Szeged és környéke

2019.03.21. 09:30

500 kilométernyi új vasútvonal épülhet: Szeged érintésével Pécstől Debrecenig vezetne a vonal, két határátlépéssel

Csongrád megye - Pécstől Debrecenig vezetne az új vasútvonal, amely Szegedet is érintené, és két országhatárt lépne át - mondta lapunknak Lázár János országgyűlési képviselő. Szegedről Szabadkára fél, Pécsre pedig két óra alatt el lehet majd jutni.

Gidró Kriszta

800 milliárd forintból összesen 500 kilométeren épülhetne meg az új déli vasútvonal 8-10 év alatt – közölte lapunkkal Lázár János országgyűlési képviselő, miután egyeztetett a javaslatról Orbán Viktor miniszterelnökkel. Lázár János a Délmagyarországnak elmondta: Pécsről Baja, Szabadka, Szeged, Hódmezővásárhely, Békéscsaba, Nagyszalonta és Nagyvárad érintésével érne el az új vasútvonal Debrecenbe. A javaslatot a kormányfő elfogadta. Mint Lázár János elmondta: a szerb és a magyar kormány áprilisban együttes ülést tart, ekkor ez a vasútvonal lesz az egyik napirendi pont. Az országgyűlési képviselő tudomása szerint ugyanis a szerb kormány hajlandó anyagilag támogatni ezt a fejlesztést.


Lázár János kijelentette: ez a tervezet összhangban van az Európai Unió közlekedésfejlesztési stratégiájával is, így várhatóan uniós források is érkezhetnek. – Ugyanakkor azt javasoltam a kormányfőnek, hogy hazai költségvetési forrásból is költsünk a beruházásra.

Ha megépül a déli vasútvonal, újra élettel telhet meg a most kihalt röszkei állomás is. Archív fotó: Karnok Csaba

Ha megépül a déli vasútvonal, újra élettel telhet meg a most kihalt röszkei állomás is.

Archív fotó: Karnok Csaba

Lázár János hangsúlyozta: az Alföldre a kormány gazdasági erőforrásként tekint, amelyben még bőven vannak tartalékok. Ezek kiaknázásához azonban elengedhetetlen a közlekedési infrastruktúra fejlesztése.


– Ha ez a beruházás megvalósul, akkor a jelenleg szigetszerűen létező régiók, a szegedi és a pécsi között együttműködés kezdődhet – tette hozzá. Debrecen környékén pedig a BMW-gyár miatt fontos a megfelelő közlekedés.

 

A képviselő szerint a vonal egyes szakaszai elővárosi vasútként is működhetnek majd, mint például Szeged és Hódmezővásárhely között a már épülő tramtrain. Emiatt a vasútvonal egyes szakaszait villamosítják is. A fejlesztés következtében Szegedről Szabadkára mindössze harminc perc alatt el lehet majd jutni, Pécsre pedig kevesebb mint két óráig tart majd a vonatozás. Pécs és Baja között is fél órára csökkenne a menetidő.

Lázár János kijelentette: a vasútvonal egyes szakaszai még ebben a ciklusban, azaz 2022-ig megépülhetnek. Ilyen a Pécs–Baja, illetve a Szeged– Békéscsaba–Gyula szakasz.

Fotó: Karnok Csaba

Fotó: Karnok Csaba

– A Szeged és Hódmezővásárhely közötti tramtrain pedig még azt megelőzően elkészül – emlékeztetett. A teljes, ötszáz kilométeres szakaszt a politikus szerint nyolc-tíz év alatt lehet megépíteni. – Jelenleg ugyanis évente 100– 150 kilométernyi a vasútépítési kapacitás Magyarországon, de nem lehet minden erő-

forrást erre az egyetlen vonalra irányítani – hívta fel a figyelmet.


A képviselő beszélt arról is: a vasútvonal valójában nem új lesz.

 

– A miniszterelnökhöz egy 1910-es vasúti térképpel érkeztem: azon szerepelt ez a vonal – mutatott rá. Hangsúlyozta: ezzel lényegében a korábbi helyzetet állítják vissza. – Mondhatni, a Trianon okozta károkat enyhítjük. A szerb és a román kormány számára nyilvánvalóvá tesszük: a múltat lezárjuk, a jövőbeli együttműködés felé tekintünk

– jelentette ki.


Lázár János kérdésünkre elismerte: a teljes vasútvonal kiépítése a határrendészetet is érinti. Szerinte ugyanakkor meg lehet találni azt a megoldást, ami a határvédelemnek is megfelelő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!