Szeged és környéke

2012.02.29. 17:58

Megsüllyedt a Szőke Tisza

Szeged - Az olvadó jég benyomta az elkorrodálódott, repedésektől hemzsegő Szőke Tisza oldallemezét. A 95 éves gőzhajó kajütablakain beömlött a víz. Az egykori diszkóhajó megbillent.

Bobkó Anna

– Rossz állapota miatt nem kapott engedélyt a Szőke Tisza arra, hogy a folyóparton horgonyozzon, 2000 óta áll a tápéi téli kikötőben. Több tulajdonosváltás során sem sikerült elkezdeni a felújítást. Várható volt, ami történt, a hajó oldalán kialakult repedések miatt – mondta lapunknak [namelink name="Molnár János"]. A kikötőt üzemeltető Mahart Tiszayacht Kft. termelési vezetőjétől megtudtuk: többször figyelmeztették írásban a tulajdonosokat, majd saját hatáskörben tavaly októberben úgy döntöttek, hogy a part mellé vontatják a 95 éves gőzhajót – hogy ne a kikötő közepén süllyedjen el.

Süllyed a Szőke Tisza!   Fotó: Schmidt Andrea  (képgaléria)


– A tulajdonosok másfél éve nem fizetnek bérleti díjat, nem foglalkoznak a hajóval. Kollégáim minden harmadik nap szivattyúzták róla a vizet, de a természettel nem tudták felvenni a harcot: a jég vasárnap olvadás közben benyomta a repedésektől hemzsegő oldallemezt. Betört a víz, a Szőke Tisza megbillent – magyarázta Molnár. Ezek után sem látja reménytelennek a helyzetet. A felújítás csak a tulajdonoson múlik. A cég ellen azonban felszámolási eljárás zajlik.

A Szőke Tisza gőzhajó felújítására a Technológia Tudásalapú Vállalkozásfejlesztési Nonprofit Kft. 2010-ben 556 millió forint támogatást nyert, a cég azonban nem tudja előteremteni az önrészt, ezért kihátrált a pályázatból. A pályázatban az szerepelt, hogy a műemlékké nyilvánított gőzhajó felújításával egyedi, országos hírű, szezonalitástól független interaktív bemutatóhelyet alakítanának ki a Tiszán. A tulajdonosok célja a legmodernebb eszközökkel felszerelt audiovizuális kulturális centrum létrehozása, ahol a tiszai életet, a hajózástörténetet bemutató kiállításokon kívül büfé, kávézó és ajándékbolt is működne.

Süllyed a Szőke Tisza!   Fotó: Schmidt Andrea  (képgaléria)


Majd százéves
A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették. Ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára 50 éve újították fel. A hajó állapota úgy leromlott, hogy 2000-ben a tápéi kikötőbe kellett vontatni. A tulajdonosok csak a minimális felújításokra költöttek: a meggyengült hajótestet például egy helyen betonnal öntötték ki.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!