2019.04.08. 13:15
Első a javítás, csak a második a csere
Egy jó klímaberendezés több százezer forintba is kerülhet. A fogyasztóvédők azt ajánlják, érdemes előzetesen tájékozódni a jogokról és kötelezettségekről is, ha a készülékkel később probléma lenne.
Egy békéltető testület elé került ügyben valaki százötvenezer forintos klímát vásárolt, ami nem sokkal utána elromlott. A kereskedő csak javítani volt hajlandó, de utána még kétszer ment tönkre a berendezés. Előfordul, hogy akár három- négy szervizelés után is tovább szereltetne a kereskedő, amikor újra elromlik a gép.
A vevők általában ingyenes javítást vagy cserét kérhetnek, ha hibás volt a termék, de ha ezeket a vállalkozás nem teljesíti, akkor – másodsorban – kérhető a vételár leszállítása vagy a teljes összeg visszatérítése is. A kereskedőnek, ha javít, törekednie kell a tizenöt napon belüli határidőre. Fontos, hogy az említett klímás ügyben már az első eredménytelen szerviz után is kérhető lett volna a csere.
Mivel a klímaberendezés tartós fogyasztási cikk, egyéves kötelező jótállás vonatkozik rá. Ha ezen belül romlik el, akkor a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba oka csak később, a vásárlás után keletkezett. Ha ezt nem tudja bizonyítani, jöhet az ingyenes javítás, a csere vagy a vételár visszatérítése. Összesen két évig lehet reklamálni a kereskedőnél, de az egy éven túli problémánál már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy eleve hibás készüléket kapott.
A legjobb persze az előzetes tájékozódás. Például érdemes utánanézni a gyártó által külön biztosított, önkéntes garanciának is, ami a kötelező egyéves jótálláson felül jár. Van olyan készülék is, amelyre akár öt-tíz éves jótállást is vállalnak. Miután a klímaberendezés nemcsak nyáron hűt, de általában a téli fűtésre is használható, érdemes a fontosabb jellemzőre figyelni a készülékek összehasonlításakor.
Számít, hogy a forgalmazónak milyen szervizháttere van, ellenkező esetben könnyen elhúzódhat a javítás. Klímánál fokozottan igaz, hogy őrizzük meg a kapott számlát és a jótállási jegyet: a kettő közül bármelyikkel lehet a készülékhez járó garanciát érvényesíteni.
Ha a klímánál még a kötelező egyéves jótállási időn belül jött elő a hiba, akkor a készüléket jellemzően a fogyasztó otthonában kell megjavítani. Ha ez nem oldható meg, akkor a szerviznek vagy a kereskedőnek kell gondoskodnia a leszerelésről és az elszállításról, majd a javítás – vagy a csere – után a visszaszállításról és a felszerelésről.
Örök téma, hogy miből van az olcsóbb húsvéti sonka. Ha multinál vásárolunk, érdemes elolvasni az összetevőket. Fogott már mellé? Ünnepi nagybevásárlásnál könnyebben megesik, hogy lejárt szavatosságú terméket veszünk. Mi ilyenkor a teendőnk, hová fordulhatunk, mit tehetünk, ha a feltüntetett ár nem egyértelmű? Gyakori probléma, hogy az akciós árat a pénztár nem érvényesíti. Járt már így?
Előfordul, hogy a termékeket nem hitelesített eszközzel mérik, vagy a csomagolóanyagot is belemérik a vásárolt áruba. Volt már ilyen tapasztalata? Ossza meg velünk problémáját, mi pedig megkérdezzük fogyasztóvédelmi szakértőinket. Sorozatunk partnere a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda – leveleiket a [email protected] címre várjuk.