Szeged és környéke

2011.05.26. 17:35

Gyimesi: Visszaélések és súlyos pazarlások az SZKT-nál

Szeged – "A szegedi tömegközlekedést jelentős részben bonyolító, 100 százalékban az önkormányzat tulajdonában álló SZKT az elmúlt években bűncselekmény-gyanús szerződéseket kötött, bűncselekmény-gyanús beszerzéseket hajtott végre és súlyos mértékben pazarolta Szeged polgárainak közpénzét" – áll a Gazdasági és Pénzügyi Átvételi Ideiglenes Bizottság elnökének közleményében.

Delmagyar.hu

[namelink name="Gyimesi László"] bizottság elnök szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében azt állítja, „a Társaság körülbelül 155 millió forint összeget költött el villamosépítésre. Ez a gyakorlatban egy olyan barkácsmunkát jelentett, amelynek eredményeként jelenleg 40 százalékos készültségben áll egy használhatatlan jármű az SZKT remízében. A 'prototípus' befejezéséhez további 145 millió forint szükségeltetne.

Megállapítható, hogy fentiek miatt jelentős hátrány érte Szegedet, mert az Európai Unió 85 százalékban támogatja az elektromos nagyprojektben beszerzésre kerülő új villamosokat. Fenti 'fejlesztésre' elköltött 155 millió forintot önrészként felhasználva további kettő, új, 100 százalékban alacsonypadlós, gyári, garanciás villamost vásárolhatna most Szeged. A prototípus megépítéséhez szükség volt két csuklószerkezetre. A Társaság a piacon rendelkezésre álló csuklószerkezetek felhasználása helyett úgy döntött, hogy a németországi Hübner GmbH-tól rendeli meg a csukló egyedi alkatrészként való tervezését és gyártását. Ez jelentős többletköltség volt a piacon fellelhető csuklószerkezetek alkalmazásához képest. Ezen túlmenően a Társaság – bár nyilvánvalóan csupán két csuklóra volt szüksége, tíz alkatrész beszerzésére kötött szerződést 55 millió forint értékben. A prototípusba beszerelt 2 alkatrészen kívül a többi csukló – mivel egyedileg, kifejezetten a prototípushoz tervezték és gyártották őket – forgalmi értékkel nem rendelkezik, értékesítésük megoldhatatlan. A felesleges alkatrészek megrendelésére kötött szerződés jelentős (körülbelül 40 millió forint nagyságrendű) kárt okozott a Társaságnak." (Információink szerint az SZKT-nál három részes, alacsonypadlós középrészű villamosok megépítésével kísérleteztek – Közép-Európa „villamosnagyhatalmainál", Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban bevett gyakorlat a régi villamosok ilyetén átalakítása –, amelyeket a prototípus sikere után részben a korábban készített motoros pótkocsik helyett gyártottak volna. – a szerk.)

Gyimesi szerint „az SZKT a Szegedi Közlekedési Társaság, nem Szegedi Tömegközlekedési Járműgyártó Társaság. A 'saját' jármű tervezésére és megépítésére vonatkozó döntés – a fentiek miatt – komoly vagyoni hátrányt okozott a Társaságnak, annak ugyanis nem feladata a járműgyártás."

Cottbusi és potsdami Tatrák Szegeden. Fotó: Garai Szakács László

Cottbusi és potsdami Tatrák Szegeden. Fotó: Garai Szakács László

A bizottsági elnök közleményében leírja, „az SZKT saját építésű trolibusz megvalósításába kezdett. A számla vége 196 millió forint lett. Az Európai Unió 85 százalékban támogatja az elektromos nagyprojektben beszerzésre kerülő új trolibuszokat. Fenti 'fejlesztésre' elköltött 196 millió forintot önrészként felhasználva további 1,3 milliárd forint értékben vásárolhatna, új, 100 százalékban alacsonypadlós, gyári, garanciás trolibuszt Szeged. A 'saját' jármű tervezésére és megépítésére vonatkozó döntés – a fentiek miatt – komoly vagyoni hátrányt okozott a Társaságnak.

A fenti villamos, és a trolibusz eddig mintegy 450 millió forintjába került az SZKT-nak. A Társaság nem rendeltetésszerű joggyakorlás keretében a közszolgáltatás keretébe, a közszolgáltatás tevékenységbe próbálta beilleszteni a kereskedelmi jármű forgalmazás előkészítését, és saját rezsis járműfejlesztést."

Gyimesi László sajtóközleményében kijelenti „az SZKT 2009. és 2010. években több olyan szerződést kötött, amelynek teljesítése következtében a Társaságot jelentős összegű vagyoni hátrány érte azáltal, hogy az Árképzési Szabályzatban előírtaknál jóval alacsonyabb rezsi óradíj mellett végzett szolgáltató tevékenységet külső megrendelők részére. 3800 forintos óradíj helyett 1000 forintos díjon végezték el a munkát. Ezen szerződések eredményeként 52 millió forint vagyoni hátrány érte az önkormányzati céget.

2009-ben az SZKT 75 millió forintért vásárolt egy kiselejtezett villamost Cottbusból. A villamos használhatatlan, az SZKT számára értéktelen. Cottbusban a vágányok nyomtávja 1000 milliméter, Szegeden 1435 milliméter. A villamos ára meghaladja az 50 millió forintot, így a tulajdonos hozzájárulására lett volna szükség a megvásárlásához. Ilyen döntés hiányában történt a beszerzés. A villamos 75 millió forintba került, ennek ellenére az SZKT üzleti beszámolójában 40 millió forint lett bevallva." (Szeged korábban is vásárolt Cottbusból villamosokat, ezek a mai napig járnak az 1-es és a 4-es vonalakon. Ám nemcsak ebből a kelet-német városból vásárolt Tatrákat az SZKT, hanem Potsdamból is, ahol a Gyimesi által is említett normál, 1435 milliméter nyomtávú szerelvények járnak. S nemcsak ott kiselejtezett villamosokat, hanem alkatrészeket, egyebek mellett forgóvázakat is vásárolt az SZKT, amelyeket aztán beépített a Cottbusból származó Tatrákba. – a szerk.)

„A Kbt. előírásaival ellentétben az SZKT-nál, az elmúlt időszakban részekre bontották az eljárásokat, és az ezzel kapcsolatos szerződéseket mesterségesen önálló kötelemként szerepeltették, holott azok hasonló beszerzési tárgyakra irányultak, sőt azonos szerződési partnerekkel kötötték meg a szerződéseket. Gyakran mellőzték az értékhatár alatti beszerzések vonatkozásában a Beszerzési Szabályzatban előírt eljárási rendet, döntéshozatali mechanizmust.

Fenti cselekmények nélkülözik a gazdálkodás mindennemű célszerűségét és felvetik a különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúját, ezért a Bizottság feljelentést tesz az illetékes nyomozóhatóságnál" – fejezi be közleményét Gyimes László.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!