Szeged és környéke

2014.03.27. 21:16

Hétfőtől midibusz jár Franciahögyre

Szeged - Egy hónapig ingyenes tesztbusz méri fel hétfőtől, milyen igény van Franciahögyön és környékén egy buszjáratra. Állandó vonal beindítására nincs pénze a városnak.

Dombai Tünde

Hétfőtől egy hónapig elektromos midibusz közlekedik Franciahögyre – ezt szavazta meg heves vita árán tegnap a közgyűlés városüzemeltetési és fejlesztési bizottsága. Az összecsapásban szóba került némi dózsagáborozás, [namelink name="Kalmár Ferenc"] városüzemeltetési tanácsnok klónozása és a hagyományos módszer is. Kalmár, a körzet kereszténydemokrata önkormányzati képviselője elmondta: legalább 20 éves igény, hogy Szeged legnagyobb területét, amely nincs ellátva tömegközlekedéssel, bevonják az ellátásba. Itt az alkalom, hogy az igényeket felmérjék a Kossuth Lajos sugárút–Rókusi körút–Csongrádi sugárút–nagykörút határolta területen. Az egy hónapos próbaúthoz az SZKT nem kér plusztámogatást a várostól. Az útvonal kiépített, a forgalomcsillapító szigeteket ehhez nem kell elbontani.

Hétfőtől midibusz jár Franciahögyre. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

145 kilométer egy feltöltéssel

A Szegedi Közlekedési Kft.-től azt a tájékoztatást kaptuk a midibuszról, hogy a cseh SKD Trade Kft. gyártja. Tisztán elektromos üzemű, akkumulátoros. 6870 milliméter hosszú, súlya 7200 kiló, 28 utas fér fel rá, ebből 12+2 ülőhelyen. Részben alacsonypadlós, egy kerekes székes utas tud felszállni az egyetlen, rámpával ellátott ajtón. Egy töltéssel 145 kilométert tesz meg. Nem a buszpályázat kapcsán adta kölcsön a gyártó Szegednek, hanem hogy tapasztalatokat gyűjtsön. (Az SKD-től korábban a Tátra villamosokhoz rendelt alkatrészeket az SZKT, most egy közvetítő cégen keresztül szerzi be azokat az SKD-tól – a szerk.)

Nem vitatta az igényt [namelink name="Merksz Péter"] külsős tag, ám szerinte a pluszköltségek később biztosan terhelik az önkormányzat kasszáját. [namelink name="Nemes László"] SZKT- igazgatóhelyettes ellene vetette, a busz akkumulátorainak feltöltése napi 44 ezer forintba, 30 napra 1,2 millió forintba kerül. Ha ez sodorja szakadékba a céget, akkor régen rossz. Hozzátette, hosszabb távon nem ezzel a járművel akarják megoldani a feladatot. A jármű 30 napig áll rendelkezésre. [namelink name="Solymos László"] alpolgármester erre elmondta, a cég idei üzleti tervében mínusz 417 millió forint eredmény szerepel. Ilyen vezetéssel, amelyik nem tudja legalább nullszaldósan működtetni a céget, felelőtlenség ilyenbe belevágni. [namelink name="Nagy Sándor"] bizottsági alelnök (Együtt Szeged frakció) gondja az volt, ad-e érdemi információt az ingyenes tesztjárat arról, hányan használnák a fizetős járatot. Az igazgatóhelyettes azt mondta, akkor is érdemes élni a lehetőséggel, ha csak 80 százalékban használhatók az adatok. Frankó Jánostól, a polgármesteri hivatal fejlesztési irodájának munkatársától megtudhattuk: csak ebben a ciklusban két árajánlatot készített a Tisza Volán egy új vonal elindítására, de nem volt pénz rá, mint ahogy most sincs. Három megállót kellene kiépíteni, de egyet műszakilag nem lehet, mert lakóház falától számított öt méteren belül lenne. Az érintett terület 30-as zónában van, csillapító szigetek vannak, és lakossági fórumon többen ellenezték a buszjáratot.

Félóránként jár a midibusz hétfőtől

Kalmár Ferenc városüzemeltetési tanácsnok, kereszténydemokrata önkormányzati képviselő a menetrendről azt az újabb tájékoztatást adta, hogy a jármű reggel 7 és este 8 óra között jár, félóránként. Mivel próbajáratról van szó, ennél pontosabb menetrendet nem lehet kiadni. A 28 személyes, részben alacsonypadlós busz útvonala: Tesco parkoló–Körtöltés utca–Makkoserdő sor–Csongrádi sugárút–Nádas utca–Makkoserdő sor–Körtöltés utca–Tesco parkoló. Az érintett környék lakóinak a képviselő a hétvégén szórólapon is eljuttatja az információkat és a járattal kapcsolatos kérdőívet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!