Szeged és környéke

2011.04.26. 13:58

Drágább üzemanyag - tisztább levegő?

Szeged – Az már nem újdonság, hogy drága a benzin. De csökkent-e a forgalom emiatt, és vajon tisztább lett-e Szeged levegője? Kiderült, a statisztikai csökkenés inkább az üzemanyag-piac átrendeződése felé mutat.

Segesvári Csaba

A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint 2009-hez képest 21 százalékkal kevesebb üzemanyagot használunk. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a jelentős, egyötödnyi benzincsökkenés, milyen hatással van a környezetünkre.

– A világon 1 milliárd gépjármű, mintegy 731 millió személygépkocsi van. A Föld összes károsanyag-kibocsátásának 40–60 százalékáért felelősek – mutatott rá a járművek okozta környezetszennyezésre [namelink name="Pitrik József"], a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, Technika Tanszékének tanszékvezető főiskolai tanára.

A szegedi forgalmi helyzetről elmondta, a Belvárosi híd szegedi hídfőjének forgalom-áteresztő képessége 20 éve állandó: csúcsforgalomban óránként közel 1600 gépkocsi.

A szegedi forgalmi helyzetről elmondta, a Belvárosi híd szegedi hídfőjének forgalom-áteresztő képessége 20 éve állandó: csúcsforgalomban óránként közel 1600 gépkocsi. Fotó: delmagyar.hu
Pitrikék csapata két évtizede vizsgálja a szegedi közlekedést, 2003-ban már a fenntartható közlekedésről is publikáltak. Megtudtuk, a hazai gépjárműállomány átlagéletkora 11 év feletti, a fiatalodásra kicsi az esély. A szegedi forgalmi helyzetről a főiskolai tanár elmondta, a Belvárosi híd szegedi hídfőjének forgalom-áteresztő képessége 20 éve állandó: csúcsforgalomban óránként közel 1600 gépkocsi. Bebizonyították, hogy a gépjármű-összetétel a belvárosban közel azonos, ugyanazok közlekednek, akik a hídról lejönnek. – A csomópontokban jelentős a környezetterhelés, a híd lábánál – az elmúlt 20 év alatt rövid idejű mérések során – az egészségügyi határértékek többszörösét is mértük – mondta a tanszékvezető.

Ha arra a kérdésre keresnénk a választ, hogy Szegeden milyen sűrűn lépi át a légszennyezettség az egészségügyi határértéket, meglepődve tapasztalnánk, hogy az ország egyik legmélyebben fekvő városa milyen tiszta. Vagy mégsem? – Gyakori, hogy a csomópontban mért légszennyezés jelentősen magasabb a városi – a Kossuth Lajos sugárúti konténer – légszennyezettségi adatoknál. Hogy a különbséget érzékeltessük: 2007. december 14-én délelőtt 10 óra és este 11 óra között a Kossuth Lajos sugárútra kihelyezett konténer órás átlagban 289 mikrogramm per köbméter szénmonoxidot, a csomópontban álló mobil mérőkocsi pedig 2044 mikrogramm per köbmétert mért – a mérőállomás közel tízszeresét. Ez arra utal, hogy a forgalmi és meteorológiai viszonyok hatással vannak a károsanyag mennyiségére.

Csökkent-e a forgalom? Kevesebben autóznak a drágább benzin miatt? Tisztább-e a levegő?

– Az elmúlt évtizedben 30 százalékra csökkent a légszennyezés – az autók cseréje miatt. Azonban ez az előny 2011-re elkopott – nem csökken a forgalom, de ismét öregszenek az autók. Míg Ausztriában 1000 főre 505, addig nálunk 310 autó jut. Ha folytatódik a motorizáció, további forgalomnövekedés várható – tudtuk meg. A belváros forgalmáról Pitrik elmondta, hogy mivel 20 éve közel állandó a Belvárosi híd áteresztő-képessége, ezért ott már nem tud növekedni a forgalom. Hozzátette: mintegy 350 ezer autó fordul meg a külső körúton belül – az alacsony sebesség miatt – jelentős a környezetterhelés. A számok azonban nem igazolják a drágább benzin–kisebb forgalom elméletet. Nem bizonyítható jelentős csökkenés. A külföldi tankolások, a bioetanol felhasználása nem jelentkezik a Magyar Ásványolaj Szövetség statisztikájában, ami azt okozhatja, hogy itthon ugyan kevesebb benzint adnak el, mégsem autóznak kevesebben.

Jó időben értelmes alternatíva a kerékpározás - nem csak a Föld napján. Fotó: delmagyar.hu

Jó időben értelmes alternatíva a kerékpározás - nem csak a Föld napján.
Fotó: delmagyar.hu

„Érdekesség" a bioetanolról

– A benzin fűtőértéke 42,5 megajoule per kilogramm, a bioetanolé 26,2. Ha bioetanolt használunk, azonos teljesítményhez – azonos energiához – több üzemanyag kell, számításaink szerint 55 százalékkal. Vizsgálatok még nem bizonyítják, hogy a bioetanol elégetése milyen környezeti terhelést okoz – ráadásul különböző internetes bejegyzések szerint sokan már felesben tankolják az etanolt a benzinnel. A „környezetbarát" bioetanol a fenti eszmefuttatást követve – a nagyobb fogyasztás miatt – plusz terhet ró a környezetre.

Konklúzió – korszerűbb járművek kellenének, vagy érdemesebb lenne tömegközlekedésre, esetleg kerékpárra átállni. Saját érdekünkben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!