az új forgalmi és törzskönyv a busztársaságoknak is kiadás.

Az Igazságügyi Minisztérium honlapján közzétett beszámolók szerint a Tisza Volánnak az átalakulás utolsó napján 358 darab autóbusza volt. Az interneten elérhető átírási kalkulátorok szerint egyetlen autóbusz teljes lepapírozása 100 ezer forintba kerül, ha ebből indulunk ki, a Tisza Volán buszai 35,8 millió forintért kerülhettek a DAKK-hoz.

DAKK-os buszok a Volán-telepen. Csak az átírásuk 100 millióba került. Fotó: Segesvári Csaba

DAKK-os buszok a Volán-telepen. Csak az átírásuk 100 millióba került. Fotó: Segesvári Csaba
A Körös Volán 207 autóbuszát 20,7 millióért, a Kunság Volán 290 buszát 29 millióért, a Bács Volán 85 buszát pedig 8,5 millióért írhatták át a DAKK nevére. A felsorolásban nem szerepelnek a Volánok egyéb járművei, de így is látszik, a tulajdonosváltás legalább 94 millió forintjába került a társaságoknak.

Mennyit spórolt a DAKK, mennyibe került az összevonás? – kérdeztük a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t (MNV). Azt írták, „a felmerülő költségeket a társaságoknak kellett kigazdálkodniuk". Számokról nincs szó a levélben, megjegyezték, „a ráfordítások – a központosított beszerzések miatt – a korábbi időszakhoz viszonyítva is százmilliós nagyságrendben csökkentek". Rákérdeztünk, milyen beszerzések okoznak százmilliós megtakarítást, amire azt a választ kaptuk: „a nagyobb volumenű központosított beszerzéseinkről a korábban kiadott sajtóközleményeinkben részletesen is beszámoltunk", ezeket megtaláltuk az MNV honlapján.

Hosszasan böngésztük a vagyonkezelő oldalát, több olyan sajtóközleményt is találtunk, amelyekben a költséghatékonyság, a beszerzésoptimalizálás, a versenyszempontból felkészültebb működés szerepel, de konkrét számokat itt sem írtak.

A vagyonkezelőtől ugyanakkor megtudtuk, a cégek vezetői-irányítói állománylétszáma érdemben, mintegy 25 százalékkal csökkent. Az autóbusz-vezetői, illetve a karbantartói állomány nőtt, amihez április 1-jétől 2,4 százalékos béremelés, valamint a munkavállalók egyszeri, bruttó 30 ezer forintos bérjuttatása is társult.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!