Szeged és környéke

2019.08.27. 09:49

Klímateszt: minden kipróbált járaton működött a légkondi, de nem mindegy, hová ülünk

Légkondicionálóval felszerelt trolikra, villamosokra, buszokra ültünk föl tegnap kora délután. Mindegyiken ment a klíma, de nem mindenütt volt kellemes a hőérzetünk.

T. R.

– Felhívnám a kollégák figyelmét, hogy 25 fok fölötti a hőmérséklet, szóval aki tudja, kapcsolja be a klímát! – csíptük el a minap a SZKT diszpécserének figyelmeztetését az egyik troli rádióján.


Kíváncsiak voltunk, mennyire tesznek eleget az évek óta érvényben lévő utasításnak a sofőrök, ezért tegnap kora délután körútra indultunk a légkondicionáló berendezéssel felszerelt szegedi járműveken.

A piros, csuklós trolikon a klímának köszönhetően többnyire kellemesebb az utazás. Illusztrációk: Frank Yvette

Elsőként a 10-es trolit teszteltük a Dugonics tértől a Klinikákig. A piros Skoda-Ikaruszon ment a klíma, az ablak mellett ülve – ahol egyébként a légbefúvó volt – 27 fokot mértük egy digitális szobai hőmérővel, ami persze nem precíziós műszer. Odakint akkor 31 fok volt. Kellemes volt a hőmérséklet, nem fagytunk meg, ahogy az néha tapasztalható.


A nagypostánál szálltunk föl a 2-es Pesa-villamosra, ahol szintén ment a klíma. A nagyállomásig mentünk, közben azt tapasztaltuk, a villamos legvégébe nem tanácsos ülni, ott ugyanis megizzadtunk, míg egy üléssorral előrébb már kellemes volt a hőérzetünk.

Átszálltunk egy 21-es buszra, és a Mercedesen ugyanezt tapasztaltuk: a busz végében, talán a gépészet miatt, olyan meleg volt, hogy hiába ment a klíma, ott semmit sem lehetett belőle érezni. A Mars téren egy másik piros trolit is kipróbáltunk: a 9-esen a működő klímának hála mindenütt kellemes volt a hőmérséklet. Ott volt melegebb, ahol valamelyik utas nyitva hagyta az ablakot.


Később egy Skania-buszt próbálunk ki: a Szőreg és Kiskundorozsma között közlekedő 67-es járaton még leghátul is elviselhető volt a hőmérséklet. Kellemesnek azért nem mondható, mert a rajta utazó tömeg „befűtötte".

Visszafelé a szerkesztőségbe sikerült elcsípni a 4-es vonalra beállított klímás Tatrát, ahol szintén megfelelő volt a hőmérséklet. Azt ugyanakkor megállapítottuk, amikor ápolatlan utasokkal kell zárt térben együtt utazni, előnyösebb a nyitott ablakon beáramló menetszél, mint a klímaberendezés.

Piros pont az SZKT-nak

Néhány éve megírtuk, hogy a résnyire nyitható, bukóablakos Tatrák ablakainak cseréjére nincs mód, illetve túl drága lenne. Helyette az SZKT nyárra ezeket kivonta a forgalomból, és ha lehet, csak a nagyméretű, elhúzható ablakos verziót járatják. Így az izzasztó kánikulában is jobban viselhető a villamosozás. A nyári forgalomba beállított SZKT-s járművek 40-50 százaléka egyébként klímás – közölte korábban lapunkkal Majó-Petri Zoltán igazgató.


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!