2015.10.18. 21:38
Legtöbbször a panaszosnak van igaza
Több értelme lesz a békéltetésnek, ha a panaszoson kívül az a vállalkozás is megjelenik az egyeztetésen, amelyiket bepanaszolták. Új jogosítványokat kaptak a békéltető testületek.
– Lakást cseréltem, egy új otthonba költöztem, ami már szerkezetkész állapotban volt, amikor felvettem a kapcsolatot a kábeltévé- és internetszolgáltatómmal. Arra kértem az Invitelt, hogy mielőtt befejeződik az építkezés, mérje fel, hogyan kellene bekábelezni a lakást – mesélte el történetét Soltész Kálmán. – Húzódott-nyúlt az ügy, végül már kész lett minden, amikor kijöttek: mivel én nem akartam, hogy a kábeleket falon kívül vezessék, azt mondták, akkor menjek át egy másik szolgáltatóhoz. Át is mentem, de az Invitel kötbért akart velem fizettetni. Ekkor fordultam a békéltető testülethez.
Szeptember 14-i aláírással egyezség jött létre a panaszos és a szolgáltató között a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő független békéltető testület közreműködésével. Az egyeztetés sikeres volt, a cég eltekintett a kötbér megfizetésétől.
– Egy hónapja új jogszabály lépett életbe, tovább szigorodtak a békéltetés szabályai – tájékoztatott Dékány László, a Csongrád Megyei Békéltető Testület elnöke. – A vállalkozásoknak szeptember 11. óta kötelező megjelenniük a testület ülésén. Eddig akkor is meg lehetett tartani a tárgyalást, ha nem jöttek el, ez azonban lassította a folyamatot.
Ha a vállalkozást nem a békéltető testületet működtető kamara megyéjében jegyezték be székhely vagy telephely szerint, akkor a panaszosnak csak az írásbeli egyezségkötés lehetőségét lehet felajánlani. Az új szabály az együttműködési kötelezettség megsértése esetén szigorú szankciókat vezet be, a vállalkozás kötelező bírság kiszabására számíthat. Határon átnyúló adásvételi és szolgáltatási szerződéssel összefüggő online fogyasztói jogviták elbírálására azonban egyedül a budapesti békéltető testület az illetékes.
– A módosításokkal reményeink szerint emelkedik a fogyasztók és a vállalkozások között létrejött egyezségek száma – mondta Dékány László. – Az elmúlt 16 évben a fogyasztói jogviták közel kétharmadában a panaszosoknak adtunk igazat – közölte az elnök. Egy békéltető testület munkáját ugyan nem számokban mérik, de azért elgondolkodtató, hogy 2014-ben 509 ügyben hoztak határozatot. Dékány László szerint ez közel 30 százalékos növekedés az előző esztendőhöz képest.