Szeged és környéke

2012.03.09. 19:18

Egyeztetnek a műtárggyá avanzsáló Szőke Tiszáról

Szeged - Összefogás indult a Szőke Tisza megmentésére, pénteken Szegeden tárgyaltak az érintettek. A 2002-es felújítási tervek befektetője szerint a gőzgép a hajó egyetlen része, amely még használható. A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület által megkérdezett hajóépítő mérnök úgy gondolja, a hajót nem szabad szétvágni, egyben is ki lehet emelni a javításhoz.

Bobkó Anna

Szegeden egyeztettek pénteken a Szőke Tisza sorsáról az érintettek: a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal munkatársa, a tulajdonost képviselő felszámoló, és a kikötőt képviselő Mahart Tiszayacht Kft. Hogy mi lesz a várostörténeti jelentőségű szegedi gőzös sorsa, egyelőre nyitott kérdés – a megbeszélés eredményéről lapunk nem kapott tájékoztatást.

Süllyed a Szőke Tisza! Fotó: Schmidt Andrea (képgaléria)


Korábban megírtuk: a Szőke Tisza oldallemeze kilyukadt, a víz betört, az építmény megbillent. A történtek után a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Szőke Tisza ügyében. Szerettük volna megtudni, hogy ez mivel is jár, megkérdeztük a hivatal illetékes munkatársát, aki azt mondta, folyamatban lévő ügyről nem adnak tájékoztatást. Úgy tudjuk, a Szőke Tisza nem műemlékvédelem alá kerül, hanem műtárggyá minősítik. Az eljárás akár egy hónapig is eltarthat.

A Szőke Tisza megmentéséért kardoskodik a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület. Balogh Tamás, az egyesület elnöke egy részletes összefoglaló dokumentumot juttatott el szerkesztőségünkhöz. A korabeli képekkel, plakátokkal illusztrált leírásban olvashatunk a hajó megépítéséről, hozzá kapcsolódó érdekes történetekről, pusztulásáról, megmentésének lehetőségeiről.

Pusztulásában is szép az 1917-ben épült Szőke Tisza gőzös. Fotó: Frank Yvette


Műszaki állapotáról Portás Csaba, a 2002-es felújítási tervek befektetője adott részletes leírást. Ebből megtudhatjuk, hogy a víz feletti részeken – a felépítményen – a faszerkezet annyira korhadt, hogy felújítani nem lehet, csak teljesen kicserélni. A fa alatti vasból készült vázszerkezetről pedig senki sem tudja megmondani, hogy milyen állapotban lehet. A víz alatti részekkel sem jobb a helyzet: a hajó fenéklemeze teljes egészében cserére szorul. A lemezburkolat alatt a bordák minimum 60 százalékát szintén ki kell cserélni. Tehát a hajó teljes vasszerkezetét, a teljes fa felépítményt újként kellene megépíteni. A gőzgép a hajó egyetlen része, ami még használható. Ezt, a díszlépcsőn és az első osztályú fogadóteremben lévő kovácsoltvas korlátokat, a kormányszerkezetet, a kormányrásegítő gőzgépet, és még néhány olyan anyagot, amelyet érdemes és alkalmas egy új hajóba építeni, ki kell emelni a Szőke Tiszából. A hajó többi része menthetetlen. Az eredeti állapot visszaállítása hozzávetőlegesen 1,5 milliárd forintba kerül.

Pusztulásában is szép az 1917-ben épült Szőke Tisza gőzös. Fotó: Frank Yvette


Az egyesület Szabó Endre szakvéleményét is közli a honlapján. A Danubius Kft. hajóépítő mérnöke felhívja a figyelmet arra, hogy korábban már sikeresen sólyáztak, vagyis emeltek ki a vízből javításra olyan hajót, amelynek a szerkezete olyan gyenge volt, mint a Szőke Tiszáé. A sólyázás első feltétele a lékesedés megszüntetése, és a hajótestbe jutott víz kiszivattyúzása. Ha ezek után a hajó újra úszóképes állapotba hozható, elvben a kiemelése is lehetséges. Ezért a hajóépítő mérnök szerint az építményt nem feltétlenül kell kapkodva szétvágni, lebontani. Hiszen ha a helyszíni vizsgálat is a fenti feltételek meglétét igazolja, a sólyázás technikailag lehetséges. A többi pedig már „csak" pénz kérdése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!