2012.03.02. 19:15
Hullámsírban végezheti a patinás Szőke Tisza - galéria
Szeged - Felborzolta a kedélyeket a Szőke Tisza állapota: a hajó oldallemeze kilyukadt, a víz betört, az építmény megbillent. Szilágyi Árpád, az 1970-es felújítás műszaki ellenőre a várost és a tulajdonosokat hibáztatja a történtekért. Az egykori üzemeltető, Iglódi Ferenc szerint a hajót már a 90-es években sem lehetett volna helyrehozni.
A 70-es években még élénk hajóforgalom volt a Tiszán. Egymást érték az uszályok, sétahajók. A múzeumnál korábban a Táncsics nevű hajó állt, amikor tönkrement, Papp Gyula, az akkori tanácselnök Budapestről intézett a helyére egy másikat, a Szőke Tiszát – mondta el lapunknak Gulyás Jenő. A hadihajós hagyományőrző a Belvedere-házban nőtt fel, mindennap kijárt a folyópartra. Tanúja volt annak is, amikor a dupla kéményes gőzhajót idehozták.
– Az 1917-ben épült hajó állapota azonban időközben romlani kezdett. A kezelője 1988-ban vasbetonnal öntötte ki az alját. Ennek a megoldásnak a szakszerűségéről már akkor megoszlottak a vélemények. A 90-es évektől diszkóhajóként működött a Szőke Tisza. Továbbra is a város tulajdonában maradt, de létrehozták a Szőke Tisza Hajó Kft.-t.
Úgy tudjuk, a Tiszayacht Kft. egy forintért vásárolta meg az ezredfordulón, majd az Európa Rendezvényiroda Kft.-hez került, aztán vissza a Tiszayachthoz, végül a mostanra felszámolás alatt álló Szeviéphez, amely projektcéget hozott létre. A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. pályázott a felújításra. Formai hiba volt a pályázatban, nem nyertek. Később a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. pályázott. 556 milliót nyert, de önerő hiányában kihátrált a pályázatból. Szerettük volna megtudni, mi lesz a 95 éves, emblematikus jelentőségű gőzhajó sorsa, de a tulajdonosokat nem sikerült elérnünk.
500 millió sem lenne elég
A város tétlenül nézi, ahogy a Szőke Tisza elvérzik – fogalmazott Szilágyi Árpád. Több fórumon is lobbizik majd a hajóért, amelynek oldallemeze vasárnap a jég olvadása miatt benyomódott. A víz betört, a hajó az oldalára billent. Iglódi Ferenc szerint a helyzet reménytelen: már a 90-es években is azt mondták neki a szakemberek, hogy még 500 millió forintból sem lehetne rendbe hozni: amikor kiöntötték vasbetonnal, tönkrement a bordázata.