Szeged és környéke

2017.01.29. 13:30

Dr. TIP: Tippek ingatlanvásárlás lebonyolításához

A korábbi évekhez képest továbbra is viszonylag élénken mozog az ingatlanpiac, a saját használatra történő vásárlásokon túl sokan befektetési célból is vesznek ingatlanokat. Az ügyletek lebonyolítása során az esetleges meglepetések és kellemetlenségek elkerülése végett érdemes pár dologra odafigyelni. Dr. TIP, Tóth István Péter, ügyvéd jogi tanácsai.

delmagyar.hu

Dr. TIP - Tóth István Péter válaszol

Dr. TIP - Tóth István Péter válaszol

Megfelelő műszaki tájékozódás

Ha a hirdetések között megtaláljuk a számunkra szimpatikus ingatlant –legyen szó lakásról, házról, garázsról, üzletről vagy más típusról-, akkor a személyes megtekintés során érdemes tüzetesen végignézni az épület fizikai adottságait, illetve alaposan átbeszélni a tulajdonossal az ingatlan jellemzőit. Ha nem vagyunk jártasak műszaki vonalon, akkor érdemes olyan személyt magunkkal vinni a megtekintésre, aki hasznos meglátásokkal tud segíteni nekünk a végső döntés meghozatalában.

Térképezzük fel a jogi hátteret

Ha személyes megtekintést követően tovább erősödik bennünk a gondolat, hogy szeretnénk megvásárolni a kiszemelt ingatlant, akkor mielőtt bármit aláírunk, ellenőrizzük le az ingatlan tulajdoni lapját, amelyről kiderül, hogy van-e bármiféle teher (jelzálogjog, haszonélvezeti jog stb.) bejegyezve a földhivatalban. Ha tudjuk az ingatlan helyrajzi számát, akkor ezt megtehetjük a területileg illetékes földhivatalban egy ingyenes betekintéssel (tájékoztatás kéréssel) vagy ügyfélkapun keresztül lehetőség van akár hiteles vagy nem hiteles tulajdoni lap lekérésére is.


Kérjünk előzetes hitelminősítést

Amennyiben a teljes vételár megfizetéséhez szükséges kölcsönt is igényelnünk, akkor előzetesen járjuk körbe a potenciálisan szóba jöhető bankokat, mindenhol tájékozódjunk a hitel folyósításának feltételeiről. Ezen túlmenően kérjünk előzetes hitelminősítést is, hogy a kiválasztott pénzintézetnél hitelképesek vagyunk-e. Ezzel a lépéssel sok későbbi kellemetlen meglepetéstől tudjuk magunkat megkímélni.

Dr. TIP jogi tippjei: Dr. Tóth István Péter ügyvéd írásai az aktuálisan felmerülő, szélesebb réteget érintő jogi kérdésekkel kapcsolatosan. Ha van olyan jogi téma, illetve kérdés, amely az Ön számára különösen érdekes lehet, akkor azt küldje el nekünk az [email protected] e-mail címre és szakértő ügyvédünktől választ kaphat.

Ha lehet, akkor ne használjunk iratmintát

Ha sikerült a főbb kérdésekben megállapodnia a feleknek, akkor érdemes a vételi, illetve az eladási szándékot papírra vetni. Ami fontos, hogy ennek az előzetes megállapodásnak a tartalmát mindig az adott ügyre próbáljuk meg rászabni. Az interneten sok helyen lelhető fel iratminta erre a célra, ám ahogy ez a nevében is benne van, az csak mintaként tud szolgálni számunkra és nem minden esetben alkalmas az adott vételre vonatkozó részletek rögzítésére, legtöbbször kiegészítésre vagy átírásra szorul.

A megállapodásban mindenképpen pontosan rögzítsük

  • az eladó(k) és a vevő(k) személyes adatait,

  • a megvásárolni kívánt ingatlan helyrajzi számát és egyéb adatait,

  • a kialkudott vételárat, ha ebből már a megállapodás aláírásakor átadásra kerül egy rész, akkor annak mértékét, illetve annak jogcímét (előleg vagy foglaló),

  • ha nemcsak önerő, hanem hitel is felhasználásra kerül a teljes vételár kiegyenlítéséhez,

  • az ingatlant érintő terheket, különösen azokat, amelyek a tulajdoni lapon is szerepelnek,

  • a végső fizetési határidőt,

  • az ingatlan birtokba adásának időpontját,

  • végleges adásvételi szerződés megkötésének legkésőbbi időpontját.

    Ha megszületett a felek közötti megállapodás, akkor azt minden szerződő fél írja alá, valamint célszerű két tanúval hitelesíteni az iratot.

    A részletek pontos előzetes rögzítése azért is fontos, mert a felek kötve vannak az általuk aláírt nyilatkozatukhoz és ha valamelyik oldal időközben meggondolná magát és már nem szeretné a végleges adásvételi szerződést megkötni, akkor legvégső esetben a bíróság is létrehozhatja a felek közötti megállapodást az előzetesen rögzített feltételek szerint.

    Megfelelő ügyvéd választás

    Az általános szokás szerint az ingatlan adásvételi szerződés megkötésére, az ügylet lebonyolítására a vevő választja az ügyvédet. Érdemes olyan személyt felkérni erre a feladatra, akiben maximálisan megbízunk, és esetleg korábbról már vannak pozitív szakmai tapasztalataink, információink vele kapcsolatban.

    A megfelelő ügyvéd kiválasztásánál a szakmai kritériumokon túl nyilván fontossággal bírnak az anyagi szempontok is, így érdemes nemcsak az ügyvédi munkadíj nagyságát, hanem az ügymenet gördülékeny elintézése érdekében, a szerződés megkötésén túl belefektetett ügyvédi munka ár-érték arányát is figyelembe venni.

     

    Szakértőnk: Tóth István Péter, ügyvéd

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!