Szeged és környéke

2019.05.09. 11:08

Egy éve finomították a léghajtányt: szegedi mérnökhallgatók is indulnak a hétvégi, egri pneumobilversenyen

Ma reggel indult el Egerbe a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának csapata a sűrített levegővel hajtott járművek versenyére.

Arany T. János

Egy éven át dolgozott a nyolctagú Airrari Szeged, a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Kar pneumobilcsapata a levegővel hajtott járművük tökéletesítésén. Szerdán az utolsó „simításokat" végezték, csütörtök reggel már indulnak Egerbe, ahol május 9-én rajtol a XII. Nemzetközi Aventics Pneumobil Verseny

.

Idén nyolc ország 41 csapata méri össze a tudását. Magyarországról majdnem az összes műszaki felsőoktatási intézmény képviselteti magát, összesen 22 csapat érkezik. A diákok idén is három versenyszámban mutatják meg, mit tud a járművük: a hosszútávú futamon az a jármű nyer, amelyik három pilótacserével és egy palacktöltettel a legnagyobb távolságot képes megtenni, az ügyességi futam három menetből áll, a gyorsulási szám után az állhat a dobogó legfelső fokára, aki az adott szakaszt a legrövidebb idő alatt teljesíti.

Bevetésre készen a szegedi mérnökhallgatók és járművük. Fotó: Török János

Bevetésre készen a szegedi mérnökhallgatók és járművük. Fotó: Török János

Gyulai Zoltán csapatkapitány, harmadéves gépészmérnök-hallgató mutatta meg a részleteket. – Ez egy hároméves autó, 2016-ban indult először a versenyen, azóta folyamatosan fejlesztjük. A mostani versenyre új hajtóművet kapott, pörgősebb lett. Módosítottunk az áttételen, nőtt a nyomaték, és kétsebességes automata váltó került a hajtóműbe. Ilyet még nem láttunk korábban másoknál – sorolta Zoltán.


A léghajtásos jármű vázát is megerősítették, hogy ne deformálódjon. – Még teszteljük az üzemi biztonságot. Takarékosabb és hatékonyabb is lett, mert csökkent a fogyasztása – mondta egy másik csapattag, Kálmán Balázs. Arra a kérdésünkre, hogy mennyi munkájuk van a járműben, a fiatalok azt válaszolták, hogy rengeteg, így nem is számolták a munkaórákat.

Egymillió forint a tét


Az idei pneumobilverseny fővédnöke György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára. 

A győztes csapatok 500-500 ezer forintos pénzjutalomban részesülnek, a legutóbbi három év legeredményesebb egyeteme pedig egymillió forintos különdíjat vihet haza. A fődíjat, az „Aventics Legjobb Pneumobilja 2019" címet a szakmai zsűri ítéli oda az elmúlt három évben elért eredmények átlaga alapján.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!