Szeged és környéke

2011.10.19. 10:29

Bengáli: még egy tour - galériával

Szeged - Délelőtt tíz órakor a 4-es vonalon menetrend szerinti járatként teljesít egy fordulót egy FVV típusú villamos. Elvileg utoljára. „Életút temetés" helyett.

Garai Szakács László

Összesen harmincnégyen voltak, két „fajta" közlekedett belőlük Szegeden: a 601–614 pályaszámú egyirányú három- és ötajtós, illetve 801–821 pályaszámokkal a kétirányú tízajtós modellek.

A hatszázas sorozat érkezett meg hamarabb hozzánk: 1962-ben kezdték meg a szolgálatot. 1989-ben kezdte meg a selejtezésüket a mindenkori szegedi villamosvasutas közlekedési társaság. Nem kapkodták el: még a kétezres években is ki-kidugták az orrukat a háromajtósok a Pulz utcai remízből az 1-es vonalra, amikor a Tatrák nem győzték munkába vinni a dolgozókat, egyetemre a Károlyi kollégium „tanuló ifjúságát". Az ötajtós hatszázasok pedig a hármas vonalon ingáztak rendületlenül egészen addig, amíg el nem készült a Dugonics téri kettős körforgalom és a vonalat össze nem kötötték a négyes viszonylattal. Ma már csak ketten „élnek": a 609-es Szegeden vegetál, a 602-est pedig egy villamosbarát egyesület a fővárosba szállíttatta, ahol megpróbálják helyreállítani.

Pillanatképek a szegedi Bengálikról. Fotók: delmagyar.hu (galéria)

Fontosabb műszaki adatok

600-as sorozat
Össztömeg: 23 tonna
Hossz: 21 750 milliméter
Szélesség: 2310 milliméter
Magasság: 3200 milliméter
Férőhelyek száma: 210
Ülőhelyek száma: 37
Engedélyezett sebesség: 40 kilométer/óra

800-as sorozat
Össztömeg: 24 tonna
Hossz: 22 630 milliméter
Szélesség: 2290 milliméter
Magasság. 3200 milliméter
Férőhelyek száma: 210
Ülőhelyek száma: 38
Engedélyezett sebesség: 40 kilométer/óra

A nyolcszázasok 1973-tól jártak, járnak a szegedi síneken. Köztük volt az 1963-ban prototípusként elkészült villamos is, amelynek nálunk 820-as volta pályaszáma: 1985-ben került Szegedre és egészen 2006 végéig közlekedett. A leghíresebb azonban a 802-es lett, hiszen együtt „forgatott" filmet Angelina Jolie-val Budapesten tavaly ősszel: majd szétvágták. Van ennél szebb halál előtti pillanat? A hivatalos, utolsó munkanapjuk augusztus 20-án volt. Addig az utolsó, életben lévő hat vitéz – 806, 809, 813, 817, 818, 821 – a májustól érvénybe lépett vágányzár miatt ingázott a Dugonics térig „csonkított" hármas és négyes vonalon.

A sorozatokat eredetileg a Fővárosi Villamosvasút gyártotta saját magának: az egyirányúak 1961-tól 1963-ig készültek, s már akkor kiderült, ezeknek így, nem sok értelme van. Majd a kelenföldi Füzesi Árpád Főműhelyben 193-tól 1965-ig szerelték a tízajtósokat, amelyeknek gyártása utána Debrecenbe került át, ahol még1978-ig készítették őket.

Ha kritikusak akarunk lenni, gyorsan hozzá lehetne tenni, de minek? Ugyanis a gyártási megoldás már a hatvanas években is elavult volt. A prototípus esetében „mindössze" annyit csináltak az FVV-nél, hogy „összeragasztottak" két, középbejáratú ikerkocsi alvázat, amelyek már akkor is 30–40 évesek voltak egy belógatott középrésszel. Ez a típus merevvázas 2+2 tengelyes, így rendkívüli mértékben igénybe veszi, vette a pályát: erősen koptatja, deformálja a síneket, élesebb ívekben könnyen le is ugorhatott róla. És persze nyikorgott, csikorgott mindenki legnagyobb „örömére". Motorja kis teljesítményű, 80 lóerős a tengelyek közül a két középső volt a hajtott, gyorsulása (muhaha) kicsi, végsebessége alacsony, fékezhetősége pedig nehézkes. Sajnos a jobb híján helyzet miatt senki nem mondta azt, hogy ez így hülyeség, semmi értelme, kuka, ne csináljuk.

" frameborder="0" width="600" allowFullScreen webkitAllowFullScreen>

Bengálik Szegeden. Részlet a Kupé című műsorból.
Rendező-operatőr: Tóth Gábor

Ma elvileg végleg elbúcsúzunk tőle. De nemcsak mi, hanem a debreceniek és a miskolciak is. Akik pont ugyanúgy szeretve gyűlölték, ahogy mi. Mindhárom nagyvárosban egyszerre, tíz órakor lesz még egy tour. Hogy aztán már csak megsárgulni készülő fényképeken, esetleg nosztalgiajáratként emlékezzünk a Bengálikra.

A szegedi flottáról részletes állományi adatokat itt talál.

Írásunk az Indóház vasúti magazin, és a wikipédia segítségével készült. Az illusztrációk egy része a villamosok.hu weblapjáról származik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!