Szeged és környéke

2012.03.19. 18:46

Bolondozó béka, epekedő királyfi

Szeged - A fából faragott királyfi című Bartók-darab főszere- <br>pét táncolja a Budapesti Tavaszi Fesztiválon Juronics Tamás koreográfiájában Czár Gergely, a Szegedi Kortárs Balett táncművésze, akit Harangozó Gyula-díjjal tüntettek ki a nemzeti ünnepen.

Hollósi Zsolt

A fából faragott királyfi című Bartók-darab főszere-
pét táncolja a Budapesti Tavaszi Fesztiválon Juronics Tamás koreográfiájában [namelink name="Czár Gergely"], a Szegedi Kortárs Balett táncművésze, akit Harangozó Gyula-díjjal tüntettek ki a nemzeti ünnepen.

– Meglepetés volt a díj, ez egy rangos táncszakmai kitüntetés; megtiszteltetés, hogy ilyen fiatalon átvehettem. Hatodik évadomat töltöm a Szegedi Kortárs Balettnél; alig egy évtizede vagyok a pályán – mondja a hamarosan 30. születésnapját ünneplő Czár Gergely, aki nemcsak táncosként, hanem próbavezetőként is aktív tagja a társulatnak. Olyannyira, hogy ma már Juronics Tamás jobbkezének tekintik. A Pécsi Művészeti Szakközépiskolából indult, ahol Kovács Zsuzsa és a Kossuth-díjas Uhrik Dóra volt a mestere. A pécsi, majd a debreceni balettegyüttesben kezdte pályafutását, 2006-ban szerződött Szegedre. Zenében a funkyt, a rockot, a dzsesszt kedveli, szereti az igényes mozit. Falja a könyveket, most épp Kundera világában kalandozik. Imád falat mászni, úszni, dobolni, zongorázni és koncertekre járni.

– Most A fából faragott királyfi főszerepére készülök, ami komoly kihívás. Ez a darab egy klasszikus királyfikaland: beleszeret a királylányba, megküzd érte a természet erőivel. Csalódik, szomorú lesz, de felruházzák őt lelki, szellemi és fizikai erővel, és ennek hatására a királylány is beleszeret. Majdnem egy Walt Disney-mesefilmbe illő sztori, mindez Juronics Tamás színházi szűrőjén keresztül láttatva, az ő mozgás- és látványvilágával megfűszerezve. Fontos, hogy nyelvi eszközünk, vagyis a mozdulat, a tánc a bemutatóra tökéletesre csiszolt technikai kérdés legyen. Vagyis először a megszólalás eszközéért kell megküzdenünk, és azon túl még kell egy gondolatiság, megfelelő lelkiállapot is ahhoz, hogy a táncos a szerepét hihetően, őszintén megformálja. A klasszikus főszerepekről a nézők és az előadók is rendelkeznek előzetes elképzeléssel, hiszen sok interpretáció született már belőlük, sok nagy művész táncolta már ezeket a szerepeket, így él bennünk ilyenkor egyfajta örökségtudat is. Nekem mindig az a célom, hogy valami újat és egy darabot önmagamból is belevigyek a szerepembe, és ezt – Juronics Tamás látásmódjával – el tudjam fogadtatni, meg tudjam szerettetni a nézőkkel – hangsúlyozza Czár Gergely, aki táncolt már kevély legényt, bolondozó békát, kiábrándult katonát, nőfaló férfit, volt már Csipkerózsikáért hiába epekedő királyfi. Közel áll hozzá Bartók Béla izgalmas zenéje, ezért azt reméli, katartikus élmény lesz A fából faragott királyfit Kocsis Zoltán vezényletével és a Nemzeti Filharmonikusokkal március 25-én, a komponista születésnapján, a róla elnevezett nemzeti hangversenyteremben bemutatni.


– Azt szeretem, ha sok minden történik velem, ezért örülök, hogy a Szegedi Kortárs Balett jelentős feladatot kapott a nagyszínházban látható West Side Storyban is. Ez ugyan sok időt elvesz tőlünk a mostani rövid próbaidőszakban, ugyanakkor rengeteg pluszenergiát is ad. Egész más „munkakörben" lépek esténként színpadra a musicalben, hiszen Snowboy szerepében nemcsak táncolok, hanem beszélek és énekelnem is kell. Asszisztensként is részt vettem a produkció létrehozásában, ami igazi csapatmunka volt. Egyenrangú partnernek tekintik egymást a színészek és a táncosok. A végeredményt a nézők estéről estére nagy tapssal díjazzák.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!