Szeged és környéke

2007.07.13. 16:19

Nyáron spórol a Tisza Volán

A túlélésre törekszik, nem teljesítheti mindenki igényét a Tisza Volán. A sok panasz miatt utánajártunk, hogy alakult ki a nyári menetrend. Megtudtuk, száz buszvonalat módosítottak, szüneteltetnek a megyében.

Dombai Tünde

A túlélésre törekszik, nem teljesítheti mindenki igényét a Tisza Volán. A sok panasz miatt utánajártunk, hogy alakult ki a nyári menetrend. Megtudtuk, száz buszvonalat módosítottak, szüneteltetnek a megyében, mert náluk is érződik a sokféle gazdasági megszorítás, és inkább szeptemberig takarékoskodnak a költségekkel, hogy ne ősztől kelljen.

Tumultus van este a szentesi gyorsbuszon, kilencszáz forintért fél lábon állunk hazáig – kesergett olvasónk. Mészáros Ferenc hajnalban nem fér föl Deszken a makói buszra, ezért egy órával hamarabb bejár dolgozni. Délután meg egymást tapossák hazafelé, mert szünetel két járat. Merényi Olga Algyő felől kevesli a járatokat. Egy röszkei ápolónő a munkahelyéről késik el, mert a közvetlen röszkei busz nem indul reggel, a mórahalmi pedig sokat késik.

Tegnap délután megnéztük a makói járatot a Mars téren, két busz megtelt egymás után. [namelink name="Nagy Sándor"]né csak legyintett: – Már a megállóban sem lehet egy tűt leejteni. Állunk hazáig, legföljebb a menetszél hűt. Csak babakocsival ne szálljon föl senki, mert az lesz a nagyhalál.

Harmada klímás

Napi ezerötszáz helyközi buszjárat közül kevesebb mint százat módosítottak, illetve szüneteltetnek. Így nyolcvan pár Szeged–Vásárhely buszból ötöt, a negyven pár algyői járatból hármat, a több mint hatvan makói párból pedig a szombatiakat és a deszkieket szüneteltetik. Kétszáz helyközi busz közül csak harminc a csuklós és negyven a „hosszú busz". Ezek műszaki karbantartását is most végzik. Klímás járműveket alig több mint huszonöt százalékban tudnak biztosítani, ülőhely sem juthat mindenkinek. Ezt lehet kihozni a mostani tarifákból és támogatásból, amelyből ráadásul kötelező feladat eltartani a kis utasszámú – például a Vásárhely–Rárós, Mórahalom–Madarásztó, Makó–Igás – vonalakat.

– A családi kasszát terhelő megszorítások és a tarifaemelések már áprilisban és májusban éreztették hatásukat az utaslétszámban. A tanév vége óta pedig különösen visszaesett a forgalom, és ezáltal a bevétel. Hat-nyolc, sőt egyes vonalakon tízszázalékos létszámcsökkenést mértünk – indokolja a spórolós helyközi nyári menetrendet Mező István, a Tisza Volán Zrt. közszolgáltató divíziójának igazgatója. Júliusban és augusztusban tehát a járatok szüneteltetésével takarékoskodnak, hogy ne ősszel kelljen.

– A nyári menetrendet a gazdasági minisztérium engedélyezi, egy hónap tervezés előzi meg. Utast számoltatunk, beszélünk az összes érintett megyei település önkormányzatával és a vonalainkon közlekedő más busztársaságokkal – teszi hozzá Kónya Szilveszter forgalomszervezési vezető. Ha szükséges, menet közben nem a menetrendet, hanem a kapacitást bővítjük: szóló helyett például úgynevezett hosszú buszt állítunk be. Ha az sem elég, csuklós járatot, és ha az sem, akkor két kisbuszt indítunk.

– Így állítottuk vissza a makói buszokról jelzett tumultus miatt a napokban a hét órai deszki járatot. Öt óra után három perccel pedig egy második busz erősíti a makóit, de ezt még sokan nem tudják – nézi a könyvnyi vastag menetrendet. – Algyőről húszpercenként jön busz, mindössze két járatot vettünk ki, a fél hatost és a fél hetest. Ott valóban keletkezett egy félórás és egy negyvenperces lyuk. A mórahalmi busz valóban késik a röszkei megállóban, mert az ásotthalmiak is sokan utaznak vele. Dolgozunk rajta, hogy jobb legyen. Röszkéről hét végén három órán keresztül kimaradnak a buszok, ám ez évek óta így van.

Csongrád és Baks felé egy hajnali és egy délutáni járat szünetel, Szentes és Csongrád között egyet sem vettünk ki. Vásárhely és Szentes között kocsicserével és második busszal megerősítettük a járatot. Az esti szentesi buszt megvizsgáljuk – ígérte a forgalomszervezési vezető.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a delmagyar.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!