Szeged és környéke

2012.03.27. 02:50

Eldőlt: április 15-étől kevesebb vonat közlekedik

Csongrád megye – Bő két hete az elsők között írtuk meg: alaposan megváltozhat az idén a vasúti menetrend, számos vonatot egyszerűen megszüntethetnek. Nem cáfoltak ránk, sőt megvan a pontos forgatókönyv. Április 15-én még "szellősebb lesz" lesz Magyarország "vasúti térképe". MÁV-os információk szerint 70-80 mozdonyvezetőnek lehet veszélyben az állása, különösen Szeged és Szombathely térségében lehetnek sokan bajban.

Garai Szakács László

Múlt hét pénteken, március 23-án [namelink name="Németh Lászlóné"] nemzeti fejlesztésért felelős miniszter nevében [namelink name="Völner Pál"] infrastruktúráért felelős államtitkár szignózta azt a 2/2012. számú záradékot, amely részét képezi az április 15-én, vasárnap életbe lépő vasúti menetrendi változásoknak. Azaz eldőlt, amit bő két hete írtuk meg: jelentősen ritkul nemcsak országszerte, de a megyében közlekedő vonatok száma is. A módosítás egyik legnagyobb vesztese Makó: a Maros-parti várost napközben gyakorlatilag csak busszal lehet megközelíteni. Közben a kormány végig azt hangsúlyozta, nem zárnak be vasútvonalakat, csupán racionalizálják a menetrendet, kiszűrik a párhuzamosságokat, összehangolják a közösségi közlekedést.

Vonatok, amelyek nem (nagyon) közlekednek április 15-étől Csongrád megyében. Fotó: Garai Szakács László (galéria)


Ez vár ránk április 15-étől: alább sorra vesszük a Csongrád megyei vasútvonalakat érintő legfontosabb változásokat.

Mozdonyvezetők állása kerülhet veszélybe

A Mozdonyvezetők Szakszervezetének weboldalán beszámolnak a március 26-án tartott egyeztető ülésről. Az írás szerint „70-80 főnyi munkamennyiség nincs teljesítménnyel lefedve", azaz elvileg ennyi mozdonyvezető veszítheti el állását. Két nagy fűtőház van igazán veszélyben a szombathelyi és a szegedi térség dolgozói közül lehetnek sokan e 80 fő között. Ugyanakkor a szerző, [namelink name="Dancsa Attila"] aláhúzza, a mozdonyvezetőket foglalkoztató MÁV-Trakció nem kíván senkit elbocsátani. „[namelink name="Rácz Imre"] vezérigazgató kijelentette, hogy a teljesítményekhez képest rendelkezésre álló létszámtöbblet kétévi természetes fogyásnak felel meg" - olvasható az oldalon, ahol arról is értesülni lehet, Szombathelyen 30 fővel átképző tanfolyamot indít, elsősorban dunántúli vezéreknek, illetve, hogy a fővárosban 30 főt munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatásra keres. Ugyanakkor a Szeged környéki helyzetről, lehetőségekről nem szól az írás.

- A Budapestről elsőnek Szegedre 4 óra 8 perckor induló személyvonat 7 óra 15 helyett csak 7 óra 33 percre ér a nagyállomásra. A hibridvonatok eztán 5 óra 53 és 20 53 között óránként indulnak Szegedre. Félegyházáról mindössze egy személyvonat jön Szegedig reggel 5 óra 37 perckor indul és 6 óra 46 percre van itt. Napközben csak Kistelekig, illetve Csengeléig kocog ki a többnyire egy vagy kétkocsis vonat (8 óra 33-kor és 14 óra 33-kor, illetve 12 óra 33-kor és 16 óra 33-kor). Szegedről Pestre az első vonat 4 óra 36-kor indul, az első hibrid IC 5 óra 47-kor, majd utána minden óra háromnegyedkor egészen este 20.45-ig. Az első vonat a leggyorsabb, hiszen ugyanúgy óra 7-re van benn a Nyugatiban, mint az összes többi, napközben i vonat. A két utolsó szerelvény már megenged magának egy kis lazsálást, hiszen 22 óra 10 percre, illetve 23 óra 14 percre vannak „csak" Budapesten. A reggeli félegyházi 5 óra 14-kor indul. Más vonal a 140-esen viszont nem indul Szegedről. A csengelei „expresszek" hétkor és délután egykor indulnak, a kisteleki „villámok" pedig negyed tíz és negyed négy előtt egy perccel indulnak el.

- Az Újszeged-Makó-Mezőhegyes-Békéscsaba vonal megyei részén minimálisra csökken vasúti forgalom: 4 óra 45 perckor indul egy szerelvény Medgyesegyházáról, ami fél hatkor van Mezőhegyesen fél hétkor Makón, Újszegedre 7 óra 9 perckor fut be. Onnan vissza 7 óra 47 perckor indul, Makón van 8 óra 26 perckor, Mezőhegyesre pedig egy óra múlva ér, ahonnan több mint 20 percnyi várakozás után indul tovább Békéscsabára. Délután is egy ilyen vonatpár van: 11 óra 56 perckor indul a Viharsarokból személyvonat Újszegedre, Mezőhegyesen van 19 óra 19 perckor, Makón fél háromkor, Újszegeden 15 óra 9 perckor. Onnan vissza 15 óra 47 perckor indul Makóra fél öt előtt ér, Mezőhegyesen 17 óra 26 perckor van, Békéscsabára negyed nyolc után fut be. Azaz a MÁV a 121-es vasútvonalon az Újszeged-Békéscsaba viszonylatot egy szerelvénnyel ki tudja „szolgálni". De az első, Medgyesegyházáról induló vonatnak rendkívüli időjárási körülmények között nem is kell feltétlenül elindulnia. Ilyen körülmények között az első és egyetlen szerelvény az Újszegedről 7 óra 47-kor induló vonat lenne, a második vonatpárnak sem muszáj elindulnia. Azaz a MÁV szerint egy hatalmas hófúvás esetén Újszegedről Csaba felé reggel képes elindulni a vonat, ugyanakkor se előtte, se utána nem. Az is kérdés persze, honnan, és hogyan jutna el Újszegedre ez a szerelvény: az állomáson ugyanis nem szoktak éjszakázni vonatok, oda bizony Makón át lehet csak eljutni Vásárhely, Szentes vagy Mezőhegyes (Békéscsaba) felől.

- A megye keleti szegletébe „bekapó" 125-ös számú Mezőtúr-Orosháza-Mezőhegyes-Battonya vonalon Orosháza és Mezőhegyes között 6 óra 40 és 20 óra 40 perc között két órás, ütemes menetrend szerint szállítja a vasúttársaság Nagyér, Ambrózfalva és Pitvaros lakosait, míg visszafelé 5 óra 32 perc és 17 óra 32 perc között van meg a fenti két órás ütem, sőt, hajnalban 4 óra 32 és 6 óra 15 perckor is indul egy szerelvény a fenti két város között.

* * *

Vasútbarátoknak kötelezően letöltendő pdf-ek!
1. sz. Módosítás 1. füzet. a 2011/2012. évi vasúti menetrendhez
1. sz. Módosítás 2. füzet. Megőrzendő a 2011-2012. évi menetrend mellékleteként!
Öntapadós menetrendi fedvények

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!