2011.09.05. 19:17
Kihasználatlanok a P+R parkolók Szegeden
Szeged - Bár a feltételek egyre több helyen adottak, az autóvezetők többsége mégsem használja ki az úgynevezett P+R parkolókat Szegeden. A „parkolj és tömegközlekedj"-rendszer a környezetvédelmi szempontok mellett megoldást jelenthetne a belvárosi dugók kiküszöbölésére is.
– Nem tudatosult még az emberek többségében, hogy milyen hasznos lenne, ha kocsijukat a városszéli parkolóban hagyva tömegközlekedési eszközzel mennének tovább. Viszont sok olyan nyugdíjast ismerek – például Baktóban élőket –, akik itt hagyják az autójukat, majd villamossal folytatják útjukat a városközpontba – mondja egy petőfitelepi nő Tarjánban, az Olajbányász téri parkolóban.
A Víztorony téren sem más a helyzet: hiába adott a buszvégállomás mellett kialakított parkoló, úgy tűnik, onnan sem váltanak az autósok tömegközlekedésre.
A Torontál téren 140 férőhelyes parkoló van. Általában bőségesen találni üres helyet.
Fotó: Frank Yvette
A Belvárosi híd újszegedi lábánál, a Torontál téren 5 éve alakított ki az önkormányzat egy 140 férőhelyes parkolót, amelynek szélében a kerékpárosok is bőségesen találhatnak helyet kétkerekűjüknek.
Külföldön dugódíjat szednek
A belvárosi autóforgalom csökkentése és a levegőminőség javítása céljából több külföldi nagyvárosban dugódíjat fizettetnek a centrum felé tartó autósokkal. Szingapúr világelső a témában – ott 1975 óta korlátozzák így a városba való behajtást –, de például Stockholmban és Londonban is meghonosították már a dugódíjat. Sajtóinformációk szerint Budapesten sem kell erre sokat várni: a főpolgármester tervbe vette, hogy 3–4 éven belül bevezetik a dugódíjat.
– Hetente kétszer-háromszor egész napra itt hagyom a kocsimat, és gyalog megyek át a hídon a városba. Így egyszerűbb, mert itt szinte mindig tudok parkolóhelyet találni. Maximum a tér kétharmada szokott megtelni várakozó autókkal, de változó a kihasználtsága. A SZIN idején dugig volt a parkoló – osztja meg tapasztalatait a szőregi [namelink name="Oláhné Tokaji Pálma"].
– Vidékre járok, ezért nem sűrűn veszem igénybe a város peremén kiépített parkolókat. Ha a belvárosban akad dolgom, előfordul, hogy a Torontál téren hagyom az autómat. Onnan mindössze 10 perc sétával a belvárosba érek – meséli [namelink name="Békési Zoltán"] a Kossuth Lajos sugárúton, a pláza parkolójában. Itt sem lehet azt tapasztalni, hogy a kocsitól bárki is a közeli 1-es villamos végállomása felé venné az irányt, pedig a Budapesti útról vagy például a Dorozsma felől érkezők letehetnék a járművüket.
8 új biciklitároló épül
– A sűrű közösségi közlekedési kínálat – a városszerkezethez illeszkedve – a körtöltés vonaláig ér. A kertvárosi negyedekben az alacsonyabb utazási igények miatt ritkább a hálózat és a járatsűrűség. Ugyanakkor ezeken a helyeken kisebb a forgalom is, kedvezők a kerékpáros közlekedés feltételei. Ezért fontos, hogy az említett részeken kerékpáros-kapcsolatokat létesítsünk, ahol a kertvárosi lakosok biztonságban elhelyezhetik kerékpárjaikat, és tömegközlekedési eszközre szállhatnak. Az elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt részeként 8 darab fedett, a tervek szerint videokamerával megfigyelt biciklitároló épül a végállomások közelében: a Szabadkai úton, az Indóház téren, a Vértói úton, Makkosházon, a tarjáni villamos-végállomásnál, a Lugas utcában, az Etelka sornál és az újszegedi gyermekkórháznál. Valamennyi tárolóban legalább 40 kerékpár elhelyezésére lesz hely – tájékoztatott [namelink name="Csanádi Zoltán"], a Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. projektigazgatója.