Szeged és környéke

2013.03.24. 16:22

Dohányzástilalom: a figyelmeztetéstől az egyencsomagolásig

A dohányzást szigorító törvényekkel átestünk a ló túloldalára a szegedi egyetem jogi karának dékánja szerint. Magyarországon egy füst alatt lökték ki az utcára a bagósokat és államosították a dohánykereskedelmet.

Arany T. János-Horváth Attila-Szabó C. Szilárd

– Néha már úgy tűnik, a dohányzás és a dohányos vált az emberiség legnagyobb ellenségévé – mondja [namelink name="Bátyi Zoltán"], a Szegedi Ítélőtábla sajtótitkára. Egykori kollégánk, aki évtizedek óta dohányzik, és elmondása szerint sok éve küzd sikertelenül azért, hogy végleg eldobja a cigarettát – egyetértve a dohányzás visszaszorítását célzó törekvésekkel –, azt hangsúlyozza, ideje lenne már jóval erőteljesebb harcot indítani az alkoholfogyasztás ellen is. Mert azt szerinte már forintra pontosan kiszámolták, mennyi kárt okoz a nemzetgazdaságnak a dohányosok gyógyíttatása, ugyanakkor arról még egyetlen számot sem látott, mibe kerül Magyarországnak az alkoholizmus. És itt nem csak az anyagiakra gondol, sokkal inkább a szétesett családokra, néha a gyilkosságig fajuló veszekedésekre, családi drámákra.

Dohányzástilalom: a figyelmeztetéstől az egyencsomagolásig. Fotó: Karnok Csaba (galéria)


Kinek nagyobb?

Mindenki egyetért abban, hogy a dohányzás káros az egészségre. Ez a figyelmeztetés már évtizedekkel ezelőtt megjelent a cigarettásdobozokon. A Tobacco Journal International (Nemzetközi Dohánymagazin) – amely az elmúlt harminc év tapasztalatait összefoglalva közölt elemző cikket a cigarettafogyasztás visszaszorítására tett intézkedésekről és a dohánytermékeken lévő figyelmeztető címkék, jelzések hatékonyságáról – azt írja, először egészen kis méretű volt a szöveg. Napjainkra azonban a különböző országok egészségért felelős döntéshozói megpróbálják egymást túllicitálni: kinek mekkora, kinek nagyobb – a figyelmeztető jelzése a cigarettásdobozokon. Amikor nem működött a kisméretű szöveg, nagyobb betűkre váltottak, majd még nagyobbakra, de ez sem hozta meg a várt eredményt, ezért képeket nyomtattak a dobozokra. És bár a magazin cikke szerint a fogyasztói tudatosság nőtt – a dohányosok tisztában vannak azzal, hogy a nikotin méreg –, a cigarettavásárlás még mindig nem csökkent ezek hatására. Pedig a világ egyik legnagyobb, dollár milliárdokat érő reklámfelületét használták, hogy felhívják a figyelmet a dohányzás okozta veszélyekre. Az Egészségügyi Világszervezet felmérései szerint a világ lakosságának körülbelül egyharmada, több mint 2 milliárd ember dohányzik. A magazin szerint ha e hirdetések költségeit a kormányoknak kellene megfizetniük, minden bizonnyal azonnal beszüntetnék költséghatékonysági szempontokra hivatkozva.

Végvárakban pöfékelt a magyar

A dohányzás őshazájának Közép-Amerika tekinthető. Kolumbusz Kristóf Újvilágot felfedező útja során (1492) találkozott először dohánylevéllel (ajándékba kapta a bennszülöttektől), és látott először dohányzó indiánokat. Az őslakók az összesodort száraz dohányleveleket izzó parázson gyújtották meg, s hogy a levelek égését biztosítsák, szájukhoz emelték, megszívták, és füstjét orrukon, szájukon kieregették. A dohány a tengereket járó hajósok közvetítésével jutott el a XVI. század közepén Európába. Magyarországra is a XVI. században érkezett a dohány és a dohányzás divatja. A közvetítők a végvárak spanyol zsoldos katonái, valamint a török, német és görög kereskedők voltak. A feljegyzések szerint a dohány terjesztésében Bornemissza Pál erdélyi püspöknek és Báthory István erdélyi fejedelemnek is volt szerepe.

Miki egér

Magyarországon 2013. január elseje óta már csak képekkel kombinált, egészségvédő figyelmeztető felirattal ellátott dohánytermékek hozhatók forgalomba. A legtöbb országban már ilyen csomagolásban árulják a cigarettát, de akad olyan állam, amely ezen is túllépett. Ausztráliában – amely régóta élen jár a dohányzásellenes küzdelemben a rendkívül szigorú, dohányreklámokra és -értékesítésre vonatkozó törvényeivel – tavaly december óta már csak egyforma olívzöld csomagolásban, jól látható márkajelzések nélkül lehet cigarettát árusítani. E változás révén a dohányvállalatoknak megszűnt az egyetlen még meglévő felületük arra, hogy termékeiket hirdessék, hiszen az új szabályok értelmében a dobozon csak apró betűkkel szerepelhet a márkanév, a legtöbb helyet a fotók és a dohányzás veszélyeire figyelmeztető feliratok foglalják el. A dohányvállalatok szerint ez sérti a szellemi tulajdonjogokat, a márkákra vonatkozó nemzetközi jogszabályokat és bizonyos nemzetközi kereskedelmi egyezményeket is. Az egyencsomagolást favorizáló vizsgálatok döntő többsége nagyon egyszerű mintát követett a dohánymagazin cikke szerint: egy vonzó, színes csomagolás vásárlókra gyakorolt hatását hasonlították össze az egyencsomagoláséval. Mivel a megkérdezettek a megkapó külsejű terméket részesítették előnyben, a kutatást végzők azt a következtetést vonták le, hogy ha a dohánytermékek felirat nélküli, semleges egyencsomagolást kapnak, valószínűleg kevesebb cigaretta fogy. A marketingszakemberek ezt Miki egér piackutatásnak hívják. Ha egy tetszetős csomagolású illatszert hasonlítunk össze egy olyannal, amelyet gennyes bőrkiütéseket ábrázoló papírba csomagoltak, a vásárlók a szemnek kellemesebb látványt nyújtó parfümöt választják. De vajon visszatartaná-e az embereket a parfümvásárlástól, ha csak taszító csomagolású termék lenne kapható? Valószínűleg nem.

Dohányzástilalom: a figyelmeztetéstől az egyencsomagolásig. Fotó: Karnok Csaba (galéria)


18 perc

Az olasz trafikosokat sem tartotta vissza semmi attól, hogy lepedő nagyságú transzparensekkel tiltakozzanak nemrégiben üzleteikben az Európai Bizottság tervezett dohányforgalmazási korlátozásai ellen, amely kötelezővé akarja tenni a márkanév nélküli egyencsomagolást, és hasonló illatúvá és ízűvé akar tenni minden cigarettát. A 48 ezer tagot számláló Olasz Dohányboltok Szövetsége demagógnak tartja a dohánytermékek forgalmazására és értékesítésére vonatkozó szabályok további szigorítását. Az utóbbi 20 évben Itáliában kiderült: a korlátozások 0,5 százalékkal csökkentették a dohányzást. Az olasz közegészségügyi intézet felmérése szerint az Olaszországban 2004-ben bevezetett dohányreklámozási és a 2005-ös füsttilalom ellenére nem csökkent a 11 milliónál több dohányos száma. „A magyar lakosság egészségi állapota sokkal rosszabb, mint azt az ország gazdasági fejlettsége indokolná. Magyarországon a felnőtt korú férfiak 32,3 százaléka, a nők 23,5 százaléka napi rendszerességgel dohányzik. A cigarettázás ráadásul egyre fiatalabb korban kezdődik. A magyar óvodások 8 százaléka már kipróbálta a dohányzást, az általános iskolás gyerekek 30 százaléka pedig rendszeresen cigarettázik" – tájékoztatott a közelmúltban az Emberi Erőforrások Minisztériuma egészségügyért felelős államtitkársága. Közleményük szerint Magyarországon a dohányzással összefüggő betegségben 18 percenként meghal valaki. „Naponta hetven, évente pedig csaknem harmincezer ember hal meg dohányzással összefüggésbe hozható betegségek miatt, több száz milliárd forintos károkat okozva nemzetgazdasági szinten (egészségügyi ellátás, betegség miatti jövedelemkiesés, gyógyszerkiadás, rokkantnyugdíj)" – írta az egészségügyi államtitkárság.

Bhutánban tilos, Szerbiában szabad az akarat

A Himalája hegyei között fekvő Bhután a világon első és azóta is egyetlen ország, ahol betiltották a dohányzást, még 2003-ban. A turisták és a diplomaták pöfékelhetnek csak, de ők nem adhatnak el dohányterméket a helyieknek. Ha mégis megteszik, akár börtön is várhat rájuk. A kormány vallási és tradicionális érveket hozott fel a cigaretta ellen. A Magyarországgal szomszédos országok közül Szlovákiában például nincs dohányzási tilalom a vendéglátóhelyeken, Szerbiában a kisebb helyeken a kocsmáros maga dönthet arról, engedélyezi-e a füstölést. Horvátországban 2010-ben vezették be a dohányzási tilalmat a lokálokban.

Miért ne szívhatnák?

– Nem fog érdemben csökkenni a dohányosok száma, viszont a vendéglátóhelyek komoly forgalomcsökkenéssel nézhetnek szembe, ami elsősorban a kiskocsmák és családi tulajdonban lévő kisvendéglők számára fog nehézséget okozni – nyilatkozta a nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorításának parlamenti elfogadása után [namelink name="Háber Tamás"], a Magyar Vendéglátók Ipartestületének tiszteletbeli elnöke. Ez a jogszabály tiltja tavaly január óta a dohányzást éttermekben, kávézókban, vonaton, munkahelyen, pályaudvarokon és buszmegállókban is. Nem lehet dohányzóhelyet kijelölni az épületekben – kivételt jelentenek a börtönök és a pszichiátriák –, csak azok bejáratától 5 méterre lehet rágyújtani. – Ezzel a törvénnyel átestünk a ló túloldalára – mondta [namelink name="Szabó Imre"], az SZTE jogi kari dékánja, aki hangsúlyozta, alapvetően az lenne a jó, ha nem dohányoznánk és egészséges körülmények között élnénk. Ugyanakkor attól még – fogalmazott –, hogy törvénybe foglaljuk, mindenkinek négyszobás lakásban kell élnie, még nem fog mindenki négyszobás lakásban élni. Szerinte kulturált körülményeket kellene teremteni a dohányosoknak, nem pedig kilökni őket az utcára, mint a páriákat. Elhibázott döntésnek tartja Bátyi Zoltán is, hogy minden vendéglátóhelyről kitiltották a dohányzást, holott szerinte „a dohányos számára kijelölt kiskocsmákban miért ne szívhatnák azok, akik úgy érzik, ezzel a droggal – hozzáteszem, legális, államilag megadóztatott, kiskereskedelmi forgalomban szabadon kapható termékről van szó – akarnak élni". [namelink name="Martonosi István"], a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége országos elnökségének tagja elmondta, csökkent a vendéglátóhelyek forgalma a dohányzási tilalom szigorítása óta. Tud olyanról, akinek tíz kocsmájából nyolcat be kellett zárnia a dohányosok kitiltása és a játékgépek kivonása után. Nem hagyták magukat a holland kiskocsmák és kávéházak tulajdonosai, akik a leghangosabban kifogásolták 2008-ban a hazájukban bevezetett dohányzási tilalmat. Bő egy éve ismét rá lehet gyújtani Hollandiában a 70 négyzetméteres felszolgálói területnél kisebb kocsmákban és kávéházakban.

Dohányzástilalom: a figyelmeztetéstől az egyencsomagolásig. Fotó: Karnok Csaba (galéria)


A dohánymagazin szerint ugyanakkor a munkahelyeken és más nyilvános helyeken bevezetett dohányzástilalom az eddigi leghatékonyabb intézkedés a cigarettafogyasztás visszaszorítására. Egy másik bizonyítottan hatékony intézkedés az adóemelés, amely nagymértékű volt az elmúlt években Magyarországon. Jelenleg a cigaretta árának több mint 80 százalékát a jövedéki adó és az áfa teszi ki. Az adóemelés komoly károkat is okozhat a költségvetésnek, hiszen a feketepiac erősödéséhez vezethet. „Gazdagodik az alvilág, szegényedik az állam" – fogalmazott egy interjújában [namelink name="Borbély Zsolt"], a Magyar Fogyasztási Dohány Szövetség elnöke. A GfK Hungária Piackutató Intézet elemzése szerint a cigaretták feketekereskedelmének növekedésére lehet számítani az elkövetkező időszakban.

* * *

A dohánykereskedelem államosítása

2011 nyarán beszélt először [namelink name="Lázár János"], aki akkor még a Fidesz frakcióvezetője volt, a dohánykereskedelem államosításáról. Arról, hogy a dohány-kiskereskedelmet állami monopóliummá tennék, és koncesszióban értékesítenék.
2011 decemberében Lázár János benyújtotta frakciótársaival a parlamentnek a dohány-kiskereskedelem újraszabályozásáról szóló javaslatot, amely szerint a 2000-nél kisebb lélekszámú településeken legfeljebb egy, efölött pedig minden 2000 fő után egy-egy újabb dohánybolt működését engednék. Közölte, teljes egészében az osztrák minta átvételéről van szó. Szerinte a javaslattal el lehet érni, hogy a 16-17 éves fiatalok nehezebben jussanak cigarettához.
2012 februárjában eljuttatta a kormány Brüsszelbe a magyar trafiktörvény tervezetét, amely ellen az augusztus 17-i határidőig nem emelt kifogást az Európai Bizottság és egyetlen tagállam sem.
2012 szeptemberében elfogadta az Országgyűlés kormánypárti többsége a trafiktörvényt, így 2013. július 1-jétől a jelenlegi mintegy 40 ezer helyett csak legfeljebb 7000 külön erre a célra nyitott boltban lehet majd dohányárut kapni. Előbb úgy volt, hogy csak dohányterméket lehet majd árusítani, később módosítottak ezen, a szerencsejáték is bekerült a trafikok kínálatába.
2012. december 15-én a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. kiírta a trafikpályázatot 2013. február 22-i jelentkezési határidővel.
A kiírás szerint 20 évre lehet dohánykereskedelmi koncessziót nyerni.
2013 februárjában a pályázat lezárása előtt egy nappal hatályba léptetett szabályok szerint a Nemzeti Dohányboltokban kávét, alkoholt, üdítőt és hírlapot is árusíthatnak.
2013. február 22-éig 15 ezer 663 pályázat érkezett be az NDN-hez. A frekventált megyei és fővárosi területekre négy-ötszörös, vagy annál magasabb volt a túljelentkezés.
A feldolgozásra és elbírálásra a törvényi szabályozásnak megfelelően 30+30 nap áll rendelkezésre. Az első 30 nap március 22-én lejárt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!