10 helyszín volt eddig 1978 óta 10 helyszínt vizsgáltak meg Szegeden arra, hogy alkalmasak-e távolsági buszpályaudvar befogadására. Megvalósíthatósági tanulmány először, több mint 30 éve a mai Szeged Plaza-területre született, majd a Mars tér továbbfejlesztése került elő. Utána a Bakay Nándor és a Vásárhelyi Pál utca sarki saját telek következett, amelyre jogerős elvi építési engedélyt szerzett a Tisza Volán. Vizsgálták a Merkur-telep, a volt szovjet laktanya, az Agroker-telep, az Indóház tér, a Felsővárosi feketeföldek és az SZKT Csáky utcai telephelyét is, legutoljára, 2007-ben a Kálvária sugárút és a Móravárosi körút határolta hatalmas területre készültek komoly tervek. |
– A nagyállomás mellett szeretnénk kialakítani az intermodális csomópontot, azaz ide költözne a helyközi-távolsági buszpályaudvar, erről közgyűlési döntés is született – mondta Solymos László, Szeged alpolgármestere.
– Ez az elképzelés szerepel az időközben elkészült integrált településfejlesztési stratégiában, valamint az előzetes akcióterületi tervben. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban a város számára biztosított 32 milliárd forintos forrás lehetővé teszi intermodális csomópontok létesítését. A tervezésben történő továbblépéshez az szükséges, hogy minisztériumokkal való egyeztetések során véglegessé váljanak a projektcsomagok, meghatározzák a továbbtervezésre javasolt beruházásokat.
Megírtuk: először történt meg uniós tagságunk során, hogy az idén kezdődő új, 7 éves fejlesztési ciklusra a megyei jogú városok lélekszámuk arányában előre meghatározott fejlesztési forrásokhoz jutnak. Ez az a bizonyos 32 milliárd forint, amit Szeged garantáltan megkap, függetlenül attól, milyen a közgyűlés összetétele.
![]() |
A fejlesztési tervekhez képest ma még szerény léptékű a tömegközlekedés a nagyállomásnál. Fotó: Frank Yvette |
Kecskeméten hozzáfogtak Elkezdődött a kecskeméti intermodális csomópont projekt, a tervek egy év alatt 1 milliárd forintból készülnek el – jelentették be a napokban sajtótájékoztatón. A csomópont uniós támogatásból és hazai forrásokból valósul meg. A tervezési folyamattal együtt a teljes kivitelezés 3-5 évet vesz igénybe és közel 10 milliárd forintba kerül. A szomszédos megyeszékhelyen új vasúti és buszpályaudvar épül parkolóházzal együtt, még a vasúti pályák nyomvonalát is átrajzolják. |
Az intermodális központ azt jelenti, hogy egy helyen lehet felszállni vonatra, buszra, villamosra, tramtrainre. Ezért építenének egy új autóbusz-pályaudvart is az Indóház tértől keletre eső területen.
A Mars téren csak a helyi menetrend szerinti autóbuszok találkoznának. Úgy tudjuk, a szegedi intermodális központot a tereprendezéssel, parkosítással, kiegészítő létesítményekkel együtt mintegy 3,5 milliárd forintból ki lehetne hozni, hiszen a nagyállomásra már nem kell költeni.
Hogy a beruházás mikor kezdődhet el, az a további egyeztetések során derül ki. Így nem tudjuk, elkészülhet-e addigra, mint a kecskeméti, amelynek 3-5 év az átfutása.