Szeged és környéke

2010.09.28. 20:44

Németh Attila a szíve mélyén ma is szegedi

Szeged - Szívesen visszaköltözne Szegedre Németh Attila, a Budapesti Operettszínház művésze, aki édesapjával zsűrizett az I. Szegedi Musical- és Operettnapok ének-versenyén. Berger és a Halál szerepében adhatta leginkább önmagát, a színpad mellett verset ír és zenét szerez – jó barátja volt a közelmúlt- <br>ban elhunyt Szenes Iván. Jelenleg a Csont- <br>brigád című Rejtő Jenő-regény musical- <br>változatán dolgozik.

Farkas Judit

– Gyermek- és fiatalkorában évekig élt Szegeden. Hogyan emlékszik vissza az itt töltött időszakra?
– Olyan szinten meghatározó volt, hogy a mai napig ebből építkezem és élek. Szeged varázslatos hely, egyszer nagyon jó lenne visszaköltözni, mert százszor élhetőbb helynek tartom, mint Budapestet. Fontos dolgokat éltem itt meg, az első szerelmektől kezdve addig, hogy elindultam a muzsikusi pályán, a zongorázásokkal, a csodálatos színházi estékkel, amelyeket a kulisszák mögül nézhettem végig a Szegedi Nemzeti Színházban... Az egész légkör olyan meghatározó volt, hogy a szívem mélyén tulajdonképpen ma is szegedi vagyok.

– Melyik volt az a szerep, amelyben leginkább önmagát adhatta?
– A Hairből Berger és az Elisabethből a Halál volt a két legjelentősebb szerep, amit a leginkább magaménak éreztem, és a legtöbbet tudtam kifejezni magamból.

– Az operettszínház musicalszínészeinek nagy a rajongótábora, elkapkodják a jegyeket az előadásokra. Miért annyira sikeres ma a musical műfaja?
– Magyarországon a Rockszínház kezdte a musicaljátszást, és születtek olyan jelentős produkciók, amelyek legtöbbjében volt szerencsém részt venni. A Szurdi Miklós rendezte Hair több mint 300 telt házas előadást ért meg. Amikor Kerényi Miklós Gábor lett a Budapesti Operettszínház igazgatója, létrehozott egy társulatot, amelybe összeszedte az ország legtehetségesebb, legkifejezőbb színészeit. A válogatásnál alapfelállás volt, hogy valaki tudjon énekelni, legyen egyéni hangszíne. Egy olyan generációt rakott össze, amelynek tagjai kemény munkával, rettenetes lemondásokkal, fegyelemmel végrehajtották az instrukcióit, lázálmait.

Németh Attilát jó barátság fűzte a nemrég elhunyt Szenes Ivánhoz. Fotó: Schmidt Andrea

Németh Attilát jó barátság fűzte a nemrég elhunyt Szenes Ivánhoz.
Fotó: Schmidt Andrea


– Látja már az önök „nagy generációja" az utánpótlást?
– Néhány embert már kiválasztottunk, akik igen tehetségesek, de mindannyian azt várjuk, mikor jön egy olyan telivér generáció, amilyen mi voltunk – bár ez rettenetesen szerénytelenül hangzik. Mi mindent szeretnénk elmondani a szakmáról az újaknak, bármiben segítenénk nekik.

Névjegy

Németh Attila 1974. augusztus 12-én született Budapesten. Szülei operaénekesek, édesapja, Németh József Liszt- és Pásztory-díjas érdemes művész.  Zongoraművésznek készült, abszolválta a Zeneművészeti Konzervatóriumot és a Gór Nagy Mária Színitanodát. Kiválóan játszik szaxofonon is, és írt zenét többek között a Cotton Club Singersnek. Fontosabb szerepei közül néhány: Berger (Hair), Halál (Elisabeth), Gaston (A szépség és a szörnyeteg), Tony (West Side Story). 2009-ben jelent meg Jaj annak, aki szeret című verseskötete.


– Az I. Musical- és Operettnapok énekversenyén édesapjával együtt zsűrizett. Mit tapasztalt?
– Voltak, akik próbaszinten jelentkeztek, nem ütötték meg a mércét, de a mezőny nagyobbik része meglepetést okozott. Az operett kategóriában az első három-négy helyezett és a különdíjasok is rendkívül magas színvonalon énekeltek, és művészként léptek fel. A musical kategóriánál azok, akiket díjaztunk, komolyan vették a műfajt, sugárzással, erővel adták elő a dalukat. Színpadilag megpróbálták átélni, megvalósítani a produkciójukat. Ez nagyon boldoggá tett: ha azt várjuk, hogy egy méltó következő generáció érkezzen, ezt az energiát szeretnénk tőlük kérni.

– Úgy tűnt a közös előadói esten, hogy Szabó P. Szilveszterrel nagyon egy hullámhosszon vannak. Mintha saját kreatív műhelyük lenne az operettszínház társulatán belül...
– Nemcsak a verseinken dolgozunk együtt, sok máson is. A mi kis kreatív műhelyünkben többen vagyunk, de Szilveszterrel alkotjuk a magját.

– Úgy tudjuk, jó barátság fűzte a közelmúltban elhunyt Szenes Ivánhoz is. – Megtisztelt a barátságával és a bizalmával, boldog vagyok, hogy ismerhettem őt. Jó pihenést kívánok neki odafent... Egy teljesen hétköznapi reklámsorozat kapcsán találkoztunk, amelynek ő volt a szövegírója, én pedig felmondtam a szöveget. Már hallott engem énekelni, tetszett neki, és azt mondta: gyere fel hozzám, mutatok neked számokat! Fel is énekeltem neki két számot, amit a televízió rögzített. Az egyik az Úgy szeress című duett volt Bíró Eszterrel, a másik A végén mindent másképp lát az ember, amit Szegeden is elénekeltem.

– Elmesélte: ennek a dalnak története van...
– Felmentem Ivánhoz, aki kijelentette: „Neked kell egy lemez!" Azóta sincs lemezem, de lesz. Előszedett egy 200 oldalas paksamétát, ami csak az általa írt dalok címeit tartalmazta, és azt mondta: „Van itt egy szám, amit Karádynak írtam negyven éve, eljátszanám, de tele van a zongora cuccokkal." Egy szintetizátor volt rajta és négy könyv, ezeket leszedtem öt másodperc alatt. Erre Iván felhajtotta a zongorát, és hibátlanul eljátszotta a dallamot, pedig valószínűleg negyven éve nem játszotta. Ez három éve történt, akkor már 80 felett volt. Közben dúdolt hozzá a maga módján. Rögtön előkaptam a mobilomat, rögzítettem, de sajnos a telefon azóta elveszett.

Felesége Sisi hasonmása

Németh Attila egyik kedvenc szerepe a Halál volt, ennek ismeretében érdekes adalék: felesége, Szabó Dóra – aki szintén az operettszínház tagja – 2007-ben megnyerte a gödöllői kastély Sisi-hasonmás-versenyét. Erzsébet királyné egykori kedvelt tartózkodási helyén korhű ruhában lép fel rendezvényeken, fogadja a vendégeket. Németh Attila szerint jó ötlet élővé tenni ezeket a kastélyokat: minden kastélynak kell egy királynő.

Zeneszerzői munkái

Németh Attila saját munkái közül többet is megemlít. – Az első nem is zeneszerzői munka volt, hanem a Hair hangszerelése, amit nagyon sokan szerettek. Írtam zenéket különböző darabokhoz, most az operettszínházban fut egy gyerekmusical, az Erdei kalamajka, aminek én írtam a zenéjét és a dalszövegét. Éppen dolgozom a Csontbrigád című Rejtő Jenő-musicalen, bátorkodom az egészet tokkal-vonóval egyedül „elkövetni", az írástól a zeneszerzésen át a dalszövegig.

A verseny győztesei

Az I. Musical- és Operettnapok énekversenyét musical kategóriában Kékesi Dóra – akivel jövőre a Szegedi Szabadtéri Játékokon is találkozhat a közönség –, operett kategóriában pedig Lázár Ágnes nyerte. Rajtuk kívül Tóth Jonatán, a musical kategória 3. helyezettje és különdíjasa énekelhetett Szabó P. Szilveszterrel és Németh Attilával.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!