Szeged és környéke

2017.10.16. 12:14

Ellepték a kistanárok a gyakorlókat - Nem akarnak többen pedagóguspályára lépni, a képzési rendszerek csúsztak egybe

Szeged - Összecsúszott a két típusú tanárképzés gyakorlati része, így rengeteg a kistanár a szegedi gyakorlóiskolákban. A hallgatókat csak nehezen tudják beosztani a kötelező órákra, a helyzet pedig a következő években valószínűleg nem is változik.

Timár Kriszta

– Azt tudom, hogy a néhány szakon alig bírták összesakkozni, hogy mindannyiunk meg tudja tartani a kötelező óráit. Így az, hogy még válasszunk is, melyik osztályt és mikor szeretnénk tanítani, sokaknak szinte esélytelen volt – mesélte Kószó Eszter. Ő egy idén hospitáló tanárjelölt hallgató, akikből most kiemelkedően sok van Szegeden. A gyakorlóiskolákban így most rengeteg órát „kistanárok" tartanak, csak így oldható meg, hogy mindannyian megszerezzék a diplomához szükséges gyakorlatot.

Összecsúszott két évfolyam

– A zsúfoltság oka az, hogy a két típusú tanárképzésből most egyszerre áramlanak a gyakorlati helyekre a hallgatók. Ez a kapacitásainkat a végletekig kifeszíti, és 1-2 évig ez így is marad – magyarázta Forgács Tamás, az SZTE Tanárképző Központ főigazgatója. Mint elmondta, a régi, osztott képzés mesterszakáról még vannak diákok a rendszerben, ugyanakkor az új típusú, osztatlan tanárképzés első évfolyamai is eljutottak odáig, hogy már gyakorlati óráik vannak. A két évfolyam tehát összecsúszott. Mivel pedig nem lehet csökkenteni a hospitálással és tanítással eltöltött gyakorlati órák számát, most komoly logisztikára van szükség, hogy mindenkit elhelyezzenek.

Tanárhiány is van

– Igyekszünk más, külső iskolákat is bevonni a képzésbe, de a gyakorlóknak az elsődleges feladatuk ez, így most azok a legleterheltebbek – mondta a főigazgató. Hozzá tette: a legkritikusabb a történelem, illetve azok a tárgyak, amelyekből kevés a diákok óraszáma – mint például az etika és a filozófia. A hirtelen kistanárdömping tehát nem azt jelenti, hogy sokkal több lenne a hallgató, mint korábban – ezt Forgács Tamás is megerősítette. – De az végső soron örömteli, hogy nőnek a tanár szakos létszámok. A fizetésemelések és a Klebelsberg-ösztöndíj nagy segítség lehet, és az új típusú képzésben abban is szinte biztosak lehetünk, hogy aki tanárképzőre jön, az pedagógusként végez. Ettől függetlenül komoly tanárhiány van: a természettudományos területen néhol kifejezetten drámai már most is a helyzet, és nem szabad elfelejteni, hogy néhány éven belül sokan mennek el nyugdíjba is.

Kószó Eszter fizikát tanít a Ságváriban - matematikából még nehezebb volt gyakorlati időt találnia. Fotó: Kuklis István

Kószó Eszter fizikát tanít a Ságváriban – matematikából még nehezebb volt gyakorlati időt találnia. Fotó: Kuklis István

Jó tanár akar lenni

Kószó Eszter sem pedagógusnak készült eredetileg, a főiskola első évében azonban megváltoztatta elképzelését, hogy fizikus legyen. – Vonzó volt a cél, hogy jó tanár legyek. Olyan, aki eléri, hogy a gyerek megérti a matekot vagy a fizikát, és nem fél tőle – magyarázta motivációját. Ez egyelőre erősebb, mint a tudat, hogy nehéz pályát választott.


– Az biztos, hogy ezekkel a szakokkal nem lesz nehéz elhelyezkednem, de megélni belőle – ahhoz képest, hogy mennyit tanultam és mennyit fogok dolgozni – csak szűkösen fogok. Sajnálom, hogy anyagilag és így erkölcsileg sem becsülik meg a pedagógusokat – mondta.


Eszter egy év múlva diplomázik. Az utolsó félévben már csak gyakorlata lesz, addig azonban még 15-15 órát kell tanítania mindkét szakján, miközben még maga is tanul és órákra jár. – Aki a végére hagyott még néhány nehéz tantárgyat, annak most nem könnyű ez az időszak. Többen ráadásul még saját órarendjüket sem tudják összeegyeztetni a kötelező tanításokkal, a zsúfoltság miatt pedig nincs is lehetőségük az ideális változtatásokra. Nehéz ez az időszak most így, de gyaníthatóan az életben sem lesz egyszerűbb dolgunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!