Szeged és környéke

2008.09.08. 00:09

Bajnai Gordon az egyetemen és az Anna-kútnál

Szeged - Szeged a villamos- és trolihálózattal legjobban ellátott vidéki város lesz. Új és felújított vonalak, környezetbarát sínpályák és korszerű csomópontok létesülnek. A kormány hivatalosan is támogatásáról biztosította a fejlesztést.

A szerződés aláírásával lezárult az előkészítés többéves szakasza. Négy-öt évig kellett munkálkodni azon, hogy a hazai és az európai döntéshozókat a város meggyőzze arról, hogy érdemes az uniós adófizetők pénzéből a szegedi tömegközlekedés fejlesztését támogatni – tudtuk meg Botka László polgármestertől. A támogatási szerződés aláírásával biztosítja a magyar kormány a több mint 25 milliárd forint kifizetését Szegednek, amihez a város 4 milliárd forint önrésze társul. Az uniós szabályoknak megfelelően már az első uniós döntést követően megtehette az önkormányzat, hogy elindítsa a beruházás néhány elemét.

Így kezdődhetett meg július közepén az első kulcsfontosságú fejlesztés: az Anna-kúti csomópont átépítése. A következő hónapokban elkészülnek a nemzetközi tenderek, kiírják a pályázatokat, és – ezeket határidőben elbírálva – folytatódhat a nagyberuházás.

A következő három évben szakaszosan újul meg Szeged szinte teljes villamos- és trolibuszhálózata, és a Rókusi körúton új villamosvonal létesül, 2-es számmal. Jövő nyáron alakítják ki a Kossuth Lajos sugárút–Rókusi körút–Vásárhelyi Pál utca találkozásánál az új jelzőlámpás körforgalmat.

Újdonságnak számít az is, hogy nyugat-európai mintára környezetbarát gyepszőnyeget terítenek három villamospálya közé és mellé: a Rókusi körút új 2-es, valamint a megfiatalodó 1-es vonal Széchenyi téri része és a megújuló 3-as villamos Dugonics tér–Londoni körút közötti szakaszán. Noha valamivel költségesebb az ilyen pálya, a hagyományosnál jóval több az előnye. Halkabban futnak rajta a szerelvények, tetszetős a kinézete. Klimatikusan is kedvezőbb, mert nem melegszik fel annyira, mint a burkolt pálya, és megköti a port.

A tömegközlekedéssel legjobban ellátott város. – Ezzel a soha nem látott mértékű fejlesztéssel Szeged a villamos- és troliközlekedéssel legjobban ellátott vidéki város lesz – értékelte a nagyprojekt jelentőségét Botka László. – A jövő Szegedének közösségi közlekedését alapozzuk meg. Úgy terveztük az új vonalakat, az új járműpark beszerzését és a felújításokat, hogy hosszú évtizedekig szolgálják a gyarapodó, fejlődő várost.

Párhuzamba állítható a mostani építkezés Szeged nagy árvíz utáni újjászületésével, amikor az itt lakóknak kerülgetniük kellett a munkagödröket. Most az a célunk, hogy két év alatt a program nehezén túllegyünk: felújítsuk a meglévő villamos- és trolihálózatot, az újakat pedig kiépítsük. Ehhez türelmet kérek minden szegeditől. A jövőnek, a felnövekvő nemzedéknek tartozunk azzal, hogy ezt a beruházást most, amikor lehetőségünk nyílt rá, megvalósítsuk.

Aláírták a támogatási szerződést

[namelink name="Botka László"] polgármester és Szalóki Flórián, a Közlekedési Programok Irányító Hatósága főigazgatója Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter jelenlétében írta alá tegnap a Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése című projekt állami támogatásáról szóló szerződését az Anna-kútnál. A nagy projekt összköltsége bruttó 29,5 milliárd forint, ebből a vissza nem térítendő támogatás – a projekt elszámolható költségének 86,3 százaléka – 25,3 milliárd forint. Az önkormányzat idén április 4-én nyújtotta be az elektromos tömegközlekedés fejlesztésére irányuló pályázatát. Az anyag elbírálását és a döntés kormányjóváhagyását követően kerülhetett sor a támogatási szerződés ünnepélyes aláírására. A beruházás az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében valósul meg.

Fotó: Karnok Csaba

Újjászületik Szeged tömegközlekedése.
Fotó: Karnok Csaba

Összeértek a sínek az Anna-kútnál

Az Anna-kúti kereszteződés minden pontján dolgoznak az építők, hogy szeptember 23-án a villamosokat, október 22-én az autósokat is visszaengedhessék rá. Tartja a módosított ütemtervet az Anna-kúti csomópont 840 milliós beruházásának kivitelezője. Eszerint szeptember 23-án vehetik birtokba a kereszteződést – egy nap próbaüzem után – az 1-es, a 3-as és a 4-es villamosok, október 22-étől pedig áthajthatnak rajta a buszok és az autók is. Ahhoz, hogy határidőre helyreálljon a rend, az építők minden egyes napot kihasználnak reggeltől estig.

Kicserélték a vezetéktartó oszlopokat, ezeknek végzik a terheléspróbáit. A vágányokat már rugalmas gumiágyba fektették, a sínpárokat szintbe emelték, és ugyancsak gumival körbebélelték. Ez tompítja a szerelvények zaj- és rezgésszintjét. Magasítják a peronokat, telepítik az országban egyedülállóan intelligens távirányítható váltókat. A legjobban a 3-as és 4-es vonalszakasz áll; a napokban sínkerekes jármű teszteli, majd elkezdik felszerelni fölé az ország legkorszerűbb felsővezeték-rendszerét. Az 1-es vonalán a vágányszabályozás utolsó simításai zajlanak.

A hat új kitérő lehetővé teszi, hogy a következő két évben felújítandó villamosvágányok miatt ne kelljen lezárni a teljes vonalat.

(x)

A nagyprojekt ütemezése

2008: Anna-kúti csomópont korszerűsítése.

2009:
korszerűsítik az 1-es villamos Rókusi végállomás és Anna-kút közötti szakaszát. Jelzőlámpás körforgalom épül a Kossuth Lajos sugárút–Rókusi körút–Vásárhelyi Pál utca kereszteződésben. Megújul az 1-es villamos Aradi vértanúk tere és Szent Ferenc utca közötti szakasza. Elkészül az új 2-es villamos a Tescótól a Csongrádi sugárúti végállomásig a Rókusi körút oldalán. A Csáky utcai trolitelepen szervizcsarnok és trolibuszmosó épül. Meghosszabbítják a 8-as troli vonalát.

2010:
Elkészül az 1-es villamos Anna-kút és Aradi vértanúk tere közötti szakasza. Az új 2-es villamos második szakasza elkészül az új körforgalomtól a Tescóig, a Rókusi körút középső részén. Megújul a 3-as villamos vonala. Korszerűsítik a 4-es vonalát az Anna-kúttól a tarjáni Murányi utcáig. Elkészül az új 10-es trolibuszvonal. Üzembe állítják az összes trolibuszt. Felújítják a Pulz utcai villamosremízt. A Belvárosi híd újszegedi hídfőjét átépítik. A végállomásokon B+R rendszerű kerékpártárolók létesülnek. Átépítik az Indóház teret. Az áramellátás korszerűsítése érdekében új áramátalakító állomásokat szerelnek fel.

2011:
Az összes villamos üzembe áll. Utastájékoztató rendszert telepítenek.

Címkék#Szeged

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!