2008.04.16. 22:55
Milliárdból újulna meg a Szőke Tisza
Szeged - Hajózástörténeti kiállítóhelyet, interaktív audiovizuális látogatóközpontot és két rendezvénytermet álmodott meg a Szőke Tiszára tulajdonosa, a Szeviép-csoport. Az ipari műemlék jelenleg a tápéi kikötőben rostokol, elsüllyedéshez közeli állapotban.
Elhagyatott kísértethajóként ringatózik a tápéi kikötő vizén immáron nyolc éve a Szőke Tisza. A hajó elsüllyedéshez közeli állapotban van, szinte csak a szentlélek tartja. Alján néhány helyen öklömnyi lyukak tátongnak.
Óvatosan lépünk a fedélzetre, vigyázni kell, hiszen a padló beszakadhat. Dobó András, a hajó gondnoka kalauzol bennünket a műemléken. Régi lámpák és itallapok tanúsítják, néhány éve még szórakozóhelyként működött a 800 fő befogadására képes állóhajó. Mára a mennyezet lehullott darabjai borítják a parkettás táncteret, rozsda eszi a hajó teljes belső részét.
Rozsda eszi a hajó teljes belső részét.
Fotó: Frank Yvette
Új tulajdonosa, a Szeviép-csoport azonban nem hagyja, hogy a szegediek által már-már elsiratott legendás hajó az enyészeté legyen. Létrehozott egy projektcéget, a Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft.-t, amely uniós pályázati pénzből újítaná fel, és kiállítási, valamint kulturális centrumként üzemeltetné.
Költségek
A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. uniós pénzből újítaná fel a Szőke Tiszát. A beruházás várható költsége 961,3 millió forint lenne. A kft. 161,3 millió forint önrésszel rendelkezik, 800 millió forintra pályázik.
– Terveink között szerepel egy tiszai hajózástörténeti állandó kiállítás létrehozása a Közlekedési Múzeummal és egy hajózási alapítvány szakmai közreműködésével. Ezenkívül interaktív audiovizuális látogatóközpontot és két rendezvénytermet is ki szeretnénk építeni – tudjuk meg Szabó Lászlótól, annak a békéscsabai cégnek az ügyvezetőjétől, amely a felújítás koncepcióját készítette el. Az alsó szintre állandó hajózástörténeti kiállítást álmodtak, amely kuriózumnak számítana a régióban: a hajózási eszközöket interaktív bemutatón szemléltetnék. A második szintre rendezvénytermeket terveztek, amelyek hangversenyeknek, kamara-előadásoknak, konferenciáknak adnának otthont.
Mivel a rendezvénytermek bérbeadásából befolyó összeg legfeljebb az üzemeltetés éves költségének 20-25 százalékát fedezné, egy, a korabeli étkezési kultúrát, valamint az Európai Unió gasztronómiáját bemutató muzeális étterem és cukrászda-kávézó létrehozását is tervezik. A családosoknak gyermekmegőrzővel kedveznének, a ruhatár ingyenes lenne. A hajó régi helyén, a várbástya mellett horgonyozna.
A süllyedéshez közel. A tulajdonos kiállítóhelyet, látogatóközpontot vizionál az ódon enteriőrbe. Fotó: Frank Yvette
Mindez azonban addig csak álom, amíg a Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. nem nyeri meg az európai uniós turisztikai pályázatot. S mivel a pályázatot író cég hibát vétett az első beadványnál, az új pályázat elbírálásáig, azaz júniusig biztosan nem történik semmi.
Majd százéves
A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a IV. Károly típusú lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek be a hajózási regiszterbe. A gőzöst 1958-ban átépítették. Ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként működött, és lassacskán a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven évvel ezelőtt újították fel. A hajó állapota később leromlott, 2000-ben a tápéi kikötőbe kellett vontatni.