Szeged és környéke

2011.06.14. 17:18

Másféle közlekedési rendet akarnak a kerékpárosok

Szeged - Biztonságosabb lenne a biciklisek szerint, ha a Tisza Lajos körúton a külső, buszsávban közlekedhetnének. Volt egyébként ilyen terv is.

Gonda Zsuzsanna

– Ebédről munkahelyre jövet mentem a belső sávban, ahogy kell. Egy ladás ledudált, anyázott, majd bevágott a buszsávra, és ott gázfröccsel, jobbról leelőzött, majd beállt a dugó végére, ahol aztán a buszsávra húzódva előztem vissza, mint álló kocsisor mellett elhaladó biciklis – mesélte a Tisza Lajos körúton frissen szerzett tapasztalatát egy kerékpáros.

Ez most a szabályos... Fotó: Segesvári Csaba (galéria)


Megírtuk: az 1-es villamosvonal felújítása, illetve az ide terelt forgalom miatt kétszer kétsávos lett a kiskörút Dugonics tér és Szentháromság utca közötti szakasza. A külső sáv a buszoké, villamospótlóé, taxiké, a belső a többi járműé, így a kerékpárosoké is. A sávot záróvonal választja el.

Erről a közlekedési rendről a városüzemeltetési és fejlesztési bizottság döntött. Korábban a tervek között olyan variáció is szerepelt, amely a buszsávba terelte volna a kerékpárosokat, azaz a külső közös busz-kerékpársáv lett volna. Szegeden egyelőre még nincs ilyen. A Mikszáth Kálmán utca hasonló, de nem pont ilyen, mert ott az egész utca a tömegközlekedésé és a kerékpárosoké, akik eldönthetik, hogy az úttesten vagy a kerékpárúton haladnak-e.

...de a kerékpárosok szeretnék, ha inkább így kellene közlekedni. Fotó: Segesvári Csaba (galéria)

Isteni, csak ne jöjjön semmi - a főszerkesztő, Garai Szakács László tapasztalatai:

"Isteni, csak ne jöjjön semmi, amikor éppen arra van dolgom!
A kettős körforgalomból kihajtva hátam mögött a nyolcas trolival egészen addig biztonság éreztem magam, amíg a Skoda ki nem sorolt a buszsávba. Utána viszont kifejezetten nyomasztó volt, ugyanis a troli mögött egy kisteherautó jött, és a két nagy dög között picit elfogott a klausztrofóbia. A záróvonalon egyensúlyozni kifejezetten üdítő, közben azt is megfigyeltem, hogy a buszsáv szélesebb mint a belső sáv. New Jersey-nél az okozott izgalmat, hogy az ott parkoló taxisok nem nagyon törődnek azzal, hogy a nyitott ajtajuk rálóg a buszsávra. A trolit meg az nem zavarja, hogy esetleg valaki jöhet mellette, mögötte, simán berántotta a sofőr a buszt a belső sávba – miután a mellettem-mögöttem jövő Opel vészfékezve dudált egy picit én is csengettem, jelzésképpen. Visszafelé könnyű dolgom volt: csak tuningolt BMW-s jött, aki a parkolóháznál ért utol, s nem mert megkockáztatni, hogy a jobbkanyarban megelőzzön. Szépen mögöttem duruzsolt, majd amikor már volt helye balról, picit átlépve a felezővonalat, megelőzött."

A Magyar Kerékpárosklub szegedi csoportjának tagjait véleményezési joggal bevonták az előzetes egyeztetésbe – ezt [namelink name="Frankó János"], a városháza közlekedési referense is megerősítette – a biciklisek pedig nem győztek lelkendezni a szerintük előremutató kerékpár-buszsáv tervének láttán. Aztán csalódtak. A szegedbicaj.blog úgy fogalmaz, „sajnos némelyeknek még ma is meglepetés erejével hat, hogy Szegeden sokan kerékpárral közlekednek". A blog gyűjtése szerint Budapesten például az Alkotmány utcában, a Thököly úton alakítottak ki közös sávot a kerékpárosoknak és a tömegközlekedésnek. Londonban, Koppenhágában vagy Párizsban pedig sokkal gyakoribb ez a megoldás.
[namelink name="Ifj. Csüllög Imre"], a szegedbicaj bloggere azt mondta, szeretnék, ha a biciklis forgalmat mégis a buszsávba vezetnék. Ez a már említett városfejlesztési bizottságon múlik. Mivel városi útról van szó, az útügyi szabvány csak ajánlás, nem kötelezően betartandó szabály.

– A kiskörút középső szakaszáról évekkel ezelőtt kitiltották a kerekezőket, a most átalakított szakaszon küzdeni kell, hogy ne a belső sávban kelljen az ideges autósok és a buszok között tekerni. A forgalmi sáv és a buszsáv határán szerencsétlenkedő biciklisnél jobb a buszsáv szélén haladó kerékpáros – fogalmazott.

Kedden megnéztük, a kerékpárosok háromféle módon haladnak a körút ezen szakaszán. A járdán (szabálytalan), a buszsávban (szabálytalan), illetve a belső sávban (szabályos).

A kerékagy blog is felhívta a figyelmet a kerékpárosra, aki egy 50 dolláros büntetés után döntött úgy, hogy minden körülmények között betartja a szabályokat, és csak a kerékpársávban közlekedik. Az esések 1.25 után kezdődnek.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!