2015.09.06. 22:20
Álló vastapssal jutalmazták Az őrült nők ketrecét Szegeden
Szeged - Álló vastapssal ünnepelte a közönség Az őrült nők ketrecének szegedi bemutatóját. Két előadást mutatott be a Kultúrbrigád és az Átrium Film-Színház egy nap alatt és ismét bebizonyosodott: nálunk is meg lehet tölteni a teátrumot - színvonalas produkcióval.
Hosszú ideje fut nagy sikerrel a fővárosban Alföldi Róbert rendezésében Az őrült nők ketrece, melyet egyetlen napra, két előadás erejéig Szegedre is elhoztak. A helyi viszonylatban borsosnak számító jegyárak ellenére vasárnapi produkciókra néhány óra alatt elkapkodták a jegyeket: ritkán látni, hogy még a kakasülő is megtelik a Szegedi Nemzeti Színházban. Ahogyan azt is, hogy percekig állva tapsol a közönség az előadás végén - a 17 fős szereplőgárdának nálunk ez is kijárt.
Fotó: Dudás Ernő
Pedig a téma meglehetősen megosztó, igaz, az 1978-as, azonos című film annyira közismert, hogy nyilvánvalóan mindenki tudta, mire számíthat, aki jegyet váltott az előadásra. Ettől függetlenül Alföldi már az első percekben a nézők arcába tolta a szreccsruhában pucsító férfiakat, viszont az első sokk után így már jóval könnyebb volt azonosulniuk a prűdebbeknek is azzal a világgal, mely egy transzvesztita és egy homoszexuális férfi kapcsolatáról, illetve környezetéről szól.
A történet szerint Georges és élettársa, Albin egy szórakozóhelyet üzemeltet, ahol Albin, művésznevén Zaza a legnagyobb díva. Békés életüket fenekestül felforgatja Georges egy kóbor kapcsolatából származó fia, aki bejelenti, megnősül. A fiút világ életében a meleg pár nevelte, Jean-Michel mégis azt kéri, menyasszonya családja egy hagyományos családot lásson, amikor látogatóba érkeznek hozzájuk. A lány apja ugyanis egy erkölcscsősz politikus.
Fotó: Dudás Ernő
Az előadás legnagyobb erénye, hogy minden színész egytől egyig briliáns alakítást hoz – nincs egyetlen kakukktojás sem a szereplőgárdában, akivel kapcsolatosan a néző úgy érezné: lehetett volna jobb is. Közülük is kiemelkedik azonban két színész. Józan László – aki a Barátok Közt-ben is homoszexuális figurát alakít – fürdik a forró inas szerepében. Olyan, a szó pozitív értelmébe vett gátlástalansággal nyúlt ehhez a figurához, melyet biztosan nagyon kevés férfi mert volna megtenni. Stohl András alakítására pedig nincsenek jelzők. Ahogyan ő tud játszani a hangjával, testével és mimikájával, ahogyan át tud lényegülni nővé úgy, hogy egy pillanatra sem jut az ember eszébe, hogy tulajdonképpen egy férfi áll a színpadon és amilyen drámai pillanatokat, vagy ha az kell, önfeledt szituációkat tud teremteni akár egymagában állva a több száz néző előtt, az ember csak ül és azt mondja: ma Magyarországon talán nincs is még egy ilyen tehetséges művész – generációjában egészen biztos.
Alföldi Róbert remekül használta a darabot arra, hogy elmondja véleményét arról, hogyan viszonyul a mai világ a homoszexualitáshoz – de megtalálta az egyensúlyt, amivel ez nem lesz sok. Feszegeti persze a határokat a díszmagyar jelmezben lábat emelgető transzvesztita táncosokkal, köztük a hatalmas kokárdával a fenekén parádézó Stohl-lal, mégis sikerül elérnie, hogy azt érezzük: az a hülye, aki őrjöngve, nyáltól fröcsögő szájjal és vörös fejjel buzizik percekig.
Fotó: Dudás Ernő
Az előadás több mint három óra hosszás – ezt vasárnap kétszer játszották végig a színészek, a kettő között mindössze egy óránál kevesebb szünettel. Stohl Andrásnak még ennyi sem jutott, hiszen mivel a darab végére lemossák róla a sminket, azt újból el kell készíteni. Az utolsó – immár sokadik meghajlásra is valószínűleg már ezért nem jött ki: egyszerűen kicsúsztak volna az időből, nővé változtatása ugyanis összességében másfél órás művelet. Annak azonban még tanúja volt a színpadon, amikor főszereplő társa, a szegedi származású Hevér Gábor – szakítva a hagyományokkal – szót kért és köszöntötte páholyban ülő édesanyját, akinek az előadás napján volt a születésnapja.