Szeged és környéke

2012.03.02. 19:15

Hullámsírban végezheti a patinás Szőke Tisza - galéria

Szeged - Felborzolta a kedélyeket a Szőke Tisza állapota: a hajó oldallemeze kilyukadt, a víz betört, az építmény megbillent. Szilágyi Árpád, az 1970-es felújítás műszaki ellenőre a várost és a tulajdonosokat hibáztatja a történtekért. Az egykori üzemeltető, Iglódi Ferenc szerint a hajót már a 90-es években sem lehetett volna helyrehozni.

Bobkó Anna

A 70-es években még élénk hajóforgalom volt a Tiszán. Egymást érték az uszályok, sétahajók. A múzeumnál korábban a Táncsics nevű hajó állt, amikor tönkrement, Papp Gyula, az akkori tanácselnök Budapestről intézett a helyére egy másikat, a Szőke Tiszát – mondta el lapunknak Gulyás Jenő. A hadihajós hagyományőrző a Belvedere-házban nőtt fel, mindennap kijárt a folyópartra. Tanúja volt annak is, amikor a dupla kéményes gőzhajót idehozták.


Szőke Tisza: halálra ítélve.  Fotó: Frank Yvette   (képgaléria)

– Amikor az a rozsdás szörnyeteg idekerült, elképzelni sem tudtam, hogy lesz ebből hajó – fogalmazott Gulyás Jenő. A Szőke Tiszát a város a Szegedi Vízművek és Fürdők, valamint a Csongrád Megyei Vendéglátó Vállalat kezelésébe és üzemeltetésébe adta. 1979-ben kezdődött meg a felújítása Szilágyi Árpád felügyelete alatt. A szegedi városvédőtől megtudtuk: a korábban a Budapest–Bécs vonalon közlekedő Szőke Tiszán fagyizót, éttermet, bárt alakítottak ki. Rekonstruálták az eredeti lámpatesteket, berendezéseket.

– Az 1917-ben épült hajó állapota azonban időközben romlani kezdett. A kezelője 1988-ban vasbetonnal öntötte ki az alját. Ennek a megoldásnak a szakszerűségéről már akkor megoszlottak a vélemények. A 90-es évektől diszkóhajóként működött a Szőke Tisza. Továbbra is a város tulajdonában maradt, de létrehozták a Szőke Tisza Hajó Kft.-t.


Szőke Tisza: halálra ítélve.  Fotó: Frank Yvette   (képgaléria)

Üzemeltetését meghatározott idejű szerződésben, 10 évre a szegedi diszkós, Iglódi Ferenc kapta meg. – Minden tavasszal felújítással kezdtük a szezont. Az utolsó évben azonban nem kaptuk meg az engedélyeket. Amikor lejárt a szerződésem, a hajót a tápéi kikötőbe vontatták – emlékezett vissza Iglódi Ferenc, aki elmondta: a város mostohagyerekként tekintett a vasmonstrumra, amelytől szabadulni akart.

Úgy tudjuk, a Tiszayacht Kft. egy forintért vásárolta meg az ezredfordulón, majd az Európa Rendezvényiroda Kft.-hez került, aztán vissza a Tiszayachthoz, végül a mostanra felszámolás alatt álló Szeviéphez, amely projektcéget hozott létre. A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. pályázott a felújításra. Formai hiba volt a pályázatban, nem nyertek. Később a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. pályázott. 556 milliót nyert, de önerő hiányában kihátrált a pályázatból. Szerettük volna megtudni, mi lesz a 95 éves, emblematikus jelentőségű gőzhajó sorsa, de a tulajdonosokat nem sikerült elérnünk.
500 millió sem lenne elég

Szőke Tisza: halálra ítélve.  Fotó: Frank Yvette   (képgaléria)


A város tétlenül nézi, ahogy a Szőke Tisza elvérzik – fogalmazott Szilágyi Árpád. Több fórumon is lobbizik majd a hajóért, amelynek oldallemeze vasárnap a jég olvadása miatt benyomódott. A víz betört, a hajó az oldalára billent. Iglódi Ferenc szerint a helyzet reménytelen: már a 90-es években is azt mondták neki a szakemberek, hogy még 500 millió forintból sem lehetne rendbe hozni: amikor kiöntötték vasbetonnal, tönkrement a bordázata.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!