Szeged és környéke

2013.07.18. 22:39

A számvevőszék vizsgálta az SZKT-t

Szeged - Az SZKT beszámolási kötelezettségét, illetve a korábbi vezetés járműfelújítására vonatkozó vizsgálatot javasol többek között az Állami Számvevőszék tegnap nyilvánosságra hozott jelentése.

Dombai Tünde

Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokat ellenőrzött az Állami Számvevőszék (ÁSZ). Közleménye szerint azért, hogy hozzájáruljon a közfeladatok takarékosabb ellátásához, a közpénzek átlátható felhasználásához. Első körben három közlekedési céget vizsgáltak, a szegedit, a miskolcit és a debrecenit. A Szegedi Közlekedési Kft.-nél a 2008-tól 2011-ig terjedő időszakot, valamint 2012 első három negyedévét nézték meg. Az ÁSZ jelentéstervezetére a cég és a város reagált, az ÁSZ csütörtökön hozta nyilvánosságra az összefoglalóját.

Villamos szervizen. Ezúttal az ÁSZ keresett hibákat.

Villamos szervizen. Ezúttal az ÁSZ keresett hibákat.
Fotó: DM/DV

Ahogy Dózsa Gábor látja

– Az ÁSZ-jelentés olyan megállapításokat tartalmaz, amelyeket a 2010 decemberében, a Fidesz–Jobbik által politikai alapon felállított gazdasági és pénzügyi átvételi ideiglenes bizottság fogalmazott meg, és amelyekről a kirendelt szakértői és nyomozó hatósági vizsgálatok megállapították: nem felelnek meg a valóságnak – reagált [namelink name="Dózsa Gábor"], aki 2010 decemberéig vezette az SZKT-t. – A vizsgálatok egyértelműen megállapították, hogy az SZKT 2003-tól 2010-ig a jogszabályoknak és a vonatkozó rendeleteknek megfelelően működött, semmilyen károkozás vagy szabálysértés nem történt. Bevétele folyamatosan növekedett, és nyereségesen gazdálkodott, jelentős saját erős fejlesztések mellett. A befejezetlen villamosról annyit, hogy az a károkozás, ha nem fejezik be, hanem kidobják az addig ráfordított pénzt, miközben alacsonypadlós, klimatizált villamosra szükség van. Nem igaz, hogy nem használható a jármű, hiszen a közlekedési hatóság előzetes típusengedélyét már megkapta. Érdekes, hogy az ÁSZ az elmúlt két évet nem véleményezte. Nem vizsgálta, hogy a cég miért lett egy év alatt veszteséges, miért csökkennek a bevételei és a teljesítménye, miközben a létszám, a bérköltség és az anyagköltség jelentősen nő. Nem vizsgálta, hogy mitől nőtt jelentősen az utaspanaszok száma, csökkent az utaselégedettség, és a társaság menetrendi, gazdasági teljesítménye. Nem elemezte, miért táncol ma az SZKT a fizetésképtelenség határán, és miért van százmilliós nagyságrendű lejárt tartozása.

– Szinte egyik válaszunkat sem vette figyelembe az ÁSZ, így lehet elvenni az ember kedvét attól, hogy bármit is alkosson. Javasolják a polgármesternek, írja elő, hogy számoljunk be az 50 millió forint alatti ügyletekről, de arról nincs szó, milyen szinten és milyen gyakran. Nap mint nap több tízmillióról kell dönteni, ezért korlátozták korábban ilyen szinten a döntéseket – reagált az ÁSZ észrevételeire [namelink name="Tóth István Tibor"], aki 2011-ben vette át a cég vezetését. – Javasolják, hogy a felügyelőbizottság (fb) elnöke félévente számoljon be a közgyűlésnek. Eddig ilyen nem volt, én is hiányoltam, de legutóbb orvosolta a hibát [namelink name="Gyimesi László"] (Fidesz) jelenlegi fb-elnök. Javaslat az előző vezetés járműfelújításaira vonatkozóan, hogy vizsgálják ki és állapítsák meg a felelősséget az árképzés és a be nem fejezett villamosok kapcsán. A félkész villamosokra a tervet beküldtük a polgármesteri hivatalba, de [namelink name="Solymos László"] alpolgármester lesöpörte azzal, hogy szakmailag megalapozatlan. Emiatt áll a rendszerünkben két jármű.

Az igazgató elmondta: 4-6 millióra értékelte a szakértő azt a járművet, amely nyilvántartási áron 84 millió. Ha olcsóbban eladja, hűtlen kezelésért vonják felelősségre. Az SZKT elköltött rájuk közel 300 millió forintot, mindegyik befejezéséhez még 120-150 millió kellene, de nincs rá pénz, és idehaza nem lehet forgalomba állítani. Ez patthelyzet. Az árképzéssel kapcsolatban tett korábban az SZKT és az ÁSZ feljelentést, de a Békés megyei rendőrség bűncselekmény hiányában lezárta az eljárást. A trolifelújításokkal fölösleges kockázatot vállalt az előző vezetés, mert garanciális hibák miatt nem fizette ki a megrendelő a teljes árat. Az utasszámlálásra vonatkozó véleményre korábban megírták: a nagyprojekt építkezései miatt nem végeztek ilyet, mert nem mutatott volna helytálló eredményt.

Az Állami Számvevőszék tájékoztatása szerint az ellenőrzött cég vezetője köteles a jelentésben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervet készíteni, és azt 30 napon belül az ÁSZ-nak elküldeni. A végrehajtást ellenőrizhetik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!