Szeged és környéke

2010.10.19. 18:11

Hordót gurítottak át a Móra Ferenc hídon

Szeged - Szerkezetkész a Móra Ferenc híd, amely az épülő M43-as sztráda forgalmát vezeti át a Tiszán, Algyő és Szeged felé.

Fekete Klára

A hídépítők kedden délután megtarthatták hagyományos ünnepüket: hordót gurítottak át az egyelőre még csak lebetonozott 660 méter hosszú hídon.

– Most érkeztünk el ahhoz a lépcsőfokhoz a munkálatok során, amikor a híd felső pályalemezét lebetonoztuk és át lehet kelni rajta – magyarázta el Orosz Károly, a kivitelező Hídépítő Zrt. híd- és mélyépítési igazgatója tegnap, az ünnepélyes hordógurítás előtti pillanatokban. Hozzátette: az alkalmazott függesztett-feszített technológia – amely nem   csupán hazánkban, de egész Európában egyedülálló – egészen különleges tervezési és kivitelezési munkát igényelt.

Hordót gurítottak át a Móra Ferenc hídon. Fotó: Karnok Csaba (galéria)



Kiderült: akár autóval is végig lehetne menni a Móra Ferencről elnevezett sztrádahídon, deezt csak akkor teszik majd meg az építők, ha nagyon muszáj. Sérülhet ugyanis a szigetelés.

Szeged északi hídja

Azzal, hogy az új északi Tisza-híd összeért, Szeged és a térség régi álma teljesült – mondta az ünnepségen Botka László. Hozzátette: az M43-as autópálya vezeti majd ki a forgalmat a városból. – Az új sztrádára, Tisza-hídjára, valamint a 2005-ben átadott M5-ösre a szegediek évtizedek óta vártak. Nem véletlen, hogy a város legendás írójáról, szeretett múzeumigazgatójáról, Móra Ferencről nevezték el – jelentette ki a polgármester

Kedden a szakadó esőben tartották meg az építők ünnepét, a hordógurítást. A hagyomány onnan ered, hogy állítólag baj éri azt, aki elsőnek megy át egy új hídon. Ezért engedik előre a hordót, amiért nem kár, hisz végül csapra verik. Megtudtuk: a babona ellenére sem lehet elkerülni, hogy legyen egy első ember, aki átjut a folyó felett középen összeérő híd egyik feléről a másikra. Ez az „átlépő" rendszerint Balázs Jenő. A Hídépítő főművezetője elmondta, amikor összeérnek a zsaluzó kocsik, és amikor már csak egy méter a távolság a híd két fele között, akkor egy nagy lépéssel át lehet jutni egyik partról a másikra. Balázs Jenő ezt a lépést október 1-jén tette meg.

Az eredetileg belső ceremóniának szánt „vállonveregetés" végül nagy sajtónyilvánosság mellett zajlott, a Hídépítő-matricás hordó teljes, 660 méter hosszú gurulását fotóriporterek és operatőrök örökítették meg. Az első métereken Fehér László, a Hídépítő Zrt. vezérigazgatója, Orosz Károly igazgató, valamint Botka László, Szeged polgármestere gurította a hordót. Az esernyős, védősisakos szakemberek, vendégek – az alvállalkozók – mindegyike azon volt, hogy legalább egyet taszítson a nem túl nagy méretű hordón.
Orosz Károly arra a kérdésre, mikor készül el a híd, azt válaszolta, nem tud időpontot mondani. – Azon vagyunk, hogy minél előbb befejezzük a munkát – ez nekünk és megbízónknak egyaránt érdeke.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!