Szeged és környéke

2008.07.16. 22:48

Mire megkedvelték, megszűnik a hibridvonat?

Szeged - Az utasok megszerették, a MÁV mégis azt tervezi, hogy megszünteti a Budapest–Szeged között óránként járó hibridvonatot. Bár egyelőre nem mondanak konkrétumot, csak azt: még nem zárult le a 2008/2009. évi menetrend összeállítása. A szegedi városvezetés mindenesetre lobbizik a hibridért.

Gonda Zsuzsanna

2006 decemberében vezették be, és 2008 végén, a decemberi menetrendváltással megszüntetni tervezik a Szeged és Budapest között óránként induló hibridvonatot – a hír internetes szakmai fórumokon és blogokon terjed. A hibrid alternatívája lehet a kétóránként járó intercity és a szintén kétóránként közlekedő gyorsvonat (egy IC-pótjegy 350 forintba kerül).

A hibrid, azaz az IC-kocsikból és gyorsvonati vagonokból álló szerelvény megszüntetésének terve azért meglepő, mert májusban megírtuk: országosan hat százalékkal csökkent, a Szeged–Budapest vonalon – és a távolsági vonalak közül csak itt –, azonban öt százalékkal nőtt a vasúton utazók száma. A MÁV-Start Zrt. akkor a növekvő szimpátiát az órás ütemes közlekedéssel indokolta. Ez önmagában nagy vonzerő, hiszen annak ellenére nőtt az utasszám, hogy a járművek nem lettek korszerűbbek, és a pálya sebességét nem emelték.

Megkedvelték az utasok a hibridvonatokat. Míg országosan hat százalékkal csökkent, a Szeged–Budapest vonalon – és a távolsági vonalak közül csak itt – öt százalékkal nőtt a vasúton utazók száma. Fotó:

Megkedvelték az utasok a hibridvonatokat. Míg országosan hat százalékkal csökkent, a Szeged–Budapest vonalon – és a távolsági vonalak közül csak itt – öt százalékkal nőtt a vasúton utazók száma. Fotó: Segesvári Csaba
A hibridet az utasok jelentős része a kiszámítható menetrend és a könnyen megjegyezhető indulás-érkezés mellett azért is szereti, mert egyszerre szolgálja ki a gyors másodosztályának és az IC első osztályának utazóközönségét.

Minden fánál?

Ami a gyakori megállások vádját illeti, érdekes az osztrák déli vasútvonal (Südbahn) menetrendje. A Bécsből Villachon át Velencébe közlekedő Allegro Stradivari EuroCity vonat megáll többek között a 9619 lakosú Judenburgban, az 5266 lakossal rendelkező Friesachban is. A hibrid pluszmegállói a korábbi sima IC-hez képest: Nagykőrös, Kistelek és Szatmyaz. Nagykőrösön 25 ezren, Kisteleken 7615-en, Szatymazon 4268-an élnek.

Az ellenzők a „sima" IC-hez képest a sűrűbb megállásokat, így a menetidő növekedését (plusz 10 perc) vetik a hibrid szemére. Technikai okok – a vonatpárok találkozása – miatt ez most még elkerülhetetlen. Csökkenteni lehetne azonban a menetidőt, ha nem kellene egymást várniuk a szembe jövő szerelvényeknek. Erre jelentene megoldást, ha a találkozási pontoknál kétvágányú pályák épülnének.

Lapunk megpróbált utánajárni a hibrid jövőjének, kérdeztük a MÁV-Start Zrt.-t és a közlekedési minisztériumot is. Utóbbi lapzártánkig nem reagált, előbbitől azt a szűkszavú választ kaptuk, hogy a 2008/2009. évi menetrend összeállítása még nem zárult le, és tájékoztattak arról is, hogy a hibrid vonatok „közlekedését és forgalmát folyamatosan vizsgálják". Megtudtuk: hibridek ugyan a következő évi menetrendtervekben is szerepelnek (hogy a jelenlegihez képest kisebb számban-e, arra nem tért ki a sajtószóvivő), de a menetrend kialakítása nemcsak a MÁV-Starton múlik, hanem beleszólnak önkormányzatok, más vasúttársaságok és a minisztérium is.

Az utasok szeretik, és a város szerint is bevált a hibrid. Fotó: Segesvári Csaba

Az utasok szeretik, és a város szerint is bevált a hibrid.
Fotó: Segesvári Csaba

Megkerestük a szegedi városvezetést is – Nagy Sándor alpolgármester meglepőnek nevezte a megszüntetés ötletét, hiszen az utasforgalom növekedése szerinte „népszavazásnak" minősül a hibrid mellett. Az alpolgármester ezért a városvezetés nevében levelet írt a vasúttársaságnak, hogy Szeged fenntartja a közlekedéstudományi intézet regionális közlekedési irodájának korábban kifejtett véleményét, mely szerint a hibrid bevált. Ezért kérik, hogy ne szüntessék meg.

Nemrég egyébként a somogyi politikusok és civilek akadályozták meg a Somogy InterCity megszűnését. A közlekedési tárca néhány nappal ezelőtt bejelentette, hogy a jövő évi menetrend készítésénél továbbra is számolnak vele, mert az érintett térség lakossága ragaszkodik a járathoz.

Címkék#Szeged

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!