2017.07.01. 14:14
Megszólal a Tosca főgonosza: Kálmándy Mihály élvezi Scarpia szerepét
Kálmándy Mihály nemzetközi ismertségű bariton a tavalyi Bolygó hollandi tragikus szépségű főszerepe után most Puccini Toscájának zsarnokát énekli a szabadtérin - legalább akkora élvezettel.
– Nyugodtan mondhatjuk Scarpiára azt, hogy romlott, mert igaz – jelenti ki Kálmándy Mihály bujkáló mosollyal. – Azonban szeretem ezt a szerepet: az ilyen karakterekben szabadjára engedheti az ember azokat az indulatait, amelyek a hétköznapokban nem élhetők meg, mert tiltja a jóérzésünk, az erkölcsünk. A színpadon azonban elereszthetjük ezeket a rejtőzködő indulatokat!
Puccini operájában a címszereplő, Tosca ellenpontja Scarpia – ugyanakkora erő munkál bennük. Viszont míg az énekesnőben a töretlen hit, a jóság és a szerelem dolgozik, addig a rendőrfőnököt a kielégítést követelő szenvedélyei és a hatalomvágya mozgatja.
– Scarpia egy különös, sokszínű operafigura: egy síkon, mégis változatosan mozog. A Gonoszt testesíti meg, de a hangjával, lelkivilágával, cselekedeteivel ezt számtalan módon kifejezi – fejtegeti a művész. – Színészként, énekesként a legnehezebb feladat, hogy fenntartsuk ezt a színességet a néző számára – ebben segítség Puccini remekül megírt zenéje. Úgy kell játszanom, hogy ez a zsarnok nemcsak Rómát, hanem az egész közönséget sakkban tartsa.
Fotó: Karnok Csaba
A szabadtéri díszlete nem sok kapaszkodót nyújt a feladat megoldásához.
– A színpadi látványvilág elég minimalista, nem akar beleszólni a tér a darab konfliktusaiba, a karakterek lelki-fizikai tortúrájába – magyarázza. – Az énekesnek kell felépíteni a figura lelkivilágát, hangját, színpadi jelenlétét – mindez elfeledteti a közönséggel, ha hiányzik neki valami a látványból.
Sok sikert kívánni ehhez nem szabad, csak egy nagy kalappal – így tartja a színészek többsége.
– Babonás nem vagyok, az egyetlen szentség a bemutató előtti pihenőnapom – árulja el Kálmándy. – Ilyenkor koncentrálok, átgondolom a szereplő lelkivilágát, milyen a magatartása, a gesztusai bizonyos szituációkban. Emiatt az utolsó pillanatig alakul, pontosan milyen Scarpia jelenik meg a színpadon – mint ahogy a cukrász krémje se sikerül kétszer egyformán, de az a lényeg, hogy finom.
A Tosca után sem jut a művésznek több pihenés: a Margitszigeti Szabadtérin adják elő A trubadúrt július 28-án és 30-án. „Luna gróf egy teljesen más hangi és mozgásigényű szerep, igazi Verdi-remekmű" – állítja a szerepéről.